هشدار جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا به فوتبال ایران با تعریف قالب جدید رقابت های باشگاهی/ دیگر گریزی از روزمرگی حرفه ای نیست!


ساعت: 09:53
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1919864

افت رنکینگ فوتبال باشگاهی ایران پیش بینی می شود.

تغییرات بزرگ کنفدراسیون فوتبال آسیا در برگزاری مسابقات باشگاهی، فوتبال ایران را با چالش های زیادی مواجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسمی از ورود یک انقلاب بزرگ در نحوه برگزاری مسابقات فوتبال باشگاهی در قاره کهن از فصل 2024-2025 خبر داد و نوشت که طبق آخرین روش AFC، 8 -عملکرد سالانه فوتبال ملی و باشگاهی کشورها در تعیین تعداد سهمیه فدراسیون ها نقش اساسی خواهد داشت.

مقرر شد کنفدراسیون فوتبال آسیا به جای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت های آسیا، 3 مسابقه را در 3 سطح مختلف و با شرایط متفاوت از تاریخ مشخص شده برگزار کند تا 76 باشگاه آسیایی در قالب های جدید وارد مسابقات بین المللی شوند و ارائه دهند. مواد بهتر و قابلیت های توسعه برای ایجاد آنها و در دسترس قرار دادن آنها در اختیار AFC.

طبق این دستورالعمل، رده برتر در مجموع از 24 باشگاه شرکت کننده تشکیل می شود که به 12 تیم در مناطق غرب و شرق تقسیم می شوند که در قالب لیگ به رقابت خواهند پرداخت. این در حالی است که در لیگ دسته دوم 32 باشگاه شرکت کننده در 8 گروه 4 تیمی قرار خواهند گرفت. تیم ها در مرحله گروهی در خانه و خارج از خانه به مصاف یکدیگر خواهند رفت. در نهایت، سطح 3 شامل 20 باشگاه شرکت کننده خواهد بود که به 5 گروه تقسیم می شوند و در قالب یک بازی به رقابت می پردازند.

فرمت نهایی رقابت‌های جدید فوتبال باشگاهی در آسیا به شرح زیر خواهد بود.

1- سطح اول: با حضور 24 تیم (12 تیم غرب و 12 تیم از شرق آسیا)

2- سطح 2: با حضور 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی و به صورت رفت و برگشت.

3- سطح 3: با حضور 20 تیم در 5 گروه 4 تیمی و به صورت تک بازی.

کنفدراسیون فوتبال قاره به منظور ارتقای سطح کیفی رقابت‌های آسیایی تصمیم گرفت محدودیت‌های زیادی را حذف کند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین این تصمیم‌ها افزایش سهمیه بازیکنان خارجی از 3+1 به 5+1 (5 بازیکن هر ملیت و یک بازیکن از قاره آسیا) و مقررات داخلی هر کشور در خصوص ثبت نام بازیکنان خارجی را به رسمیت بشناسد تا سهمیه ثبت نام بازیکنان خارجی از فصل 2024/25 به بعد از دستور کار خارج شود.

اگرچه همه این تصمیمات به نفع فوتبال آسیاست، اما شرایط پیچیده حاکم بر فوتبال ملی و باشگاهی ایران باعث شده تا این گونه اقدامات دوراندیشانه و دوراندیشانه، زنگ خطری برای فدراسیون فوتبال ایران ایجاد کند. چرا که در مورد دوم، به عنوان مثال، باشگاه های ثروتمند و حرفه ای عربی شانس بسیار بیشتری برای جذب ستاره های موفق و تاثیرگذار خارجی نسبت به باشگاه های ایرانی خواهند داشت.

اما مشکل یکسان نیست و بحث بررسی 8 ساله عملکرد فوتبال ملی و باشگاهی کشورها برای تعیین سهمیه، هشدار جدی دیگری را به فوتبال ایران وارد کرده است. سایت Footy Ranking که در حوزه فوتبال قاره آسیا فعالیت می کند، این هفته گزارشی از پیش بینی جایگاه فدراسیون های ملی قاره کهن منتشر کرد که وضعیت نگران کننده ای را برای فوتبال ما نشان می دهد.

این سایت با توجه به تصویر زیر بر اساس عملکرد نمایندگان کشورهای مختلف در 8 فصل گذشته رتبه بندی کشورها را بر اساس استاندارد جدید AFC شبیه سازی می کند که ایران با 69765 امتیاز پس از ژاپن، عربستان سعودی در رده پنجم قرار دارد. کره جنوبی و قطر؛ هر چند که رتبه بندی قطعی و نهایی کشورها در پایان فصل آینده توسط کنفدراسیون آسیا نقش عمده ای در تعداد سهمیه کشورها خواهد داشت.

37c7bcfe 8f9b 4b96 9d3f 8ae6d6ffcb14 خبر خاکستری

با این فرصت ها و در شرایطی که فوتبال ملی و باشگاهی ایران با فاصله زیادی از رقبای خاورمیانه ای خود فاصله دارد و به سطح شرقی ها نرسیده است، به نظر می رسد طبق آخرین روش سهمیه بندی کنفدراسیون فوتبال آسیا، باشگاه های ایرانی به مصاف هم خواهند رفت. مشکلات زیاد و محدودیت های ورود در فرمت جدید مسابقات و کاهش تعداد نمایندگان فوتبال ایران در آسیا اصلاً مشکل دور از انتظاری نیست.

اگرچه این فرمت جدید شانس بسیاری از باشگاه‌های ایرانی را برای حضور در مسابقات بین‌المللی با جوایز چند ده هزار دلاری افزایش داده است، اما روند رو به رشد و ارتقای سریع حرفه‌ای‌گرایی در فوتبال آسیا باعث شده تا باشگاه‌های بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس نیز راه یابند. عقب افتادن از رقبای آسیایی خود در بحث حرفه ای و به حداقل رساندن شانس آنها برای حضور در سطح اول.

فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران برای رهایی از بحرانی که در نهایت گریبان باشگاه های ایران را خواهد گرفت، قطعاً مجبور به تغییر رویه فعلی و حتی تغییرات اساسی در نحوه برگزاری لیگ برتر و جام جوزفی کشورمان هستند. در یک سال آینده تا خدا اتفاقات تلخ ندهد آخرین فصل لیگ قهرمانان آسیا برای اولین بار با حذف نمایندگان فوتبال ایران برگزار نشد.


بیشتر بخوانید:

بازگشت استقلال و پرسپولیس به لیگ قهرمانان آسیا؟ در حال حاضر امکان پذیر نیست!

دیدگاهتان را بنویسید