هشدار جاری شدن آب در برخی استان ها/ افزایش دما و گرد و خاک در اکثر استان های کشور


ساعت: 09:46
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880696

سازمان هواشناسی نسبت به طغیان فصلی رودخانه ها در برخی استان ها هشدار داد و از ادامه آلودگی ناشی از گرد و غبار و افزایش دما در بیشتر مناطق کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز در نواحی اردبیل، گیلان، مازندران و کوه های البرز مرکزی بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، کوه های جنوب کرمان، شما و شرق پیش بینی می شود. هرمزگان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار، وزش باد شدید موقت و رعد و برق همراه با خیزش گرد و خاک خواهد بود.

وزش باد شدید امروز در دامنه های جنوبی البرز در مناطق مرکزی، شرق و شمال شرق کشور موجب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و دید افقی برای چند ساعت می شود.

روز سه شنبه در نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کوه های جنوب کرمان و جنوب شرق فارس افزایش ابر همگرا، در بعدازظهر بارش باران و رعد و برق پیش بینی می شود و وزش باد در مناطقی از سمت شرق، شمال شرق و شرق ادامه دارد. مرکز

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، وزش باد همراه با گرد و خاک پدیده غالب امروز و فردا در استان های مرزی ایلام، خوزستان، بوشهر و جنوب فارس است.

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه جوی پایدار با افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق کشور برقرار است و تنها در جنوب سیستان و بلوچستان و برخی مناطق هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش بینی می شود.

روز جمعه در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، وزش باد و بارش و در مناطق شمال غرب و غرب کشور غبارآلود آسمان پیش بینی می شود.

شرح سیستم اول: رشد ابرهای همرفتی و تقویت رعد و برق

زمان شروع: دوشنبه 13/04/1301

مهلت: سه شنبه 14/04/1401

نوع خطر: باران شدید، رعد و برق و تندباد و در مناطق مستعد احتمال تگرگ

حوزه اثر:

دوشنبه 13/04/1401: هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

سه شنبه 14/04/1401: هرمزگان و جنوب کرمان، جنوب شرق فارس و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: جاری شدن آب و طغیان جاده، طغیان فصلی رودخانه، رعد و برق، خسارت ناشی از وزش باد شدید لحظه ای همراه با گرد و غبار و کاهش دید و قابلیت قطع پروازها و امدادرسانی به مناطق زلزله زده.

توصیه: از تردد و اقامت در حاشیه رودخانه ها و بستر رودخانه های فصلی خودداری کنید، از ارتفاعات بالا نروید، خودروها را در کنار درختان کهنسال پارک نکنید، با هواپیماهای سبک و بالگرد پرواز نکنید، آمادگی شهرداری و وسایل امدادی.

توضیحات سیستم دوم: تقویت بادهای 120 روزه

زمان شروع: دوشنبه 13/04/1301

مهلت: سه شنبه 14/04/1401

نوع خطر: باد شدید تا بسیار شدید، طوفان گرد و غبار

حوزه اثر:

دوشنبه 13/04/1401: شمال سیستان و بلوچستان.

سه شنبه 14/04/1401: شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره آمیز: افزایش گرد و غبار، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، افت محسوس دما، احتمال آسیب به تجهیزات، محصولات کشاورزی و گلخانه ها، افزایش چندین ساعته گرد و غبار در مناطق مرکزی و شرقی استان، احتمال تاخیر. یا لغو برخی پروازها

توصیه: پرهیز از حضور در فضای باز، ممنوعیت کوهنوردی در کویر شمال غرب استان، افزایش احتیاط در تردد در جاده های مواصلاتی شمال استان، آمادگی اورژانس و استانداری ها، اقدام لازم دانشگاه ها در زمینه پزشکی. علوم، از پرواز با هلیکوپتر و هواپیمای سبک خودداری کنید.

توضیحات سیستم اول: باد و گرد و غبار

نوع خطر: وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گرد و غبار و استان های مرزی پر گرد و غبار.

حوزه اثر:

دوشنبه ۱۳۰۱/۰۴/۱۳: سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، تهران، نوار شرقی کرمان.

اثر ریسک: کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال ریزش سنگ از ارتفاع، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل.

توصیه: عدم قرار دادن در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در صورت گرد و غبار، عدم توقف و پارک خودروها در اطراف درختان پوسیده و ساختمان های نیمه کاره و استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها.

توضیحات سامانه دوم: بارش موقت باران همراه با رعد و برق و وزش باد

نوع خطر: رگبار و رعد و برق (در مناطق دارای تگرگ) و وزش باد شدید موقتی

حوزه اثر:

دوشنبه ۱۳۰۱/۰۴/۱۳: ارتفاعات و دامنه های گیلان، مازندران، شمال شرق آذربایجان، شمال غرب آذربایجان و اردبیل.

اثر خطر: احتمال آبگرفتگی معابر و جریان محدود و موضعی آب، احتمال رعد و برق، احتمال کاهش دید، احتمال شکستگی درختان.

توصیه: هنگام عبور از ارتفاعات مراقب باشید، وسیله نقلیه خود را در اطراف درختان افتاده پارک نکنید

توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد

نوع خطر: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و دریا بین 1 تا 1.5 متر

حوزه بهره برداری: دریای خزر، مناطق ساحلی و فراساحلی استان های گیلان و مازندران.

اثر خطر: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس و تورهای ماهیگیری، آسیب به قایق ها و شناورهای کوچک.

توصیه: هنگام شنا احتیاط کنید، در ترددهای دریایی به ویژه کشتی های سبک و تردد قایق های ماهیگیری و تفریحی احتیاط کنید و تدابیر لازم را از سوی فعالان دریایی در نظر بگیرید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید