رادار هواشناسی گلستان در سازمان هواشناسی سقوط کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نورمحمد داداشی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما گفت: در 45 روز گذشته بارندگی های خوبی در استان گلستان داشته ایم اما تغییر چندانی در بارندگی ها و تغییر الگوی بارندگی ها ایجاد نشده است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان ادامه داد: تنها سه سال در 10 سال گذشته (90 تا 99) بارندگی در گلستان به صورت نرمال رخ داده است.

داداشی یادآور شد: در شمال استان تعداد روزهای بارانی در سال های اخیر زیاد بوده و بیش از 100 روز در سال شاهد بارندگی بیش از 5 میلی متر بوده ایم و این میزان در سال های اخیر رو به کاهش بوده است.

وی گفت: بیشترین میزان بارش 24 ساعته سال به سال در 10 سال گذشته در گلستان افزایش داشته است و بر اساس گزارش هواشناسی در مینوداش در 24 ساعت 172 میلی متر، در هاشم آباد گرگان 105 میلی متر و در هاشم آباد گرگان 111 بارندگی داشته ایم. میلی متر در گنبدکاووس ایستگاه هواشناسی از بارش 24 ساعته خبر داد.

این مسئول گفت: میانگین بارندگی استان در سال برداشت گذشته 283.3 میلی متر بوده که نسبت به بلندمدت 39 درصد و نسبت به سال قبل 33 درصد کاهش داشته است و در 50 سال گذشته کم داشته ایم. بارش باران. سال ها.

داداشی خاطرنشان کرد: تعداد روزهای با بار موثر بیش از پنج میلی متر در برداشت گذشته تنها 29 روز است و میانگین دمای استان 18.1 درصد و شاهد افزایش 0.8 تا 1.1 دما هستیم.

وی تاکید کرد: امسال دمای 50.2 درجه در شهرستان گنبدکاووس و روزهای بالای 45 درجه سانتی گراد به مدت 30 روز در شهرستان های استان گزارش شده است.

مدیر کل هواشناسی گلستان خاطرنشان کرد: تعداد روزهای بالای 40 درجه سانتیگراد 19 روز و میزان تبخیر در طول سال 1605 برابر بیشتر از بارش سال برداشت گذشته است.

هواشناسی خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی حاصل از برداشت 62.6 میلی متر است که نسبت به نرمال 18 درصد و نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است، اما مربوط به تمام مناطق استان نیست.

هواشناسی خاطرنشان کرد: طی 15 روز آینده دو بارندگی وارد استان گلستان می شود که بارش های آن قابل توجه نیست و تا پایان آبان ماه نیز بارش های شدید پیش بینی نمی کنیم.

داداشی گفت: از 10 آبان تا 9 آذر پیش بینی می شود شاهد کاهش 10 تا 20 درصدی بارش ها در استان باشیم و از 10 آذر تا 10 اسفند بارش ها نرمال خواهد بود.

وی گفت: بر اساس سیل سال 98 مقرر شد رادار هواشناسی به ارزش 26 میلیارد تن به گلستان مستقر شود که سه استان متقاضی آن هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برخی استان ها مانند خراسان، لرستان و همدان متقاضی دریافت رادار گلستان هستند و ساختمان آماده نصب رادار هواشناسی است، اما این رادار به گلستان متصل است و نیاز به اقدامات بیشتر در این زمینه دارد.

داداشی به لزوم نصب این رادار اشاره کرد و گفت: این رادار خریداری شده و در انبار سازمان هواشناسی قرار دارد و انتظار داریم در اسرع وقت نصب شود تا بتوانیم از گارانتی آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید