هشدار افزایش بارندگی و ادامه جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها برای مناطق جنوبی


ساعت: 09:48
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885779

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز برای استان های جنوبی از وقوع سیل، طغیان رودخانه ها، سیل منازل، خسارت به محصولات کشاورزی در 24 استان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی طی 4 روز آینده در اردبیل، گیلان، مازندران، نواحی دامنه های جنوبی البرز واقع در زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش پراکنده باران گاهی وزش باد شدید و رعد و برق خواهد بود. همچنین بارش ها در استان های کرمان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت.

روز پنجشنبه علاوه بر اردبیل، سواحل دریای خزر در جنوب شرق و جنوب به برخی از مناطق مرکزی کشور و دامنه های زاگرس مرکزی کشیده شد. روز جمعه در بیشتر مناطق کشور به جز مناطق غرب و شرق کشور ابری و باران ادامه خواهد داشت.

شنبه هفته آینده در کمربندی شمالی به ویژه کوه های مرکزی البرز بارش پراکنده خواهد بود.

همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان، شمال هرمزگان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و جنوب خوزستان بارش با شدت کمتری نسبت به روزهای گذشته ادامه دارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در سواحل دریای خزر، البرز مرکزی، هرمزگان، فارس، کوگیلویه، بویار احمد، چهارمحال و بختیاری بارش پراکنده خواهد بود.

طی سه روز آینده در شمال شرق، شرق و برخی مناطق استان های سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی و شمال اصفهان وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی می شود که باعث کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق می شود.

نوع خطر: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید (به ویژه در ساعات بعد از ظهر)، تگرگ و رعد و برق، طوفان گرد و غبار موقت در مناطق مستعد.

منطقه عملیاتی: چهارشنبه 05/05/1401: جنوب سیستان و بلوچستان، غرب کرمان، شرق فارس، غرب یزد، هرمزگان.

پنجشنبه 05/06/1401: غرب کرمان، نیمه غربی اصفهان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، غرب یزد، شرق کوگیلویه، بویراحمد، چهارمحال و بختیاری.

جمعه 05/07/1401: شمال شرق خوزستان، کوگیلویه و بویراحمد، فارس، جنوب اصفهان، جنوب کرمان و مرکز سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: سیل، طغیان رودخانه، طغیان گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق آسیب پذیر، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش دید، احتمال تخریب پل ها و مسدود شدن جاده ها و آسیب به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای برق.

توصیه: آمادگی دستگاه های امدادی و انتظامی مانند استان ها، شهرداری ها، راهداری ها، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و … برای مقابله با خسارات احتمالی، تخلیه هموطنان از مناطق حادثه خیز مانند بستر رودخانه ها و جاده های آبی تمیز کردن کانال ها و آبراه ها، بازگشایی پل ها و پاکسازی شهرت خانه ها، اجتناب از تردد و توقف در کنار جاده ها و جمع آوری تجهیزات و تدارکات در اطراف رودخانه ها، پرهیز از سفر به مناطق حادثه خیز، عدم جابجایی عشایر کوچ نشین و جمع آوری احشام از حاشیه رودخانه ها. رودخانه ها

هشدار برای تداوم و گسترش بارش های موسمی و فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نقاطی تگرگ

منطقه اقدام: چهارشنبه 05/05/1401: گلستان، اردبیل، خراسان جنوبی، همدان، تهران، مرکزی، قم، سمنان.

پنجشنبه 05/06/1401: خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، همدان، شرق خوزستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان شرقی و خراسان شمالی.

جمعه 05/07/1401: خراسان رضوی، خوزستان، لرستان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان و شرق کرمانشاه.

اثر خطر: احتمال رعد و برق، احتمال آبگرفتگی معابر و جریان رواناب به صورت موضعی و محدود، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و احتمال تاخیر پرواز.

توصیه: هنگام بالا رفتن از ارتفاعات مراقب باشید، ماشین خود را در اطراف درختان پوسیده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید، از ایستادن در بستر رودخانه خودداری کنید و هنگام عبور از کنار جاده مراقب باشید.

گزارشی از آخرین پیش بینی آب و هوا در کشور

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید