هر ایرانی می تواند ماشین دست دوم وارد کند!

هر ایرانی می تواند ماشین دست دوم وارد کند!

ایمان ربیعی

وزیر صامت خبر تعجب برانگیزی برای بازار خودرو داشت: دولت با لایحه واردات خودروهای فرسوده به کشور موافقت کرده است. یعنی بازار خودرو با وضعیت جدیدی مواجه خواهد شد. به خصوص که طبق پیش بینی ها هر ایرانی حتی اگر کارت بازرگانی نداشته باشد می تواند خودرو وارد کند.

فاطمی امین که عملکردش با انتقادات گسترده نمایندگان مواجه شده است به گروه خبرنگاران رسانه اعلام کرد: راه حل سریع در بازار خودرو واردات خودروهای فرسوده است. از این رو دولت لایحه دو برابری واردات خودروهای فرسوده را تصویب کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این مصوبه در مجلس به سرعت اجرا شود.

وزارت صلح طی یک سال گذشته تلاش زیادی را برای واردات خودرو در دستور کار قرار داده و وعده‌ها نیز حاکی از ورود خودروهای وارداتی در سال 1401 بوده است. این در حالی است که هنوز همین تعداد اندک خودروهای وارداتی به دست متقاضیان و مشتریان نرسیده است. اکنون در مهمترین لحظات ماندن یا ترک سمت در وزارتخانه؛ وزیر صمت با اخذ مجوز واردات خودروهای فرسوده تلاش می کند برگ جدیدی را ورق بزند. این برگه همان لایحه مصوب دولت است.

برخی کارشناسان معتقدند طرح واردات خودرو ممکن است در کوتاه مدت زمینه کاهش قیمت ها را فراهم کند اما در عمل باعث افزایش تقاضا برای ارز و افزایش قیمت دلار می شود. پیامدهای افزایش قیمت دلار بار دیگر بازار خودرو را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد و زمینه رشد قیمت خودرو و البته سایر بازارها را فراهم می کند.

جزئیات طرح دولت برای واردات خودروهای فرسوده

سخنگوی وزارت امنیت درباره جزئیات این لایحه گفت: افراد می توانند بدون کارت بازرگانی خودرو وارد کنند. علاوه بر این، عمر خودروهای دست دوم وارداتی در عرض 5 سال است.

امید قالیباف گفت: البته خودروی وارداتی از نظر عوارض مشمول مقررات گمرکی است و خودروی وارداتی باید استانداردهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را داشته باشد.

این بدان معناست که قفل سختگیرانه واردات خودرو پس از پنج سال برداشته می شود. اما برخی کارشناسان معتقدند چنین طرحی اگرچه در کوتاه مدت ممکن است زمینه کاهش قیمت خودرو را فراهم کند اما در عمل باعث افزایش تقاضا برای ارز و افزایش قیمت دلار می شود. عواقب افزایش مجدد دلار به طور مستقیم بر بازار خودرو تاثیر می گذارد و زمینه رشد قیمت خودرو و البته در سایر بازارها را فراهم می کند. در سال 2018، پس از خروج ترامپ از برجام، دولت ثبت سفارش واردات برخی از اقلام را ممنوع کرد تا تقاضا برای ارز در دوران بحران ارزی کاهش یابد. از آن تاریخ واردات خودرو ممنوع شد. اگرچه واردات خودروهای جدید از چند سال پیش به کشور مجاز شده بود، اما به دلیل کشش بالای بازار، هنوز تعداد کمی از خودروهای وارداتی به دست متقاضیان رسیده است.

بسیاری از ناظران تصمیم جدید دولت مبنی بر واردات خودروهای فرسوده و در عین حال تلاش برای افزایش عرضه خودرو و کاهش قیمت در بازار را اقدامی برای خروج از شرایط فعلی و عدم رای به استیضاح فاطمی امین می دانند. وزیر صنعت، معدن و تجارت که شش ماه دیگر برای دومین بار استیضاح می شود، از برنامه وزارت متبوعش برای تامین خودروهای بازده نیز گفت.

به نظر می رسد دولت در شرایط فعلی تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت خودرو انجام داده است. این کاهش همانطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید کوتاه مدت است

رزولوشن حذف شده را بازیابی کنید

به عبارت دیگر، دولت در تلاش است تا مصوبه لغو شده قبلی را بازگرداند.

30 فروردین ماه بود که شورای کشف تسلیحات درباره دلایل حذف مجوز واردات خودروهای دست دوم توضیحاتی ارائه کرد.

روابط عمومی پس از انتقادات متعدد به مجمع تشخیص مصلحت نظام طی پیامی اعلام کرد: مصوبه شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای فرسوده که شامل انواع تراکتور، کامیون، اتوبوس، وانت و سواری است. در شورای عالی نظارت به دلیل مغایرت با بندهای سیاست های کلی «حمایت از تولید، کار و سرمایه ملی ایرانی»، سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی»، تنها واردات خودروهای سواری فرسوده مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که سیاست های کلی «برنامه هفتم» با هیئت عالی نظارت با مخالفت مواجه شد و مجلس مصوبه آن را با حذف خودروهای سواری از فهرست خودروهای فرسوده وارداتی اصلاح کرد.

این اطلاعیه ادامه داد: مصوبات شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی با اکثریت اعضای هیئت مدیره است و در مصوبه مربوط به واردات خودروهای سواری فرسوده، اکثریت قاطع اعضای هیئت مدیره رای دادند. به نفع “

هنوز خبری از تصویب این مصوبه در دولت نبود که سیدمصطفی میرسلیم نماینده مجلس در نامه ای انتقادی به محمد محبر معاون اول دولت تاکید کرد: در زمان هایی که بازار ملتهب شدن و کاهش عرضه محصولات داخلی در صنعت، بحث واردات کالاهای دست دوم داغ می شود. طرحی که با قیمت پایین کالاهای دست دوم برای مصرف کننده توجیه می شود.

وی در ادامه با ابراز تأسف از این گونه طرح ها، گفت: این طرح ها در حالی مطرح می شود که تولیدکنندگان داخلی امکانات خوبی برای تولید ایجاد کرده اند و واردات کالاهای دست دوم کمر آنها را می شکند.

میرسلیم گفت: این طرح زیان های جدی کشور و شهروندان را نشان می دهد، شهروندانی که کالاهای دست دوم به نام آنها وارد می شود.

اما دولت امیدوار است هر چه زودتر مجلس این لایحه را تصویب کند.

تب ماشین عرق کرد

بازار خودرو پس از چند هفته رشد متوالی وارد فاز نزولی شد به طوری که اکثر محصولات پرطرفدار ایران خودرو در یک روز تا 20 میلیون تومان کاهش قیمت داشتند. اگرچه میانگین افت قیمت در میان اکثر محصولات پرفروش سایپا به 5 میلیون تومان می رسد، اما R-device Quick در یک روز رکورد افت قیمت 50 میلیونی را تجربه کرد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران درباره دلایل کاهش قیمت خودرو گفت: در دو هفته اخیر با شروع سال جدید، فرآیند صدور فاکتور توسط خودروسازان انجام نشد که این امر منجر به کاهش قیمت خودرو شد. خوشبختانه طی چند روز اخیر روند صدور فاکتور آغاز شده و این امر منجر به کاهش قیمت در بازار شده است.

به نظر می رسد دولت در شرایط فعلی تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت خودرو انجام داده است. این کاهش همانطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید کوتاه مدت است.

دیدگاهتان را بنویسید