هر آنچه که برای داشتن قلب سالم باید بدانید


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: 1401/02/30
کد خبر: 1840095

بیماری های قلبی و حملات قلبی بزرگترین قاتل در جهان هستند که سالانه میلیون ها نفر را می کشند. صرف نظر از سن و جنسیت، داشتن قلب سالم برای یک زندگی کامل ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیماری های قلبی و حملات قلبی بزرگترین قاتل در جهان هستند که سالانه حداقل 17 میلیون نفر را می کشند. صرف نظر از سن و جنسیت، داشتن قلب سالم برای یک زندگی کامل ضروری است. کنترل عوامل خطر قلبی عروقی با انتخاب رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی و ترک سیگار می تواند از حملات قلبی و سکته جلوگیری کند و به کند کردن روند پیری قلب کمک کند.

رژیم غذایی سالم برای قلب یک عنصر کلیدی از تغییرات سبک زندگی است که برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی توصیه می شود. انتخاب های غذایی نامناسب ما به مشکلات سلامتی بیشتری نسبت به عدم تحرک بدنی و سیگار کشیدن منجر می شود، و از آنجایی که قلب سالم برای سلامت کلی مهم است، سبک زندگی سالم از بیماری قلبی جلوگیری می کند و در عین حال رژیم غذایی متعادل و مراقبت را حفظ می کند. بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و گاهی اوقات بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای، این بیماری های قلبی بسیار بحرانی هستند، بنابراین معاینه منظم قلب توصیه می شود.

بر اساس گزارش ها، 50 درصد از زنان در هند با سطوح غیرطبیعی کلسترول زندگی می کنند و با پیشرفت بیماری قلبی، نیاز فوری زنان به آگاهی از سبک زندگی سالم احساس می شود. بدن انسان برای عملکردهای مختلف به کلسترول نیاز دارد، اما یک سبک زندگی اشتباه می تواند سطح کلسترول را بالا ببرد و منجر به سلامت قلب ضعیف شود. در این گزارش نگاهی می اندازیم به نکاتی که محققان و کارشناسان تاکید دارند رعایت آنها موجب سلامت قلب و طول عمر می شود:

1 مصرف میوه ها، سبزیجات و سالادها را که منابع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، کم کالری و سرشار از فیبر هستند، افزایش دهید.

2. به جای غلات تصفیه شده بیشتر غلات کامل بخورید. تمام غذاهای تهیه شده از گندم، برنج، جو، آرد ذرت، جو یا سایر غلات غلات محسوب می شوند. نان، ماکارونی، بلغور جو دوسر، غلات، تورتیلا و جو پوست کنده نمونه هایی از این محصولات هستند. غلات به دو زیر گروه تقسیم می شوند: غلات کامل و تصفیه شده. غلات کامل حاوی غلات کامل هستند: سبوس، نهال و آندوسپرم. افرادی که غلات کامل را به عنوان بخشی از برنامه غذایی سالم خود مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن هستند. غلات کامل منابع خوبی از فیبر و مواد مغذی هستند که برای سلامت قلب ضروری هستند. غلات کامل شامل آرد سبوس دار، نان سبوس دار، غلات پرفیبر، برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر است.

3. از مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده یا کلسترول پرهیز کنید. اینها شامل غذاهای سرخ شده، کره، لبنیات پرچرب، گوشت های فرآوری شده، گوشت قرمز است. کلسترول بالا منجر به تجمع پلاک در شریان های قلب می شود که پیش ساز حملات قلبی است.

4. کالری دریافتی خود را کاهش دهید. غذاهای شیرین مانند شیرینی ها، محصولات پخته شده، نوشیدنی های شیرین و غذاهای فرآوری شده یا تصفیه شده کالری را افزایش می دهند که می تواند منجر به افزایش وزن، تجمع چربی و دیابت شود. همه اینها عواملی هستند که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند.

5. مصرف نمک یعنی کلرید سدیم به دلیل ساختاری که دارد سدیم را وارد جریان خون می کند و این فشار زیادی به قلب وارد می کند. این بار اضافی هم از نظر مکانیکی برای سلول و هم برای ساختار قلب و عروق مشکل ایجاد می کند، بنابراین مصرف کلرید سدیم باعث افزایش بار روی قلب و عروق خونی و افزایش بروز بیماری های قلبی می شود. یکی از راه های کاهش بیماری های قلبی عروقی، محدود کردن یا حذف نمک در رژیم غذایی است. مقادیر کمی سدیم به طور طبیعی در غذاهای تازه وجود دارد، اما بیشتر غذاهای فرآوری شده دارای سدیم بالایی هستند.در کارخانه ها، در طول فرآوری و در رستوران ها در حین پخت، مقدار زیادی سدیم به آن اضافه می شود. انجمن قلب آمریکا 6 گرم نمک در روز برای افراد عادی و 4 گرم برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی (فشار خون بالا) توصیه می کند. توصیه می شود مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. نمک بیش از حد مقصر اصلی فشار خون بالا است که به نوبه خود می تواند به عروق و قلب آسیب برساند.

6. برچسب های مواد غذایی را روی محصولاتی که خریداری می کنید بررسی کنید و به دنبال کالری، شکر، نمک و چربی باشید.

7. آجیل های سالم مانند گردو و بادام را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

8. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری بذر کتان به افزایش HDL یا کلسترول خوب کمک می کند.بذر کتان آسیاب شده و روغن بذر کتان حاوی امگا 3 هستند. بذر کتان و روغن بذر کتان آسیاب شده برای گیاهخواران و افرادی که غذاهای دریایی مصرف نمی کنند و مصرف نمی کنند بسیار توصیه می شود. بذر کتان جایگزین خوبی برای امگا 3 مورد نیاز این افراد است. از روغن بذر کتان و دانه کتان آسیاب شده نیز می توان در سالاد یا سوپ استفاده کرد.

9. مصرف غذا را کنترل کنید. مقدار غذایی که می خورید به اندازه نوع غذایی که می خورید مهم است. پرخوری می تواند منجر به افزایش دریافت کالری شود. غذاهای کم کالری سرشار از فیبر و مواد مغذی بخورید و کمتر برای غذاهای پرکالری، پرچرب و فرآوری شده هزینه کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید