بحران انرژی شرایط را برای غربی ها پیچیده کرده است/عربستان به طور کامل پایبندی خود را به آمریکایی ها ثابت کرده است


ساعت: 08:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903763

عماد نجار با بیان اینکه بحران انرژی شرایط را برای غربی ها سخت کرده است، اظهار داشت: عربستان تعهد خود را به آمریکایی ها کاملاً ثابت کرده است و این نوع رفتار تنها می تواند تعدیل موقتی برای شرایط داخلی و حتی ملت عرب باشد. پایدار نخواهد بود.


عماد نجار کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; با رجوع به اختلاف عربستان و آمریکا وی تصریح کرد: چندی پیش بایدن سفری به منطقه از جمله عربستان داشت و باید دید در آن سفر چه روابط و اختلافاتی رخ داد و چرا مقامات ارشد عربستان به استقبال بایدن در فرودگاه نرفتند. .

وی تاکید کرد که هدف اصلی از سفر بایدن و حضور وی در عربستان تقابل است شرایط بحرانی انرژی در جهاني است كه در حال حاضر غرب را در بر مي گيرد. بحران انرژی اجرای روسیه در واکنش به تحریم های غرب پس از بحران اوکراین، شرایط را برای غربی ها سخت کرده است.

نجار افزود: بایدن در سفر خود به عربستان سعودی از آن کشور بخواهد تا نفت بیشتری تولید و افزایش دهد تا کمبودهای کاهش انرژی که از طرف روسیه به غرب فشار می آورد، جبران کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه محمد بن سلمان در سخنرانی خود در جده به صراحت اعلام کرد که ما مسئول حل بحران های بین المللی در حوزه غرب نیستیم، یادآور شد: این واکنش مقامات سعودی به ویژه بن سلمان به درخواست افزایش تولید نفت حل بحران انرژی غرب او جریان دیگری نیز در کنار خود دارد که موضوع اوپک پلاس است.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های بین‌المللی بر اساس تحلیل‌های خود اعلام کردند که با حل بحران کرونا، قیمت نفت کاهش چشمگیری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر قیمت نفت به نزدیک 15 دلار رسیده است. قابل پیشگیری با توجه به این شرایط تولید نفت کاهش یافت به طوری که قیمت نفت در سطح جهانی کاهش پیدا نکرد.

خشم مقامات غربی به دلیل کاهش تولید نفت

به گفته نجار؛ اوپک پلاس تصمیم گرفت تولید نفت خود را برای مقابله با کاهش قیمت نفت روسیه و عربستان سعودی کاهش دهد که خشم مقامات غربی به ویژه آمریکایی ها را برانگیخت.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ملک فیصل حتی برای افزایش قیمت نفت و توقف تولید نفت دست به چنین اقداماتی زد، افزود: مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که اگر عربستان در این زمینه با روسیه همکاری کند باید از سلاح استفاده کند. دور از روسیه و ما دیگر از آنها حمایت نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی عربستان و آمریکا باید توجه داشت که پایداری این واکنش ها به خواسته های غرب به ویژه آمریکا بسیار کوتاه است و رژیم آل سعود این کار را انجام می دهد. ممکن است در این موقعیت ها بایستد برای مدت طولانی ادامه یابد.

نجار در ادامه با تاکید بر اینکه این واکنش ها و تحرکات کوتاه مدت و برای آرام کردن اوضاع و حتی اعتراضات داخلی است، تصریح کرد: بر همگان واضح است که عربستان به طور کامل پایبندی خود را به آمریکایی ها نشان داده است و این نوع رفتار تنها می تواند. نوعی مسکن موقت خانگی و حتی ملت عرب باشد که پایدار نخواهد بود.

قدرت نظامی عربستان سعودی کاملاً به آمریکا و غرب وابسته است

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه قدرت نظامی عربستان کاملا وابسته به آمریکا و غرب است، تاکید کرد: عربستان با توجه به سوابق حقوق بشری خود و حتی در داخل مرزها و کشورهای اطرافش که حقوق بشر به شدت نقض می شود. نقض حقوق بشر را تحت پیگرد قانونی قرار دهید.

نجار گفت: خواسته‌های رژیم صهیونیستی باعث می‌شود رژیم آل سعود در مدت زمان نه چندان طولانی عقب‌نشینی کند و دوباره به نمونه معروف گاو نقدی منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید