هشدار به استقلال برای دیدار با حریف عجیب در جام حذفی

هشدار به استقلال برای دیدار با حریف عجیب در جام حذفی

استقلال جام حذفی امسال را با نود ارومیه آغاز می کند. حریفی درجه دو که ده ساله و به عبارتی سه سال و نیم است. این تیم با وجود این سن کم، از بدو ورود به دنیای فوتبال ایران، تیمی ماجراجو بوده و معمولاً نام یک نفر دیگر در دل اکثر آنها به چشم می خورد؛ یحیی بهاری; مدیرعامل نود که در اولین روزهای ورود نود به لیگ دسته اول بود، گفت: دلیل انتخاب نود این بود که مدرسه فوتبال ما در سال 90 تاسیس شد، بنابراین این نام را انتخاب کردیم.

مراقب سرگیجه باشید!
همانطور که خواندید باشگاه نود ارومیه از سال 1390 به عنوان مدرسه فوتبال شروع به کار کرد اما اگر بخواهیم تیم فوتبال نود بزرگسالان را راه اندازی کنیم باید مراقب باشیم که دچار سرگیجه نشویم:

نقاط مشخص شده در خلاء

محمدرضا زنوزی در سال 1387 باشگاه گسترش فولاد تبریز را تاسیس کرد و تیم فوتبال این باشگاه در اولین سال تاسیس با قهرمانی در لیگ استان به لیگ دسته سوم راه یافت. این تیم نیز پله پله به لیگ دسته اول رسید و در فصل 92-91 قهرمان لیگ برتر شد. گسترش فولاد تا فصل 97-96 به حضور خود در لیگ برتر ادامه داد. در تابستان همان سال و یک سال پس از در اختیار گرفتن مالکیت ماشین سازی، محمدرضا زنوزی نیز مالکیت باشگاه تراکتورسازی را برعهده گرفت تا هر سه تیم تبریزی به نام او نامگذاری شوند. در همان سال با تصمیمی عجیب، نتیجه لیگ برتر، نام، رنگ لباس و نشان گسترش فولاد به مهندسی مکانیک تغییر یافت. تجارت دو طرفه نبود و گسترش فولاد با رنگ و نشان خاص خود جای مهندسی لیگ یک را نگرفت اما در همان زمان داستان یک دهه آبی های تبریز به پایان رسید و امتیاز لیگ یک به ارومیه رسید.

این تیمی است که به ماشین سازی تغییر نام داد و طی آن داستان گسترش 10 استیل به پایان رسید. امتیازهای لیگ یک مهندسی مکانیک که در این تیم حضور داشتند به ارومیه منتقل شدند.

در دقیقه نود ممکن است

در حالی که فوتبال تبریز در پایان تاریخ گسترش همچنان در شوک به سر می برد، نتیجه درجه یک تولید خودرو به هیئت فوتبال آذربایجان غربی منتقل شد. انتقالی که با یک جستجوی ساده می توانید ده ها متقاضی را پیدا کنید. برای این انتقال هیچ تمهیدی وجود نداشت، اما اوضاع به قدری بدتر شده که نمره ای که چند روزی دریافت نمی شد، در آستانه سقوط به دو دسته پایین تر قرار گرفت! در همان زمان هیات فوتبال آذربایجان غربی امتیازات در خطر انقراض را به مدت یک سال به باشگاه نود ارومیه واگذار کرد و رئیس وقت این هیات حتی از احتمال زیاد تغییر نام خود نیز خبر داد; چمن گلی در ادامه گفت: نام نود در سازمان لیگ و هیات فوتبال ثبت شده است و هفته آینده به دنبال اسپانسر خوب هستیم و اگر اسپانسر جدیدی بیاید مطمئنا نام تیم تغییر خواهد کرد. 23 سپتامبر 1997.

توقف تا سفارش دیگری!

اینگونه بود که نود مانند نامش در دقیقه 90 وارد عرصه فوتبال حرفه ای شد. البته کارکنان این باشگاه قبل از دریافت این هدیه ارزشمند، امید خود را از رده نونهالان شکل داده بودند و از دل این تیم ها چهره های زیادی به بزرگسالان راه یافتند. بهاری همچنان به عنوان مدیرعامل نود تثبیت شد و همچنان این مسئولیت را بر عهده دارد. بهاری تفاوت زیادی با دیگر مدیران فوتبال ایران دارد و در تمام مسابقات به عنوان کادر فنی روی نیمکت این تیم می نشیند و هرجا که احساس می کند مستقیما به اتفاقات مسابقه واکنش نشان می دهد. این موضوع بارها باعث ایجاد اختلاف و محرومیت شده است; آخرین مورد این محرومیت ها چند ماه پیش بود که مدیرعامل نودی به دلیل رفتارش در دیدار 24 خرداد مقابل قشقایی تا دستور بعدی از حضور در تمامی مسابقات محروم شد.

روابط مردم ارومیه به ویژه صاحب آنها با زنوزی معمولاً سینوسی و با تمایلات مثبت بیشتر است و بیشتر از او به خاطر کمک های گاه و بیگاه این سرمایه دار ثروتمند نود ساله سپاسگزار بودند.

از صعود به لیگ برتر تا سقوط به لیگ دوم؛ در عرض دو سال!

تیمی که نادر قاضی پور در 6 تیر 1395 در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد، محرمانه تحویل بهاری دادند، این کار را کردند، به گروه دوم رفتند! به دلیل بدهی هایی که نودها فکر می کردند باید بپردازند و در نهایت هم این اتفاق افتاد، آنها هم رابطه خیلی خوبی با پنجره نقل و انتقالات بسته دارند و تا همین اواخر پنجره شان بسته بود. گره ها در ژانویه 2016 به دلیل استفاده از بازیکن غیرقانونی با نتیجه 3-0 به هواداران باختند و مدیر عامل آنها با حذف دیگری مواجه شد. مدیرعاملی که در تاریخ 14 مهر 1396 با یک امتیاز و یک امتیاز در صدر جدول لیگ یک قرار گرفت، با استعفای خود در اینستاگرام اعلام کرد که نود در آستانه لیگ برتر شدن است، بنابراین ماجراجویی های او همچنان تیتر یک است. در رسانه های محلی البته ماند و یک سال بعد با 90 به لیگ دسته دوم سقوط کرد.

در سال های اخیر مسابقات 90 ارومیه از جنجالی ترین بازی های لیگ بوده و در اینجا شاهد درگیری های زیادی هستیم.

ماجرای خودکشی در دریاچه ارومیه!

بهاری و نود اکنون در لیگ دسته دوم برای بازگشت به لیگ یک می جنگند. آنها پس از ناکامی در صعود به لیگ برتر، شانس حضور دوباره دارند و در مقابل استقلال می درخشند، مانند تراکتورسازی در جام حذفی که منجر به ضربات پنالتی شد. در این دیدار سرمربی نود وحید بیاتلو بود که بعدها بدترین نتایج تاریخ مهندسی مکانیک را آغاز کرد و جالب اینجاست که بهاری در سال 1378 با تاکید بر بازگشت خود به نود گفت: در صورت بازگشت بیاتلو تیم “آی” جایی نگفتم، اما اگر بیاتلون برگردد و به لیگ برتر نرویم، در دریاچه ارومیه غرق می شوم.

در 25 ژوئن 1400 و چند روز پس از اتفاق تلخی که برای اریکسن دانمارکی در یورو 2021 رخ داد، شاهد صحنه مشابهی در بازی نود و چوکا بودیم. جایی که پلاستیک آب معدنی به گلوی علی بشیری پرید و گلویش را بست. این بازیکن نود دقیقه نتوانست نفس بکشد و هیچکس متوجه مشکل او نشد تا اینکه پزشک تیم حریف به او رسید.

هیچ چیز از آنها بعید نیست; حتی کسب استقلال!

آزمایش دریاچه برای بهار تمام نشده است، هرچند با اقداماتی که مدیرعامل نود در چند سال گذشته انجام داده هیچ چیز برای او بعید به نظر نمی رسد. غافلگیری سرمربی تیم حریف از رختکن داوران، حضور با لباس نظامی در بازی نود، درخواست اخراج بازیکنان اعتصابی از هتل و همه اتفاقات دیگر حکایت دهه 90 و مدیرعاملی است که در آن حضور خواهد داشت. جام حذفی مقابل استقلال؛ تیمی که سعی کرد فوتبال را مثل والیبال به خانه های ارومیه ای ها بیاورد اما ناکام ماند. حتی با این همه مضامین و اتفاقات! البته اینجا جام حذفی است و این یک غافلگیری است و شاید این بار کیم ها نقش قشقایی را بازی کنند و در کمال ناباوری استقلال را شکست دهند و به بورس بازگردند. در این صورت حتما نام نود را در ارومیه زیاد خواهید شنید.

دیدگاهتان را بنویسید