الگوی کشت گلستان نیاز به بازنگری دارد/ عملکرد 57 درصد محصولات گلستان کمتر از میانگین کشوری است.

ساعت: 12:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801483

حسینی گفت: مدل فعلی کشت در استان گلستان به دلیل محدودیت آب، تقاضای بازار برای محصولات، شیوع آفات و بیماری های گیاهی، قیمت تضمینی محصولات، سازگاری با محیط زیست و اثربخشی محصول نیازمند بازنگری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جابر حسینی امروز در گفت و گو با خبرنگار ما از گلستان با تاکید بر اینکه آب و زمین منبع اصلی فعالیت کشاورزی است. وی بیان کرد: بهره برداری صحیح و مناسب متناسب با توان اکولوژیکی هر سرزمین به ویژه منابع آب و خاک در نظام ملی بسیار موثر بوده و توسعه را به سمت پایداری و تداوم سوق می دهد.

وی با بیان اینکه ظرفیت بهره برداری از آب های زیرزمینی در منطقه گلستان از قبل خارج شده است، افزود: بنابراین ظرفیتی برای این کار باقی نمانده است. در این راستا لازم است عملیات مدیریت شده و ضمن جلوگیری از توسعه چاه های جدید، نظارت دقیق و جدی بر عملکرد چاه های موجود در استان انجام شود تا بیلان منفی آب های زیرزمینی استان از بین برود. در این راستا توصیه می شود حتی برخی از زمین های کشاورزی برای احیای آب های زیرزمینی بسته شود.

جانشین معاونت بسیج استان گلستان راینلاند-فالتز ادامه داد: با توجه به خطر شور شدن سفره های زیرزمینی، تحت تأثیر آب های زیرزمینی شور در قسمت مرکزی دشت ها و همچنین وقوع آب دریا و بسیاری از مناطق استان. توانایی بهره برداری از این منابع محدود بوده است. به همین منظور و به منظور بهره برداری مناسب و متناسب با پتانسیل استان در این حوزه، در قالب اجرای طرح های لایروبی قنوات، وضع قوانین سختگیرانه برای بهره برداری از چاه های عمیق و به طور کلی استقرار سامانه مدیریت منابع مصرف آب. به عنوان یک طرح ساختاری برای اجرای استراتژی های پرداخت مربوطه.

حسینی بیان کرد: مدل کشت فعلی در استان به دلیل محدودیت آب، تقاضای بازار محصولات، شیوع آفات و بیماری های گیاهی، قیمت تضمینی محصولات، سازگاری با محیط زیست و کارایی محصول نیازمند بازنگری است.

به گفته وی؛ در حال حاضر حدود 57 درصد محصولات استان بازدهی کمتری نسبت به میانگین ایران دارد و به همین دلیل این استان رتبه کشاورزی را در 28 کشور دنیا دارد. به منظور افزایش بهره وری از منابع آبی و خاکی استان و کاهش مصرف آب و همچنین استفاده از شرایط مساعد اقلیمی استان، توسعه کشت های گلخانه ای برای تولید گل و گیاهان زینتی، قارچ، میوه و … سبزیجات توصیه می شود.

معاون پژوهش و فناوری بسیج دانش آموزی استان گلستان گفت: به منظور افزایش سطح باغات استان و ایجاد اشتغال و درآمدزایی و جلوگیری از فرسایش خاک، استفاده از اراضی شیب دار برای تغییر به زیتون، گردو پیشنهاد می شود. ، بادام، فندق و سایر درختان میوه و درختان نابارور را ادا می کند.

حسینی گفت: با اجرای طرح هایی از جمله توسعه آبیاری قطره ای در باغات موجود و نوساز، تجهیز، نوسازی و تجمیع باغات و همچنین توسعه تعاونی های تولید محصولات باغی در استان، تولید نهال های اصلاح شده و دوستدار محیط زیست کشاورزان افزایش تولید “باغ استانی فراهم می شود.

وی گفت: مراتع استان پوشیده از انواع گیاهان دارویی است و گیاهان دارویی در مناطق جنگلی یافت می شود. این مشکل به دلیل وجود شرایط مختلف اقلیمی و طبیعی در استان است که فرصتی را برای پرورش گیاهان دارویی و صنعتی مختلف به صورت خودرو در منطقه گلستان فراهم کرده است. بر اساس این مزیت و در راستای توسعه تولید این محصولات در استان طرح هایی در حال اجراست.

معاون پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان گلستان گفت: توسعه خدمات حمایتی کشاورزی از جمله: توسعه تعاونی های تولید روستایی، توسعه مراکز مشاوره و آموزش، توسعه شبکه های بیمه کشاورزی، توسعه خرید تضمینی محصولات کشاورزی، توسعه قرنطینه. شبکه ها، صندوق حمایت از سرمایه ایجاد بخش کشاورزی و … به عنوان فعالیت های جانبی برای بخش کشاورزی می تواند به رونق کشاورزی در استان کمک کند.

حسینی افزود: پوشش گیاهی به عنوان پوشش خاکی حفاظتی، تامین غذا و سرپناه حیوانات، ایجاد چشم انداز مساعد، تولید اکسیژن، جلوگیری از فرسایش خاک، ایجاد ریزاقلیم مناسب و تلطیف هوا و سایر کارکردهایی که اهمیت و نقشی ضروری در حفظ تعادل دارند. اکوسیستم و تداوم زندگی بر روی زمین. به گفته کارشناسان هر منطقه و استان، برای استفاده کارآمد و پایدار، بین 40 تا 60 درصد طبیعت آن باید دست نخورده و سالم باقی بماند تا استفاده های دیگر حفظ شود.

وی بیان می کند: موقعیت جغرافیایی استان گلستان و قرار گرفتن آن در نذورات میانی به همراه ریزاقلیم خاص منطقه به مرور زمان شرایطی را برای پوشش گیاهی متنوع از جمله مراتع و مراتع در ارتفاعات تا انواع جنگل های خزان پذیر هیرکان فراهم کرده است. ارتفاعات میانی و همچنین گونه های سوزنی برگ حتی در بلندترین نقاط نیز یافت می شود. یکی از مشکلات اساسی در حوزه جنگلی استان ایجاد سکونتگاه های انسانی و ایجاد برخی فعالیت های اقتصادی به دلیل وجود نهشته های بهره برداری در این منطقه است که مشکلات زیست محیطی زیادی را به دنبال داشته است. با توجه به این شرایط، چنین عرصه منحصربه‌فردی در منطقه و بی‌نظیر در جهان که کمتر از پنج نمونه از این دست دارد، قطعاً نیازمند حاکمیت نظام‌مند و قاطع برای نظارت، حفاظت و نظارت بر آن است.

حسینی گفت: رفع تعارض جنگل های استان با معدن و استخراج دام و تغذیه دستی آنها و جلوگیری از برداشت بی رویه و برداشت بی رویه بر اساس رشد متوسط ​​2.5 متر مکعب در هکتار در سال و رعایت طبقات ذکر شده در جنگلداری بسیار است. مفید خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید