هزینه-فرصت سفرهای استانی رئیسی. سفرهای رصدی باید جایگزین تور پوپولیستی ایران شود!

هزینه-فرصت سفرهای استانی رئیسی.  سفرهای رصدی باید جایگزین تور پوپولیستی ایران شود!

روز جدید : دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور که در چارچوب سیاست تعامل حداکثری دولت سیزدهم با مردم بود، با انتقادات فراوان به پایان رسید. با این حال به نظر می رسد رئیسی می خواهد دور دوم لذت حضور در میان مردم را تجربه کند. این تجربه شامل چه هزینه ها و فرصت هایی می شود؟

هر چند ماهیت سفرهای استانی سفرهای بی تشریفات به نقاط دورافتاده کشور است تا دولتمردان با شنیدن دغدغه اقشار بسیار ضعیف مردم در مناطق دوردست تصمیمات موثری اتخاذ کنند. اما از روزی که محمود احمدی نژاد با سیاست پوپولیستی خود این سفرها را انجام داد تا امروز، چنین هدفی محقق نشده است.

پس از محمود احمدی نژاد، دولت روحانی نیز با عنوان «کاروان های امید» این سیاست را دنبال کرد و اگرچه ارتشی مانند احمدی نژاد ایجاد نکرد؛ اما در عین حال، دولت روحانی نیز با عنوان «کاروان های امید» این سیاست را دنبال کرد. اما به گفته تحلیلگران، نتیجه خاصی از این سفرها حاصل نشد.

اکنون دور اول سفرهای ایرانگردی دولت سیزدهم به پایان رسیده و در حالی که همراهان وی تاکید می کنند حضور دولت در 31 استان کشور در کمتر از یک سال بی سابقه است، سوال اینجاست که برنامه دولت برای دور دوم سفرهای وی چیست؟

رئیسی به فکر دور دوم سفرهای استانی است

سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری پایان شصتمین سفر دولت به استان در جمع خبرنگاران از راه های مختلف سفرهای دولت به استان ها در دوره های زیر خبر داد و گفت: اولویت ها و وظایف فوری را در استان پیگیری کردیم. در اولین بازدیدها و ضمن پیگیری مصوبات باید گام های خوبی برداریم تا بتوانیم محور پیشرفت باشیم و در برنامه ریزی ها و برنامه ها عدالت برای کشور داشته باشیم.

رئیس جمهور همچنین از توهین برخی افراد به سفرهای استانی گلایه کرد و گفت: متأسفانه عده ای به لذت حضور در کنار مردم و صحبت با مردم در این سفرها توجه و اهمیت ندادند.

به گفته سخنگوی دولت، سیاست سفرهای استانی دولت سیزدهم در دور اول برنامه جدیدی را آغاز نکرد، بلکه ابتدا سعی شد پروژه های نیمه تمام هر استان به اتمام برسد؛ به طوری که در سال 1380، در سال 1385 به بهره برداری رسید. زیرا پروژه های نیمه تمام سرمایه های عظیمی هستند که با تأخیر مواجه می شوند و تا زمانی که به اتمام نرسیده اند نمی توانند مورد استفاده مردم قرار گیرند. قابل ذکر است که زمان نیز باعث استهلاک این تسهیلات و در نتیجه جلوگیری از هزینه های این پروژه های نیمه تمام می شود.

اکنون افکار عمومی، تحلیلگران و کارشناسان با استناد به آگاهی رئیس جمهور از پروژه ها، ظرفیت ها و امکانات استان های مختلف این سوال را مطرح می کنند که برنامه رئیس جمهور برای دور دوم سفرهای استانی چیست و آیا این سفرها حتی ضروری است؟

حامیان سفر استانی

بسیاری از حامیان دولت بر این باورند که حضور رئیس جمهور در میدان در کنار مردم نشان دهنده تمایل دولت به رویارویی مستقیم با مشکلات و حل آن است و در یک کلام از بازگرداندن دولت به مردم صحبت می کنند.

سیدرضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در این خصوص گفت: اولاً این سفرها باعث تعمیق ارتباط دولت و مردم این استان ها می شود و ثانیاً با حضور در این استان. مقامات دولتی بدون واسطه و به تنهایی گزارش مقامات محلی هر منطقه از استان مقصد را دریافت می کنند.

وی افزود: ثالثاً قبل از این سفرها کمبودهای استان بررسی شده و بودجه لازم برای تامین مالی پروژه های نیمه تمام در محدوده هدف در نظر گرفته می شود.

سفر گران برای دولت و مردم

اما مخالفان این سفرها این روند را غیرضروری و هزینه بر دولت می دانند و معتقدند در عصری که ارتباطات و اطلاع رسانی پیشرفت های خیره کننده ای داشته است، نیازی به حضور فیزیکی مقامات محلی در تهران یا دولتمردان استان های مختلف نیست. با کسری ها و اعتبارات مقابله کنند، باید در جریان این مسائل قرار گیرند.

این گروه معتقدند حضور رئیس جمهور در میان مردم باعث دلگرمی است. اما این حضور باید به همان اندازه باشد و بعد مشکلات مردم را حل کند وگرنه حضور بدون حل مشکلات مردم دلگرم کننده نیست.

نگاهی به مصوبات سفرهای استانی نشان می دهد که در این سفرها حداقل 170 مصوبه تصویب شده است و برخی کارشناسان بر این باورند که به جای صرف وقت و هزینه برای دور دوم سفرهای استانی، بهتر است دستگاه های اجرایی کشور در یک سیستم پویا قرار گیرند. ، روند کلی اجرای هر یک از این پروژه ها را رصد کرده و در هر مورد از مسئولان جویا شوید تا کار به نتیجه نهایی برسد. زیرا از قدیم الایام گفته اند که ده شهر از صد شهر ویران شده بیشتر می ارزد.

مهرداد ویسکرمی رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان در این خصوص گفت: نظارت بر مصوبات استان ها بر عهده محمد محبر معاون اول رئیس جمهور است نه نظارت بر مصوبات استان ها توسط شخص رئیس جمهور. . تاییدیه ها یک به یک چرا رئیس جمهور باید در انجام کارها درگیر مسائل جزئی شود؟

وی در این خصوص افزود: چرا معاون اول رئیس جمهور (محمد محبر) و معاون اجرایی (صولت مرتضوی) منصوب شدند؟ این نمایندگان باید در هفته برای بررسی مصوبات دو یا سه استان وقت بگذارند.

کارشناسان تاکید می کنند که استانداران هر استان موظف به پیگیری مصوبات هستند و در صورت اجرای هر مصوبه، نتایج اقدامات به وضوح مشخص خواهد شد.

چه نیازی به دور دوم سفرهای استانی است؟

با پایان یافتن دور اول سفرهای استانی، بسیاری با ادامه این سفرها مخالف هستند و تاکید می کنند که سفرهای بعدی نتیجه معکوس برای دولت خواهد داشت.

مهرداد ویسکرمی رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان گفت: اولین سفر این است که رئیس جمهور نسبت به مشکلات کشور شناخت روشنی داشته باشد. خوب، این مسائل باید در سه سال آینده دولت مورد توجه قرار گیرد و مورد توجه قرار گیرد. اگر رئیس جمهور سال آینده مجدداً به همه استان ها سفر کند، انرژی لازم برای پیگیری مصوبات را نخواهد داشت و نمی تواند برای حل مشکلات تمرکز و تفکر عمیق داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در تصمیمات کلان تمرکز و تفکر بیشتری داشته باشیم، افزود: کار یدی به تنهایی مشکلات کشور را حل نمی کند. مشکلات کلان کشور نیازمند سفر کمتر و نیاز بیشتر به تمرکز و همفکری و به کارگیری افکار نخبگان کشور است.

مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به گذشت هشت ماه از فعالیت دولت سیزدهم گفت: یکی از مهم ترین هزینه ها هزینه های رئیس جمهور است. زمان. او نباید بار دیگر مدیران را به دوش بکشد.

وی افزود: واقعیت این است که انواع مشکلات در استان های مختلف مشابه و علل یکسانی دارد. مثلاً تعطیلی کارخانه ها یا کمبود وسایل معیشت و خوراک مردم در همه نقاط کشور علل مشترکی دارد. همچنین بیکاری بیش از حد یا شکایت از مشکلات نظام اداری و فساد بانکی تقریباً در همه نقاط کشور ریشه یکسانی دارد و باید با اقدامات اولیه و به موقع به این ریشه ها رسیدگی شود.

پیشنهاداتی به دولت برای سفرهای استانی

یکی از مهم ترین پیشنهادات به دولت سیزدهم برای استفاده حداکثری از نتایج سفرهای استانی پیگیری مصوباتی است که در این سفرها تصویب می شود.

حسینعلی حاجی دلیقانی نماینده یازدهم و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: عمل به هر قولی حتی بعد از سفر مهم است.

محمدرضا صباغیان، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد نیز در این خصوص اظهار داشت: پیشنهاد من این است که در کنار سفرهای رسمی به استان، سفرهای غیررسمی و نظارتی نیز بدون اطلاع قبلی انجام شود. این سفرهای دیدنی می تواند مکمل سفرهای حومه شهر باشد.

همچنین سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس مجمع نمایندگان استان های شمال غرب کشور معتقد است: مصوبات جدید نباید تکرار مصوبات قبلی باشد که اجرایی نشده و نباید زیر نقاب دیگری خوانده شود.

وی در این خصوص گفت: این اقدام باعث بدبینی و بی اعتمادی مردم به مسئولان شده و سفرها را صرفاً تشریفاتی و تزئینی معرفی می کند.

دولت باید نتیجه سفرها را به مردم بگوید

از دیگر پیشنهادات کارشناسان و تحلیلگران در خصوص دور دوم سفرهای استانی، اطلاع از نتایج این سفرها است. علی جدیدی نماینده مردم شیروان در مجلس یازدهم گفت: این نتیجه برای مردم بسیار مهم است.

وی افزود: رئیس جمهور در دور دوم سفرها می تواند نتیجه سفر اول را به مردم اعلام کند، مثلاً در سفر اول جاده ای را تصویب کردند و بعد بیایند و بگویند 70 درصد کار است. انجام شده.

در نهایت باید گفت صرف نظر از اینکه سفرها در دور دوم انجام شده یا خیر، لازم است دولت موضوع محور در دوره بعدی وارد کارزار شود. زیرا اقدامات تسکینی مشکلی را درمان نمی کند و نسخه موثری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید