هشدار درباره مشکلات دارویی فزاینده در ماه‌های آینده، “کمبود داروهای حیاتی” شرایط بیماران را پیچیده کرده است

هشدار درباره مشکلات دارویی فزاینده در ماه‌های آینده، “کمبود داروهای حیاتی” شرایط بیماران را پیچیده کرده است

عضو کمیته بهداشت نسبت به افزایش مشکلات حوزه دارو در ماه های آینده هشدار داد و گفت: پیش بینی ما این است که در ماه های آینده نه تنها مشکل دارو، بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی نیز افزایش چشمگیری پیدا کند.

همایون سامعه یاح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وضعیت دارو در کشور و عدم تغییر بودجه سال 69 همت برای دارو و تجهیزات پزشکی گفت: وقتی بودجه در مجلس تصویب می شود با توجه به اینکه به یک بودجه تبدیل می شود. قانون بودجه، تغییر این قانون سخت است و آسان نیست. در سال های گذشته بودجه ای برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد و در سه ماهه آخر سال این بودجه تمام شد و با رایزنی های صورت گرفته سازمان برنامه و بودجه به اجبار مبلغی را در نظر گرفت و مجدداً توزیع شود. به دلار یا ریال.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر تعداد داروهای کمیاب یا کمیاب زیاد است و بیشتر این داروها داروهای ضروری هستند و در درمان بیماران بسیار حیاتی و موثر محسوب می شوند و متاسفانه کمیاب شده و مشکل را پیچیده تر کرده اند.

این عضوکمیسیون بهداشت و درمان در خصوص تصویب بودجه دارو به خبرگزاری ایلنا گفت: مجلس 69 پیشنهاد در این زمینه تصویب کرده است که در زمان تصویب بودجه، مسئولان غذا و دارو اعلام کرده بودند که باید از نزدیک جدا شوند. 110 همات برای دارو و حدود 40 همات کسری داشتیم، اما با توجه به تورمی که وجود دارد و افزایش قیمت های جهانی و افزایش قیمت ها در ایران، انتظار داریم آنچه برای داروها 150 همات است و آنچه برای آن تخصیص داده شده است. داروها، نیمی از نیاز است.

سامح یاح با بیان اینکه متأسفانه به دلیل کمبود بودجه با مشکلات بیشتری در حوزه پزشکی مواجه خواهیم شد، گفت: نمی توان این مشکلات را به گردن وزارت بهداشت انداخت. شرایط اقتصادی کشور و تصمیمات شورای دولت و سازمان بودجه در تهیه برنامه بودجه، همه این موارد باعث بروز چنین مشکلاتی شد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که در ماه های آینده نه تنها مشکل دارو، بلکه مشکل تجهیزات پزشکی نیز افزایش چشمگیری پیدا کند. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به دلیل فضایی که به دلیل کمبود بودجه برای دارو ایجاد شده، نگرش داشته باشد و بودجه دارو را افزایش دهد و این فضای ذهنی را از بین ببرد. وجود این جو روانی مشکلات را بیشتر می کند.

این نماینده مجلس با اشاره به کمیته دارو در کمیته بهداشت گفت: ایجاد این کمیته ها و جلسات و سخنرانی ها به تامین بودجه برمی گردد که باید از طریق برنامه و سازمان بودجه انجام شود.

سامح یاح خاطرنشان کرد: البته هیچکس عمدا یا برای ایجاد مشکل این کار را انجام نمی دهد، اما هر بخشی مشکلات خاص خود را دارد و به نظرم دولت باید فکری برای آن بکند تا مشکلات اقتصادی کشور بهبود یابد. قطعا با کاهش مشکلات اقتصادی، معیشت مردم و مشکل تامین دارو و تجهیزات پزشکی، مشکل تامین مواد غذایی و افزایش قیمت ها حل خواهد شد. اگر این معضل اقتصادی حل نشود، برگزاری جلسات متعدد موثر نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی شما برای روزهای آینده گفت: البته انعطاف‌پذیری دولت در سیاست خارجی قدم بسیار بزرگی است و امیدوارم روش رئیس‌جمهور به همین منوال ادامه پیدا کند، اما اگر با کشورهای دیگر روابط بهتر شود. روابط اقتصادی ما قطعا بهبود خواهد یافت و این امر در بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید