هزار دانشجوی ایرانی فرصت تحصیل در خارج از کشور را دارند

وی افزود: دانشجویان بین المللی به سه روش در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند؛ گروه اول شامل اتباع خارجی مقیم ایران است که با شرکت در آزمون ورودی وارد دانشگاه های کشور شده اند و دانشجویان غیر ایرانی نامیده می شوند.

معاون بورس و امور دانشجویی خارج از سازمان امور دانشجویان گفت: روش دوم جذب دانشجوی بین المللی شامل دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایران با پرداخت شهریه است.

سلمانپور یادآور شد: نوع سوم جذب دانشجوی بین المللی، دانشجویان بورسیه و شامل دو دسته است. بورسیه دسته اول توسط دولت متبوع اداره می شود و برای تحصیل به دانشگاه های ایران منتقل می شود. دسته دوم شامل دانشجویانی است که بورسیه آنها توسط جمهوری اسلامی ارائه می شود.


تحصیل 100 هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های ایران

وی تصریح کرد: نوع دیگر بورسیه ها هیئت امنا هستند که دانشگاه ها با تایید هیات های خود با شرایط خاص به دانشجویان خارجی بورسیه می دهند. امیدواریم خیرین و بنیادها با پرداخت هزینه بورس در این زمینه مشارکت کنند و سازمان بورسیه آمادگی لازم را برای ارائه بورسیه بر اساس نیت خیرین دارد.

معاون بورس و امور دانشجویان خارجی گفت: بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی شامل دانشجویان شهریه پرداز به تعداد 100 هزار نفر است که بیشتر از کشورهای افغانستان و عراق هستند.

سلمانپور اذعان داشت: ما به دنبال تنوع ملی هستیم و آمادگی لازم را برای تربیت دانشجو از ملیت های مختلف آفریقا، آمریکای لاتین، کشورهای مختلف آسیایی و حتی کشورهای اروپایی در دانشگاه های داخلی داریم زیرا مزیت آموزش عالی و قدرت دانشگاه ها در کشور بسیار بالاست و باید از این ظرفیت استفاده کرد و باید تبادل علمی و توزیع عادلانه علم را در مسیر توسعه علم قرار دهیم.


30 میلیون تومان هزینه فرصت اکتشاف داخلی

وی ارائه فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت به دانشجویان را از جمله فعالیت های سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم برشمرد و بیان کرد: فرصت های پژوهشی کوتاه مدت شامل دو نوع داخلی و خارجی است؛ فرصت های پژوهشی کوتاه مدت به صورت مقطعی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. امسال برای هزار نفر ظرفیت تحصیل در خارج از کشور ایجاد کردیم.

این مسئول با بیان اینکه برای دو هزار نفر فرصت بورسیه کوتاه مدت ایجاد کرده ایم، ادامه داد: بر این اساس دانشجویان برای تکمیل دوره پژوهشی و پژوهشی خود از دانشگاهی به دانشگاه دیگر منتقل می شوند و ثمرات زیادی از جمله تعاملات برای دانشگاه های کشور دارد. همراه با آن را دارد.

سلمان پور با اشاره به برنامه سازمان امور بین الملل دانشجویان گفت: اگر سنوات تحصیلی آنها تمام نشده باشد می توانند تا سال آینده صبر کنند تا از این فرصت استفاده کنند.

وی یادآور شد: هزینه فرصت های تحقیقاتی داخلی 30 میلیون تومان بوده اما هزینه فرصت های خارجی چندین برابر این مبلغ است.


تعداد دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین محدود است

معاون بورس و دانشجویان خارجی با اشاره به برنامه های این سازمان برای جذب دانشجوی خارجی گفت: روش های مختلفی را برای جذب دانشجو در نظر داریم که از مهمترین آنها می توان به ایجاد شرکت هایی برای جذب دانشجویان خارجی، شرکت در نمایشگاه ها و معرفی دانشجویان خارجی اشاره کرد. مزایای آموزشی

سلمان پور با اشاره به آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی در اوکراین گفت: همه دانشجویان از این کشور خارج شده اند و تعدادی به دانشگاه های داخلی، تعدادی به دانشگاه های کشورهای دیگر و تعدادی نیز در اوکراین باقی مانده اند. اصرار و تعداد آنها محدود است.

وی در پایان گفت: اوکراین در شرایط فعلی از طریق سفارت ایران به دانشجویان داخلی خدمات دانشجویی ارائه می کند. از مهرماه امسال کلاس برخی از دانشجویان به صورت حضوری و کلاس برخی از دانشگاه هایی که مشکل جنگ دارند به صورت آنلاین برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید