هشدار به نکونام: استقلال تحت هیچ شرایطی گول نخورد

هشدار به نکونام: استقلال تحت هیچ شرایطی گول نخورد

شاهرخ بیانی معتقد است حتی اگر استقلال در دربی پیروز شود، باز هم دلیلی برای اخراج یحیی گل محمدی وجود ندارد. با سرمربی و کاپیتان سابق آبی ها درباره وضعیت استقلال و وضعیت پرسپولیس در آستانه شروع مجدد لیگ برتر صحبت کردیم.

از تمدید لیگ برتر شروع کنیم. مسابقاتی که در این فصل واقعاً با بی نظمی خاصی دنبال می شود.
استقلال در اهواز کار سختی مقابل فولاد دارد اما برگه برد او کار جواد نکونام در همین فولاد است. او این تیم و شرایط اهواز را به خوبی می شناسد. البته متاسفانه تعطیلی های متعدد و بی رویه لیگ برتر به سطح کیفی این مسابقات لطمه زده است. بی نظمی در روند برگزاری لیگ و مشکلات اقتصادی باعث شده مردم نسبت به گذشته کمتر به لیگ برتر توجه کنند، اما با تمام این اوصاف، اگر بازی ها به طور منظم دنبال شود، انگیزه بازیکنان، مربیان و هواداران همه تیم ها بیشتر می شود. قطعا افزایش خواهد یافت در حال افزایش هستند. به تعویق افتادن مسابقات لیگ برتر نه تنها به استقلال ضربه می زند بلکه برای سایر تیم ها نیز مشکل ایجاد می کند.

اعتراض استقلالی ها به اینکه به دلیل برنامه و به تعویق افتادن دربی، هر دو بازی قبلی خود قبل از بازی با پرسپولیس خارج از خانه بودند.
استقلال منطقی است. این اعتراض بیجا نیست. آبی ها جدا از بی نظمی در برگزاری رقابت های لیگ برتر ابتدا راهی اصفهان شدند، حالا باید به اهواز بروند و پنجشنبه هفته آینده دربی را در تهران میزبانی کنند. دو سفر و بازی در شهرهایی با اقلیم و ارتفاعات کاملا متفاوت. فراموش نکنیم که استقلال قبل از دربی به دلیل برگزاری مسابقات خارج از خانه، عملا از بار معنوی از سوی تماشاگرانش محروم است.

بعد از بازی با فولاد نوبت به مبارزه با پرسپولیس رسیده و حالا همه می دانند که دربی مثل بازی های دیگر نیست و حتی می توان گفت بیش از 6 امتیاز است. فکر می کنی نکونام در جدال با فولاد برای بازی با پرسپولیس چه باید بکند؟
ببینید آقای نکونام خودش بازیکن استقلال بود و دربی را تجربه کرد. او باید از نظر ذهنی شاگردانش را برای دربی آماده کند استقلال اکنون در صدر جدول است و بهترین نمایش لیگ برتر را به نمایش گذاشته است اما باید اذعان کنیم که برخی از بازیکنان این تیم در مقایسه با پرسپولیس کم تجربه هستند. . در دربی ابتدا اصل نباختن را رها می کنند و حالا همه می دانند که این دیدار ربطی به وضعیت دو تیم در جدول ندارد.

با توجه به شکست پرسپولیس مقابل حریف قطری و حذف از لیگ قهرمانان، فکر نمی کنی الان شرایط برای رویارویی استقلال با این تیم بهتر شده است؟
نه نه. اصلا تحت هیچ شرایطی نباید استقلالی ها اینطوری گمراه شوند و باید خوب تمرکز کنند چون کارش سخت شده است. شکست در لیگ قهرمانان به پرسپولیسی ها برای دربی انگیزه می دهد چون می آیند و خودشان را می زنند. دقیقا همین مشکل است که می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

جمعی از هواداران استقلال معتقدند اگر محمود فکری و هواداران بتوانند جلوی پرسپولیس را قبل از دربی بگیرند لطف بزرگی برای استقلال خواهد بود.

صد در صد همینطور است. وضعیت تیم خود محمود فکری از نظر امتیاز گرفتن خوب نیست و اگر او بتواند از پرسپولیس امتیاز بگیرد، جدای از لطفی که به استقلال کرده، برای هواداران خیلی خوب است.

یکی از تاریخی ترین دربی های ما در سال 62 رقم خورد و استقلال مقابل 120 هزار تماشاگر با یک گل پرسپولیس را شکست داد. شما در این دیدار بازیکن استقلال بودید و می خواهیم بدانیم بابت این برد بزرگ چقدر پاداش گرفتید؟
جایزه؟ اصلا جایزه نمی دادند. در آن زمان باشگاه عملا نه بودجه خاصی داشت و نه پولی در فوتبال. خداوند منصور خان پورحیدری را بیامرزد. قبل از چنین مسابقات مهمی در رستوران ضیافتی برگزار می کرد و چند نفر از هواداران ثروتمند کلال را دعوت می کرد. می آمدند و پول جمع می کردند تا برای بچه ها جایزه تعیین کنند. مثلاً فرض کنید در همان دربی سال 62 بابت پیروزی مقابل پرسپولیس، شاید 5 هزار تومان پاداش گرفتیم! شرایط پرسپولیس هم همین طور بود. گفتم در فوتبال پول نیست.

یکی از اتفاقات رایج در آن زمان، پیام های تبریکی بود که پس از پیروزی استقلال یا پرسپولیس در دربی ها در مجله دنیای ورزشی و کیهان ورزشی منتشر شد. گفته می شود برخی از بازیکنان استقلال در اوایل دهه 60 پس از چاپ این آگهی ها، برای دوستی با صاحبان مغازه های تولیدی برنامه ریزی کردند که پیروزی های استقلال را تبریک گفتند و انفرادی هدایایی دریافت کردند. آیا قضیه صحت دارد؟
بله باید بگم درسته به هر حال عده ای از استقلال و پرسپولیس خوششان آمد و به ما یا پرسپولیسی ها تبریک گفتند. تعدادی از بچه های ما هم به سراغ همین تولیدکنندگان و تجار رفتند و هدیه خریدند. موافقم که زیبا نبود، اما برخی افراد هنوز این کار را انجام دادند.

شما در دربی معروف بهمن ماه 1389 که به دربی ایمون زاید معروف شد یکی از اعضای کادر فنی استقلال بودید. آیا تایید می کنید که شب قبل از بازی، گروهی از بازیکنان استقلال بر سر مسائلی مانند بازوبند کاپیتانی و… دعوا کردند و این موضوع به تیم آسیب زد؟
بله متأسفانه این اتفاق افتاد و به تیم آسیب زد. البته خدا رحمت کند منصورخان که مسئول بود، قضیه را حل کرد، اما ای کاش چنین اتفاقی نمی افتاد. بچه هایی که بین خودشان اختلاف داشتند هم در زمین حاضر شدند. با همه این اتفاقات، وقتی 2-0 پیش بودیم، اگر ضربه محسن یوسفی به جای تیر دروازه به دروازه می خورد، مطمئن باشید چیزی به نام دربی ایمون زاید در فوتبال ایران وجود نداشت، اما به هر حال این ها الان هم اتفاقاتی افتاده و این بخشی دیگر از تاریخ فوتبال ایران است.

خیلی ها می گویند که محرومیت طولانی و نامحدود این فصل نه تنها به تیم های لیگ برتری آسیب زده است، بلکه حتی نمایندگان ما در لیگ قهرمانان را هم متضرر کرده است. آیا این را قبول دارید؟
من کاملا موافقم که وقتی مسابقات تعطیل می شود، انگیزه بازیکنان کاهش می یابد و حواشی آنها افزایش می یابد. مطمئناً وقتی بازیکنی به مدت دو هفته هیچ بازی نمی بیند، ساعات خواب او مختل و به هم می خورد. اگر قرار بود به خاطر مسابقات بین‌المللی لیگ ملت‌ها تعطیل شود، اروپایی‌ها و به‌ویژه آلمانی‌ها خیلی زودتر از ما این کار را می‌کردند، اما این کار را نکردند، زیرا به خوبی می‌دانند که هر چه مسابقات منظم‌تر برگزار شود. بدن بازیکنان به خوبی حفظ می شود.

و سوال آخر اینکه اگر استقلال در دربی پیروز شود به نظر شما یحیی گل محمدی برکنار می شود؟
چرا او باید اخراج شود؟ حتی اگر پرسپولیس دربی را هم ببازد نباید یحیی را رها کند. مربی در این داستان چه می کند؟ ساختار فوتبال ایران مشکل دارد و نمی توان همه چیز را به گردن مربی انداخت. در این فصل لیگ قهرمانان اروپا 5 بار مقابل عربستانی ها قرار گرفتیم و در 4 بازی شکست خوردیم. ما همچنان با نام ورزشگاه و زمین چمن میزبان رقابت های لیگ برتر مشکل داریم. ما هنوز کمک داور ویدیویی نداریم. زمانی که با استقلال نایب قهرمان آسیا شدیم، در بازگشت به ایران از شرمنده هواداران در فرودگاه بودیم، اما حالا دیگر آن ماجراها تمام شده و باید بپذیریم که کشورهای رقیب ساختار بهتری داشته اند. . در چنین شرایطی نباید تمام جام های سرمربی را شکست.