هشدار فعالیت سامانه بارشی و کاهش 14 درجه ای دما

هشدار فعالیت سامانه بارشی و کاهش 14 درجه ای دما

روز جدید سازمان هواشناسی با صدور هشداری درباره فعالیت سامانه بارشی نسبت به کاهش 6 تا 14 درجه ای دما، خسارت به محصولات کشاورزی و وقوع سیلاب در برخی استان ها هشدار داد.

بر اساس نقشه های سینوپتیک و پرسپکتیو سازمان هواشناسی از اواخر وقت امروز دوشنبه با جریانات شمالی دریای خزر ابتدا در سواحل غربی و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در سواحل شمالی و استان اردبیل بارش باران خواهد بود. ، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید با کاهش محسوس دما تا 14 درجه رخ می دهد. روز سه شنبه بارش ها در استان های گیلان و اردبیل شدیدتر است.

همچنین این شرایط از سه شنبه تا پنجشنبه برای شمال استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش بینی می شود. از اواخر وقت دوشنبه تا پنجشنبه دریای خزر مواج و مواج خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 2 روز آینده و روز جمعه وزش باد شدید در شرق کشور به ویژه در منطقه زابل و از امروز تا چهارشنبه در نواحی غرب و جنوب غرب کشور پیش بینی می شود. ، با احتمال گرد و غبار و گرد و غبار رقیق.

فردا و چهارشنبه در نواحی بالاتر خوزستان، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب فارس در بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر همرفتی، رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود.

شرح سیستم: فعالیت سیستم بارشی و کاهش محسوس دما

زمان شروع: سه شنبه 1401/06/15

مهلت: چهارشنبه 1401/06/16

نوع خطر: باران شدید، باد شدید موقت، رعد و برق، آلودگی مه و کاهش محسوس دما (بین 8 تا 14 درجه سانتیگراد).

منطقه عملیاتی: اردبیل، گیلان و غرب مازندران

اثر خطر: افزایش ناگهانی سطح آب در رودخانه ها و کانال ها، اختلال در تردد، آبگرفتگی جاده های محلی، آسیب به سازه های موقت، رانش زمین، آسیب به تولیدات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در مسافرت های خارج از شهر، پرهیز و پرهیز از تردد و اسکان در حاشیه مسیل ها، رودخانه ها و سواحل دریا، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی و جابجایی عشایر، تقویت سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها، اقدامات پیشگیرانه از آسیب در کشاورزی. فعالیت ها.

شرح سامانه اول: تأثیر و فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: باران سیل آسا، باد موقتی شدید، رعد و برق و افت محسوس دما

حوزه اثر:

سه شنبه 1401/06/15: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شمال شرقی و شمال غرب آذربایجان.

چهارشنبه 16/06/1401: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان و شمال کردستان.

پنجشنبه 1401/06/17: اردبیل، گیلان، آذربایجان شمال شرقی، مازندران و گلستان.

جمعه 18/06/1401: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال آذربایجان شرقی.

اثر خطر: احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، اختلال در تردد، احتمال رعد و برق، احتمال آبگرفتگی معابر در سطح محلی، احتمال آسیب به سازه های موقت.

توصیه: در سفرهای خارج از شهر دقت کنید، در هنگام تردد در حاشیه جاده ها مراقب باشید و در حاشیه رودخانه ها توقف نکنید، در کوهنوردی و جابجایی فعالیت های عشایری مراقب باشید، اقدامات پیشگیرانه در برابر آسیب در فعالیت های کشاورزی.

شرح سیستم دوم: غلبه بادهای گرم جنوبی

نوع خطر: ادامه هوای گرم

منطقه عملیاتی: اردبیل، گلستان، گیلان، مازندران

اثر خطر: افزایش مصرف حامل های انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال آسیب به سازه های موقت و افزایش پتانسیل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع.

توصیه: مدیریت مصرف حامل های انرژی و مصرف بهینه، پرهیز از ماندن در فضای باز به ویژه در ساعات گرم روز و همچنین اطفای حریق هنگام خروج از جنگل.

شرح سیستم سوم: افزایش تغییر فشار

نوع خطر: باد شدید، در مناطق مستعد گرد و غبار و نفوذ گرد و غبار

حوزه اثر:

سه شنبه 1401/06/15: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غربی لرستان و شمال بوشهر.

چهارشنبه 1401/06/16: نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی، جنوب سمنان، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غربی لرستان و شمال از بوشهر

اثر خطر: احتمال کاهش کیفیت هوا و دید، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تجهیزات حساس به گرد و غبار.

توصیه: ممنوعیت حضور افراد در فضای باز به ویژه اقشار آسیب پذیر، پایش شاخص آلایندگی توسط دستگاه های ذیربط و تصمیم گیری بر اساس مقررات، توقف و توقف خودروها در اطراف درختان پوسیده و ساختمان های نیمه کاره و استحکام سازه های موقت از جمله. تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها.

توضیحات سیستم: فعالیت سیستم نفوذ و بارش

نوع خطر: باران، در ساعات جداگانه همراه با رعد و برق، وزش باد موقتی شدید و افت محسوس دما

منطقه عملیاتی: اردبیل، گیلان، مازندران

اثر خطر: آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه: تسریع در برداشت تاکستان های منطقه مشگین شهر و انتقال به انبار، تسریع در برداشت مزارع برنج و انتقال به مناطق سرپوشیده یا کارخانه های شالیکوبی، انتقال یا پوشش مزارع برنج برداشت شده در کارخانه های شالیکوبی، کنترل خروجی شالیزارها (باز یا بسته) ) در شالیزارهای بالغ جهت زهکشی و جلوگیری از غرقابی با عدم سمپاشی مزارع و باغات در اثر وقوع بارندگی.

توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج در ساحل به میزان 1.5 متر و در فضای باز به میزان 2.5 متر.

حوزه بهره برداری: دریای خزر، مناطق ساحلی و ساحلی استان های گیلان، مازندران و گلستان.

اثر خطر: غرق شدن شناگران، آسیب به قفس و تورهای ماهیگیری، اختلال در تردد دریایی و خطر آسیب به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی.

توصیه: از شنا خودداری کنید، فعالیت های دریایی را محدود کنید، از جمله فعالیت های تفریحی، سفر با کشتی های سبک و قایق های ماهیگیری، اقدامات پیشگیرانه در برابر آسیب های احتمالی.

دیدگاهتان را بنویسید