هشدار سازمان هواشناسی 11 استان

هشدار سازمان هواشناسی 11 استان

سازمان هواشناسی از ادامه فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری جوی از امروز تا جمعه خبر داد و برای 11 استان اخطار طغیان رودخانه ها و رعد و برق صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های سینوپتیک و آینده سازمان هواشناسی از امروز تا پنجشنبه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی، برخی مناطق خراسان رضوی و ارتفاعات در استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز پس از چند ساعت رعد و برق، وزش باد موقت شدید، گاهی گرد و خاک و در مناطق مستعد تگرگ پیش بینی می شود.

این وضعیت برای خراسان جنوبی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش بینی می شود. روز سه شنبه کاهش نسبی دما در شمال کشور رخ می دهد و در 2 روز آینده وزش باد شدید و ظهور پدیده گرد و غبار دور از انتظار برای استان خوزستان نیست. در دریای خزر و خلیج فارس نیز تا پایان هفته شور و هیجانی است.

شرح سیستم: ادامه فعالیت سیستم بارش و ناپایداری های محلی

مهلت: جمعه 15/02/1402

نوع خطر: رگبار و رعد و برق، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد موقت شدید، گاهی گرد و غبار، کاهش نسبی دما.

حوزه اثر:

سه شنبه 1402/02/12: آذربایجان شمال غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان شمالی.

چهارشنبه ۱۳۰۲/۰۲/۱۳: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان شمالی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی شرقی.

پنجشنبه 1402/2/14: نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان شمالی.

جمعه 15/02/1402: خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سمنان و گلستان.

اثر خطر: لغزندگی جاده ها، رعد و برق، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی جاده، احتمال جاری شدن آب، احتمال سیلاب در رودخانه ها و مناطق کوهستانی، احتمال ریزش سنگ.

توصیه: از اسکان در کنار و اطراف رودخانه ها خودداری کنید و در عبور از حاشیه رودخانه ها مراقب باشید، در مسافرت های خارج از شهر دقت کنید، مراقب کوهنوردی و فعالیت های جابجایی عشایری باشید، سازمان های اجرا کننده و پشتیبان را آماده کنید، دهانه پل ها را تمیز کنید، کانال ها و آبراه های لایروبی شده را انجام دهید.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

مهلت: جمعه 15/02/1402

نوع خطر: وزش باد نسبتاً شدید در مناطق مستعد گرد و غبار با بدتر شدن کیفیت هوا

حوزه اثر:

سه شنبه 12/02/1402: تهران، البرز، سمنان، خوزستان، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی.

چهارشنبه 13/02/1402: خوزستان، بوشهر، غرب فارس، جنوب تهران، قم، البرز، سمنان جنوبی و خراسان رضوی.

پنجشنبه 14/02/1402: خوزستان، بوشهر، فارس جنوبی، تهران، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد و شرق اصفهان.

جمعه 15/02/1402: شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی.

اثر خطر: در مناطق مستعد گرد و غبار، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و احتمال شکستگی نهال و… درختان کهنسال

توصیه: در تردد جاده‌ای دقت کنید، از استحکام سازه‌های موقت اطمینان حاصل کنید، در فعالیت‌های کوهنوردی دقت کنید، در فعالیت‌های ساختمانی احتیاط کنید، هنگام عبور مراقب باشید و خودروها را در کنار ساختمان‌های نیمه کاره و درختان قدیمی پارک نکنید و از پارک کردن خودروها خودداری کنید. سمپاشی یا روی شاخ و برگ در باغ ها و مزارع بخصوص در بعدازظهر و با استفاده از محافظ نهال سمپاشی شود.

دیدگاهتان را بنویسید