واردات از صفر تا صد خودروی فرسوده؛ هر کسی می تواند ماشین وارد کند

واردات از صفر تا صد خودروی فرسوده؛  هر کسی می تواند ماشین وارد کند

در گام اول، واردات تمامی خودروها نیازمند مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ گواهی استاندارد و محیط زیست است و مبدأ ارز واردات خودرو باید به تایید بانک مرکزی برسد. .

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، لایحه واردات خودروهای فرسوده زیر پنج سال در هشتم خردادماه به تصویب مجلس رسید.

بر اساس این مصوبه؛ موارد زیر به عنوان مواد (11) تا (13) به قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات بعدی آن اضافه می‌شود:

ماده 11- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای فرسوده مجاز است.

تبصره 1- برای واردات این خودروها، انتقال فناوری موضوع بند (2) و همچنین بند (3) ماده (4) این قانون الزامی نیست.

تبصره 2- مفاد اجرايي اين ماده شامل مواردي از قبيل چگونگي تأمين ارز لازم و حمايت از توليد داخلي، ضوابط فني اين خودروها (با سن كمتر از 5 سال در زمان ورود گمرك) و نحوه بازرسي و بازرسي آنها مي باشد. شرایط واردات توسط افراد و حقوق به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی. برای استانداردسازی ایران ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون و به تصویب هیأت وزیران می رسد، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این ماده را ارسال کند. هر 6 ماه یکبار به کمیسیون صنعت و معاونت شورای اسلامی.

ماده 12 – تبصره (6) ماده واحده قانون در مورد نحوه محاسبه و وصول حقوق ورودی، سود بازرگانی و مالیات انواع وسایل نقلیه و ماشین آلات راهسازی وارداتی و قطعات آنها – مصوب 1371 – به شرح زیر اصلاح شد. تبصره 8 تک عضو حذف می شود:

تبصره 6- ارزش ماشین آلات راهسازی و وسایل نقلیه مجاز ورود به کشور (اعم از نو و کارکرده) هر ساله پس از بررسی مدارک موجود اعم از قیمت شرکت های سازنده و یا قیمت نمایندگی های اصلی در کشورهای ثالث. یا قیمت بازار (برای ماشین آلات و خودروهای مستعمل) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین و مبنای محاسبه عوارض و مالیات خواهد بود.

ماده 13- استفاده از استانداردهای ملی کشور یا استانداردهای کشور مبدا برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون با تایید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.

* واردات خودروهای فرسوده چگونه پیش می رود؟

بر اساس این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند سپرده گذاری کنند. در پیش نویس قانون[مفاداجراییاینمادهازجملهدرخواستنحوهتامینارزموردنیازوحمایتازتولیدداخلی،استانداردهایفنیاینخودروها،نحوهاحرازشرایطترددفیزیکیوقانونیمسافرینوآمدهاستتعیینصلاحیتآنهابهپیشنهادوزارتصنعت،معدنوتجارتباهمکاریبانکمرکزیجمهوریاسلامیایرانگمرکسازمانحفاظتمحیطزیستجمهوریاسلامیایرانوسازمانملیاستانداردایرانکهتوسطشوراتهیهمیشودofMinistrysپیردوزارت،صناعت،معدنوتجارتباهمکاریبانککمرکشیجمهوریاسلامییرانگمرککمهوریاسلامیایران،سازمانحفاظتمحیطزیستوسازمانملیاستانداردایرانتهیهوهتسویبهیتوزیرانمیرسد[изпълнителнитеразпоредбинатозичленвключителновъпросикатокакдасеосигуринеобходиматачуждестраннавалутаидасеподпомогнеместнотопроизводствотехническитестандартинатезиавтомобилиикакдасесертифицираткактоиусловиятазавноспофизическиизаконенпътлицаиопределяненатехнитеквалификациикактоепредложеноотминистерствотопромишленостминноделоитърговиявсътрудничествосЦентралнатабанканаИслямскарепубликаИранмитницитенаИслямскарепубликаИранОрганизациятазазащитанаоколнатасредаиНационалнатаорганизацияпостандартизациянаИранизготвениодобренотМинистерскиясъвет[آییننامهاجراییاینمادهمشتملبرمواردیازجملهنحوهتامینارزموردنیازوحمایتازتولیدداخل،ضوابطفنیاینخودروهاونحوهاحرازآنهاوشرایطوارداتتوسطاشخاصحقیقیوحقوقیوتعیینصلاحیت،آنهابهپیشنهادوزارت،صنعت،معدنوتجارتباهمکاریبانکمرکزیجمهوریاسلامیایرانگمرکجمهوریاسلامیایران،سازمانحفاظتمحیطزیستوسازمانملیاستانداردایرانتهیهوبهتصویبهیئتوزیرانمیرسد

همچنین حذف شرط نمایندگی در لایحه واردات و انتقال فناوری خودروهای فرسوده دولت به همراه داشتن نمایندگی رسمی خودروهای فرسوده حذف شد. و واردات خودروهای فرسوده با عمر کمتر از پنج سال، خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و زیست محیطی باشند.

نحوه تعیین ارزش گمرکی و حقوق، سود تجارت و مالیات و عوارض محاسبه و وصول می شود

ارزش ماشین آلات و وسایل نقلیه راهسازی که هر ساله اجازه ورود به کشور (اعم از نو و کارکرده) را دارند پس از بررسی مدارک موجود اعم از قیمت شرکت های سازنده یا قیمت نمایندگی های اصلی در کشورهای ثالث یا قیمت بازار ماشین آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین و مبنای محاسبه عوارض و مالیات خواهد بود. بدیهی است حذف کلی تبصره 8 قانون وسایل نقلیه موتوری (وصول عوارض و سود معاملات و مالیات بر اساس ارزش جدید) سال ساخت) اعمال می شود.

عوارض واردات خودروهای سواری در سال 1402 منابع حقوق ورودی (عوارض و سود بازرگانی) خودروها به حجم موتور و نوع سوخت و نیروی محرکه آن بستگی دارد به عنوان مثال عوارض واردات خودروهای بنزینی به شرح زیر است. :

بنزین زیر 1000 سی سی 20%

بنزین 1001 تا 1500 سی سی 70%

بنزین 1501 تا 2000 سی سی 95%

بنزین از 2001 تا 2500 سی سی 135%

بنزین 2501 تا 3000 سی سی 165%

بنزین بالای 3000 سی سی 175%

هزینه های گمرکی هنگام واردات خودروهای دست دوم

9% مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
یک درصد از ورودیه ها به عنوان عوارض هلال احمر
حقوق باقیمانده نیم هزار ارزش گمرکی کالای وارداتی است
عوارض واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی به میزان 10 درصد ارزش گمرکی
حقوق گمرکی ریالی برای واردات مینی بوس، راتوبوس، کامیون، تریلر و وسایل نقلیه
عوارض واردات خودروهای سواری 5 درصد ارزش فوب
هنگام واردات بدون کارت بازرگانی و یا توسط افراد، 2% مالیات بر قبض

علاوه بر این، هزینه استاندارد معادل 8 در هزار ارزش CIF گواهی اسقاط خودرو برای تعداد هر خودرو مجاز یا یک و نیم (1.5) درصد ارزش خودرو (10) درصد است. ارزش گمرکی خودرو طبق سند شماره گذاری (جریمه پلیس راهنمایی و رانندگی) سه درصد ارزش گمرکی شماره گذاری، هزینه نقل و انتقال ملک، عوارض شهرداری بسته به نوع وسیله نقلیه، هنگام درج شماره.

منظور از سواری بر اساس ماده 1 قانون راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا 15 نفر) مسافرت عادی، سفر ایستگاهی و سفر کاری است. در گام اول، واردات تمامی خودروها نیازمند مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ گواهی استاندارد و محیط زیست است. ضمنا مبدأ ارز واردات خودرو باید به تایید بانک مرکزی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید