هشدار دادستان کل کشور به همکار سوئدی خود در مورد تضییع حقوق حمید نوری


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904915

دادستان کل کشور در نامه ای به همتای سوئدی خود خواستار برخورد با رفتارهای غیرقانونی و رعایت اصول دادرسی عادلانه در پرونده تجدیدنظرخواهی حمید نوری شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در نامه ای به دادستان کل کشور سوئد، بخشی از اقدامات غیرقانونی و ناقض حقوق بشر علیه شهروند ایرانی «حمید نوری» از وی به مقامات ذیربط سوئد تذکر داد و از آنها خواست با رفتار غیرقانونی برخورد کرده و اصول دادرسی عادلانه را در مرحله تجدیدنظر پرونده رعایت کنند.

دادستان کل کشور در این نامه خاطرنشان می کند: یکی از وظایف مهم دادستان ها علاوه بر حفظ حقوق عمومی و حفظ امنیت عمومی، برقراری عدالت و فراهم کردن بستر لازم برای احقاق حقوق متهم در دفاع از خود است. افراد نباید بدون مدارک و مدارک کافی تحت تعقیب و محاکمه قرار گیرند و در صورت وجود دلایل ظن به ارتکاب جرم، باید زمینه لازم برای دفاع رایگان برای اثبات بی گناهی متهم فراهم شود.

در این نامه آمده است: حداقل حقوق و آزادی های پیش بینی شده در اسناد بین المللی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و معاهدات منطقه ای حقوق و آزادی های بشر باید در هر پرونده جنایی بدون استثنا رعایت شود. باید تضمین شود و برای همه متهمان اعمال شود. از جمله می توان به ممنوعیت شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز اشاره کرد که دولت سوئد نیز موظف به رعایت آن است.

دادستان کل کشور در این نامه با اشاره به دستگیری آقای “حمید نوری” و برخورد شدید در حین دستگیری و عدم رعایت کرامت انسانی و در تاریکی سفارت ایران و خانواده وی در مورد محل اختفای وی، اظهار داشت: وی برای مدت طولانی در سلول انفرادی نگهداری می شد و از دسترسی به کنسولگری محروم بود و توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت و به پزشک دسترسی نداشت که نشان دهنده نقض فاحش حقوق اساسی هر متهم است.

در ادامه این نامه تاکید شده است: در جریان محاکمه نوری از اعضای گروهک های تروریستی معاند جمهوری اسلامی ایران که مسئول کشتار بیش از 17 هزار نفر از مردم عادی، مدیران و کارمندان کشورمان هستند استفاده شد. به عنوان شاهد و از سوی دیگر با ازدحام در اطراف دادگاه و سردادن شعار، حق دفاع از متهم را سلب کرد و قضات دادگاه را تحت تاثیر روانی قرار داد به طوری که وی مجبور به حبس ابد شد. مشکلات متعدد شکلی و ماهوی در رسیدگی به پرونده آقای حمید نوری توسط دادستانی و قوه قضائیه سوئد از جمله عدم صلاحیت دادگاه، صدور بیانیه سیاسی و ادعای دروغ جناب عالی مبنی بر عدم همکاری دولت ایران با وجود تکرار مکرر. درخواست ها.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در پایان این نامه خواستار برگزاری دادگاه عادلانه و عادلانه در سوئد شد تا آقای نوری بر اساس یک دادگاه عادلانه و عادلانه و بدون فشار روانی و فضای نادرست از خود و قضات دفاع کند. می تواند به اعتراض او رسیدگی کند. دادستان کل جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهدات قانونی خود در قبال حمایت از حقوق اتباع ایرانی، از تمامی گزینه های قانونی برای اثبات نقض فاحش حقوق مسلم آقای حمید نوری استفاده می کند و به اعتراض خود به این حکم مخدوش ادامه می دهد. که تا احقاق کامل حقوق خود ناقض قوانین اساسی بین المللی است

دیدگاهتان را بنویسید