هشدار بارندگی در 20 استان کشور / خطر سیل و رواناب


زمان: 09:03:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815062

سازمان هواشناسی از تداوم سامانه بارشی در کشور خبر داد و نسبت به احتمال وقوع سیل در برخی استان ها هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در استان‌های فارس، خوزستان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمه بارش‌ها پیش‌بینی می‌شود.

به گفته مدیرکل هواشناسی سازمان هواشناسی فردا دوشنبه در شمال کشور در دامنه های البرز و تهران بارش تگرگ اپیزودیک پیش بینی می شود.

امروز برف و کولاک باعث مسدود شدن محور چالوس بر اثر ریزش سنگ شد.


اطلاعیه سازمان هواشناسی درباره خطرات بارندگی در روزهای آینده به شرح زیر است.

شرح سیستم اول: سامانه بارشی

نوع خطر: بارش، وزش باد شدید موقت، رعد و برق، برف و مه و احتمال بارش تگرگ در مناطق حساس، کاهش دما به ویژه در حاشیه دریای خزر

منطقه دیدنی:

یکشنبه 31 آذر 1400: گیلان، غرب مازندران، خوزستان، لرستان، اصفهان، نوار شمالی یزد، خراسان رضوی، شرق و شمال اردبیل.

دوشنبه 2 دی 1400: خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، مرکزی، جنوب همدان، کوم، تهران، البرز، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان رضوی کاسوین.

سه شنبه 3 آذر 1393: لرستان شرقی، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، تهران، البرز، زنجان، کازان و زنجان.

اثر خطر: اختلالات ترافیکی، کاهش دید، لغزندگی جاده ها به ویژه در مناطق کوهستانی و تپه ماهورها، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، احتمال افزایش سطح آب در رودخانه ها، تاخیر و احتمال لغو پروازها.

توصیه: در مسافت های طولانی مراقب باشید، از توقف در کنار رودخانه ها، حمل وسایل زمستانی در جاده های کوهستانی، احتیاط در فعالیت های کوهستانی و احتیاط در جابجایی عشایر عشایری خودداری کنید.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

نوع خطر: باد نسبتاً شدید تا شدید همراه با بالا آمدن خاک از گردو در مناطق مستعد

منطقه دیدنی:

یکشنبه 22/12/1400: یزد، اصفهان، فارس شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی شمالی.

دوشنبه 2 آذر 1400: یزد، اصفهان، فارس شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی شمالی.

سه شنبه 24/12/1400: اصفهان، فارس شمالی، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

اثر خطر: احتمال فوران گرد و غبار، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان و نهال های فرسوده و احتمال آسیب به سازه های موقت مانند گلخانه ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: استحکام سازه های موقت، افزایش توجه هنگام تردد در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و توقف ممنوعیت وسایل نقلیه در اطراف محل های مشخص شده.

شرح سیستم اول: افزایش سرعت باد

نوع خطر: افزایش سرعت باد همراه با بارندگی و افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در ساحل و تا 2 تا 2.5 متر در ساحل.

حوزه کاری: دریای خزر، در نواحی ساحلی و در امتداد سواحل گیلان، مازندران و گلستان.

اثر خطر: خطر غرق شدن قایق های سبک و تفریحی و آسیب به قفس ها و تورهای ماهیگیری و قطع تردد با شناورهای سبک سنگین و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی و ساحلی.

توصیه: محدودیت تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی در مناطق دریایی، احتیاط در تردد شناورهای سبک سنگین و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی.

توضیحات سیستم دوم: افزایش سرعت باد

نوع خطر: افزایش سرعت باد و ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در ساحل و تا 2 تا 2.5 متر در دریا.

حوزه کاری: خلیج فارس، مناطق ساحلی و سواحل خوزستان و بوشهر.

اثر خطر: خطر غرق شدن قایق های سبک و تفریحی و آسیب به قفس و تورهای ماهیگیری و اختلال در تردد با شناورهای سبک سنگین و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی و ساحلی/

توصیه: محدودیت تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی در مناطق دریایی، احتیاط در تردد شناورهای سبک سنگین و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید