هشدار سیل در 14 استان / تهران دوشنبه بارندگی می شود

ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: 14/10/10
کد خبر: 1796554

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش پنج روز برف و باران در بیشتر مناطق کشور نسبت به بارش های سیل آسا در 14 استان هشدار داد. دوشنبه هفته آینده در تهران باران می بارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی و آینده‌نگر سازمان هواشناسی، امروز دامنه سامانه بارشی در مناطق شرقی و جنوبی کشور ادامه دارد و در جزایر خلیج‌فارس و تنگه هرمز، سواحل دریای عمان، بوشهر، بارندگی رخ می‌دهد. فارس، هرمزگان و بلوچستان و خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد. در برخی مناطق غرب، جنوب غرب و مرکز کشور بارش کوتاه مدت و در نقاط مرتفع برف پیش بینی می شود.

فردا شنبه فعالیت سامانه بارشی در شرق کشور کاهش یافت و این سامانه تنها در جنوب کشور و در جزایر واقع در خلیج فارس و تنگه هرمز، سواحل عمان فعال است. نیمه جنوبی بوشهر و فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و در بلوچستان بارش باران و رعد و برق پیش بینی می شود.

بعدازظهر فردا در برخی نقاط غرب، جنوب غرب و دامنه های جنوبی البرز در استان های زنجان، قزوین، جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان بارش های کوتاه مدت و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می شود. یکشنبه دامنه این سامانه کل کشور به جز نوار شمالی را در بر می گیرد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان های جنوبی، در سواحل خلیج فارس در ارتفاعات و مناطق سردسیر رگبار و رعد و برق و برف پیش بینی می شود.

در این روز شدت بارش برای استان های فارس، بوشهر، شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب هرمزگان، جنوب کرمان و جزایر خلیج فارس است.

در روز دوشنبه سامانه بارشی در سراسر کشور فعال است و در تمامی مناطق به جز شمال غرب بارندگی ایجاد می کند. در این روز شدت بارش برای استان های هرمزگان، شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان و در مناطق مرتفع غرب و جنوب غرب کشور بارش برف پیش بینی می شود.

سه شنبه هفته آینده سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور فعال می شود و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان بارندگی شدید خواهد بود. بعدازظهر امروز با خروج این سامانه موج دیگری از شمال غرب وارد کشور شد و در برخی مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات واقع در دامنه های جنوب غربی و جنوبی البرز و مرکز بارش، بارش پراکنده، برف و باد .

به گزارش تسنیم، تا روز یکشنبه امروز آسمان تهران آفتابی و نیمه ابری است. دوشنبه آینده آسمان تهران ابری و احتمال بارش باران در پایتخت 85 درصد خواهد بود. میزان بارش در تهران 4.8 میلی متر پیش بینی شده است.

شرح سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: بارش شدید باران و بارش طولانی مدت در برخی مناطق همراه با رعد و برق، در نقاط همراه با تگرگ، وزش باد شدید موقت، در مناطق مرتفع و کوهستانی همراه با برف.

منطقه دیدنی:

جمعه 14/10/10: هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کوگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، نیمه جنوبی کرمان، خراسان جنوبی.

شنبه 11/10/1400: جنوب فارس، بوشهر، هرمزگان.

یکشنبه 12/10/1400: فارس، بوشهر، هرمزگان، نیمه غربی اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خوزستان، نیمه جنوبی یزد.

دوشنبه 13/10/1400: کرمان، فارس، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، بوشهر.

اثرات خطرناک: روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، افزایش سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، طغیان رودخانه ها، مه، لغزندگی و کاهش دید در جاده ها، احتمال مسدود شدن جاده های کوهستانی و برف، تاخیر یا لغو.

توصیه: از توقف و حرکت در رودخانه ها و مسیل ها، بازگشایی شیب ها و دهانه ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و تامین سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت کوهستانی، جابجایی عشایر کوچ نشین، جمع آوری احشام از رودخانه ها و مسیل ها و آماده سازی استان ها و سایر دستگاه های اجرایی برای مقابله با خسارات احتمالی ناشی از سیل، سیل و برف روبی در مناطق سردسیر.

شرح سیستم: فعالیت سیستم بارشی

نوع خطر: برف، باران، باد و در مناطق با آب و هوای گرم همراه با رعد و برق

منطقه دیدنی:

جمعه 10/10/1400: لرستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان، نیمه مرکزی جنوبی، خراسان رضوی، کرمان.

شنبه 14/10/11: سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی کرمان.

یکشنبه 12/10/1400: قزوین، زنجان، لرستان، ایلام، کردستان جنوبی، کرمانشاه، همدان، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی یزد، البرز، تهران.

دوشنبه 22 مهر 1400: یزد، اصفهان، کوم، سمنان، آذربایجان جنوب شرقی، آذربایجان جنوب غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی.

اثر خطر: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال افزایش سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، لغزندگی جاده ها، مه، کاهش دید به ویژه در جاده های کوهستانی و مرتفع و احتمال تاخیر در پروازها.

توصیه: در هنگام رانندگی در رودخانه ها و مسیل ها مراقب باشید، در ارتفاعات مراقب باشید، در جابجایی عشایر کوچ نشین مراقب باشید، برای برف روبی در مناطق سردسیر آماده شوید.

توضیحات سیستم: تداوم پایداری در جو

نوع خطر: ادامه آلودگی هوای ناسالم برای گروه های حساس.

زمینه فعالیت: تهران، کرج، تبریز.

اثر خطر: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک)، افزایش آلودگی هوا به سطوح ناسالم برای گروه های حساس و در مناطق پرتردد و مناطق صنعتی، امکان افزایش آلودگی هوا تا سطوح ناسالم برای همه گروه ها را فراهم می کند.

توصیه: از ترددهای غیرضروری در شهرها به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت بدنی و ورزش در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت فسیلی و ساعات کار واحدهای صنعتی در کلان شهرها و اطراف خودداری شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید