هزاران نفر در کردستان مزین به نام امام حسین (ع) و شهدای کربلا هستند.


ساعت: 10:59
تاریخ انتشار: 1401/05/17
کد خبر: 1888515

قرون متمادی مردم کردستان در ایام محرم در کنار سایر ایرانیان به سوگ و سوگواری سرور و سالار شهیدان پرداختند و این عشق و ارادت همچنان زنده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از کُردتودی، ارادت و عشق کردها به رسول خدا (ص) و خاندان بزرگوارش آنقدر خاص است که در همه ابعاد زندگی مردم این خطه از میهن اسلامی دیده می شود.

استاد مختار فرجی از علمای اهل سنت مقیم سنندج در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: کردستانی ها از همان سپیده دم با رسول خاتم بیعت کردند و این آیین مبارک را به انتخاب خود پذیرفتند.

وی افزود: مردم کردستان در این مسیر شریف همواره پیرو آموزه های اسلامی بوده و آداب و سنن تاریخی خود را با شریعت رسول الله (ص) پیوند داده اند.

این روحانی و محقق اهل سنت تصریح کرد: حادثه مرگبار کربلا از آن دست حوادثی است که هرگز در اذهان جهانیان فراموش نمی شود.

وی افزود: پس از این حادثه مردم کردستان خونخواهی فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را آغاز کردند و در کنار مردم حلال ایرانی با حاکم فاسد اموی مبارزه کردند.

ماموستا فرجی تصریح کرد: مردم کردستان برای زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای کربلا فرزندان خود را به نام شهدای کربلا نامگذاری کردند و اکنون که 1400 سال از این واقعه می گذرد نام بسیاری از فرزندان اهل سنت در کردستان به نام مبارک حسین، عباس، مسلم، قاسم، علی اکبر و علی اصغر و سایر شهدای کربلا مزین شده اند.

شاعران کرد هزاران شعر و اثر ادبی در رثای شهدای کربلا سروده اند.

عارف مجیدی پژوهشگر ادبی در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: ادبیات کلاسیک و مدرن کردستان سرشار از اشعار و آثار ادبی است که در رثای شهدای کربلا سروده شده است.

وی افزود: ارادت خاص کردستان به خاندان پیامبر(ص) در آثار ادبی شاعران و نویسندگان این دیار ظاهر شده است و اگر این آثار جمع آوری می شد به هزاران بیت می رسید.

مجیدی خاطرنشان کرد: کردستان سرزمین معنویت و عرفان است و مردم این دیار به دلیل آزادی خواهی و روحیه حق طلبی و در این راستا قیام حق طلبانه امام حسین (ع) همواره مدافع حق و عدالت بوده اند. برای همیشه در فرهنگ و ادبیات این کره خاکی خواهد ماند. قابل احترام است.

اهل سنت کردستان همواره در عزاداری های محرم شرکت کرده اند

معلم خسرو کردی در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: مردم کردستان در آغاز اسلام برای اعتلای دین مبین اسلام با رسول خدا (ص) بیعت کردند و حمایت و حمایت از این دین مترقی را یک امر مهم می دانند. تعهد دائمی به آنها

وی افزود: حادثه کربلا آنقدر بزرگ و رزمنده است که هرگز فراموش نمی شود.

این روحانی اهل سنت تصریح کرد: کردستانی ها هر ساله به سوگ نام و یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا می نشینند و در یک اتحاد نمونه شاهد عزاداری شهدای کربلا با حضور اهل سنت و شیعه در یک منطقه هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید