هشدار طوفان گرد و خاک در 8 استان/کاهش محسوس دما در استان های نیمه شمالی و شرقی


ساعت: 10:04
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1879916

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع طوفان گرد و غبار در 8 استان و خطرات ناشی از آن هشدار داد و از کاهش محسوس دما در استان های شمالی و نیمه شرقی کشور خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس پیش بینی کلی نقشه های سینوپتیک و پرسپکتیو سازمان هواشناسی تا روز دوشنبه وزش باد شدید و گرد و خاک در شرق کشور حاکم است. طی سه روز آینده در استان های خوزستان، ایلام و استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز مرکزی و شرقی وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی می شود.
از روز یکشنبه کاهش محسوس دما در مناطق واقع در نیمه شمالی و شرقی کشور رخ می دهد. بعدازظهر شنبه و یکشنبه برای استان های ساحلی دریای خزر و اردبیل بارش باران، رعد و برق و وزش باد موقتی شدید پیش بینی می شود و دریای خزر در این مدت مواج خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در روزهای دوشنبه و سه شنبه بعدازظهر و اوایل شب در نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و گاهی گرد و خاک پیش بینی می شود. همچنین تا 5 روز آینده خلیج فارس و دریای عمان مواج خواهد بود.

* توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد
زمان شروع: شنبه 04/11/1301
مهلت : یکشنبه 1391/04/12
نوع خطر: افزایش ارتفاع موج از 1 تا 1.5 متر
منطقه عملیاتی: منطقه شمالی و مرکزی خلیج فارس و استان های بوشهر و خوزستان و غرب استان هرمزگان.
اثر خطر: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس و تورهای ماهیگیری، آسیب به قایق ها و شناورهای کوچک.
توصیه: در هنگام شنا احتیاط کنید، در ترددهای دریایی به ویژه کشتی های سبک و تردد قایق های ماهیگیری و تفریحی احتیاط کنید و اقدامات لازم توسط فعالان دریایی را انجام دهید.

* توضیحات سیستم: افزایش گرادیان فشار
نوع خطر: وزش باد شدید (در نیمه شرقی اواخر شب و صبح)، خیزش گرد و غبار، طوفان شن در مناطق غبارآلود و در بسترهای خشک رودخانه ها.

حوزه اثر:
پنجشنبه 04/09/1401: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و نیمی از خراسان رضوی، شرق سمنان، شمال شرق کرمان.
جمعه 04/10/1401: خراسان جنوبی، نیمه جنوبی و نوار شرقی خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه غربی خوزستان و نوار غربی ایلام.
شنبه 04/11/1401: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، شمال شرقی اصفهان، نیمه غربی خوزستان و غرب ایلام.
اثر خطر: کاهش دید، امکان اختلال در حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب دیدن سازه های موقت، احتمال شکستن درختان و نهال های کهنسال، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع و احتمال آسیب به صنایع. حساس به گرد و غبار
توصیه: از حضور در فضای باز بخصوص برای گروه های حساس، مقاوم سازی سازه های موقت، استفاده از بادگیر و حفاظ باغ، مدیریت و حفاظت از صنایع حساس به گرد و غبار خودداری کنید.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید