هشدار سازمان هواشناسی برای این ۷ استان

هشدار سازمان هواشناسی برای این ۷ استان

سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به کشور در روز جمعه خبر داد و نسبت به طغیان کانال ها، طغیان رودخانه ها و طغیان معابر در ۷ استان هشدار داد.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های سینوپتیک و چشم‌انداز سازمان هواشناسی امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش باران همراه با رعد و برق، وزش باد موقتی شدید و در مناطق مستعد تگرگ پیش بینی می شود. شدت بارندگی امروز برای سواحل دریای خزر و خراسان شمالی است.

سامانه بارشی فردا در مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی فعال است و در بخش هایی از شمال غرب، شمال شرق، مرکزی و کوه های البرز بارش های پراکنده رخ خواهد داد.

روز چهارشنبه در بخش‌هایی از شرق و غرب سواحل دریای خزر و روز پنجشنبه برای شمال غرب بارش خفیف و پراکنده خواهد بود. روز جمعه با ورود سامانه بارشی از غرب، بارش ها در نواحی غربی و بخش هایی از شمال غرب آغاز می شود. طی 2 روز آینده دمای هوا در شمال کشور کاهش می یابد. همچنین تا روز چهارشنبه در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان طوفانی است. دریای خزر نیز تا فردا مواج پیش بینی می شود.

شرح سیستم: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های جوی

مهلت: دوشنبه 25/02/1402

نوع خطر: باران و رعد و برق، باد شدید، مناطق غبارآلود، تگرگ در برخی مناطق.

حوزه اثر:

دوشنبه 25/02/1402: نیمه شرقی آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، خراسان شمالی.

اثر خطر: لغزندگی معابر، سیلابی شدن معابر، جاری شدن آب، طغیان کانال، طغیان رودخانه، رعد و برق، تگرگ، آسیب به سازه های موقت مانند بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پرواز و در مناطق کوهستانی مستعد احتمال ریزش سنگ.

توصیه: در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها زباله نریزید، در تردد بین شهرها مراقب باشید، از فعالیت های کوهنوردی خودداری کنید، از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و مکان های مرتفع خودداری کنید، از استحکام سازه های موقت اطمینان حاصل کنید، لایروبی کانال ها و قنات ها با توجه به احتمال بارش تگرگ اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت در بخش کشاورزی انجام می دهند.

توضیحات سیستم: نفوذ گرد و غبار و افزایش گرادیان فشار

مهلت: دوشنبه 25/02/1402

نوع خطر: ورود گرد و غبار، باد شدید و آلودگی هوا

حوزه اثر:

دوشنبه 25/02/1402: خوزستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان.

اثر خطر: در مناطق مستعد گرد و غبار، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و احتمال شکستگی نهال و… درختان کهنسال

توصیه: در تردد جاده ها دقت کنید، از استحکام سازه های موقت اطمینان حاصل کنید، در فعالیت های کوهنوردی دقت کنید، در فعالیت های ساختمانی دقت کنید، هنگام عبور دقت کنید و خودروها را در کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال پارک نکنید و انجام دهید. سم یا شاخ و برگ را در باغات و مزارع بخصوص بعد از ظهر اسپری نکنید و از محافظ نهال استفاده کنید.

توضیحات سیستم: باد شدید شمال غربی و افزایش ارتفاع موج

مهلت: اواخر روز دوشنبه 25/02/1402

نوع خطر: وزش باد شدید شمال غربی با حداکثر سرعت 20 متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج بین 1.5 تا 2.5 متر.

حوزه بهره برداری: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و فراساحلی استان های بوشهر و هرمزگان.

اثر خطر: غرق شدن شناگران و آسیب به نور، کشتی های تفریحی، مزاحمت شناورهای ورودی و خروجی به بندر، پاره شدن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس ها و آسیب به تجهیزات دریایی.

توصیه: ممنوعیت فعالیت های تفریحی به ویژه غواصی و شنا، ممنوعیت سفر دریایی با شناورهای سبک، اتخاذ تدابیر لازم برای فعالیت های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی ها در بنادر و افزایش احتیاط در هنگام ماهیگیری به ویژه در دریای آزاد.

دیدگاهتان را بنویسید