هشدار فعالیت سامانه بارشی / افزایش 13 درجه ای دما در برخی نقاط کشور

هشدار فعالیت سامانه بارشی / افزایش 13 درجه ای دما در برخی نقاط کشور

روز جدید : سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی و احتمال آبگرفتگی معابر برخی استان ها از افزایش 8 تا 13 درجه ای در شمال کشور هشدار داد.

بر اساس نقشه های هواشناسی و آینده پژوهی سازمان هواشناسی، دمای هوا امروز در شمال غرب و استان های ساحلی دریای خزر و در روزهای دوشنبه و سه شنبه در نوار شمالی کشور افزایش می یابد. افزایش دما بین 8 تا 13 درجه پیش بینی می شود.

از بعدازظهر دوشنبه و سه شنبه با تشکیل گرد و خاک بر روی عراق و انتقال آن به کشور در استان های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز و استان های واقع در دامنه های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، وقوع گرد و غبار پیش بینی می شود. .

در روز چهارشنبه دمای هوا در استان های ساحلی دریای خزر کاهش می یابد و در این روز دریای خزر طوفانی است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، روز دوشنبه در برخی مناطق اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران رگبار، وزش باد شدید موقت، رگبار و گاهی گرد و خاک پیش بینی می شود. در قسمت شمال غربی یافت می شود.

شرح سیستم اول: سامانه بارشی

نوع خطر: باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، در مناطق مستعد تگرگ

حوزه عمل:

دوشنبه 1401/03/02: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل.

سه شنبه 23 اسفند 1401: آذربایجان شمال شرقی، آذربایجان شمال غربی، اردبیل، گیلان.

چهارشنبه 1401/03/04: آذربایجان شمال شرقی، شمال غرب، اردبیل، گیلان و مازندران غربی.

اثر خطر: لغزندگی جاده، برخورد رعد و برق، تگرگ، سیل محلی، کاهش دید، آسیب به سازه های موقت، درختان شکسته احتمالی و قطع هواپیماهای سبک و هلیکوپترها.

توصیه: هنگام حرکت در رودخانه ها و مسیل ها توقف نکنید و مراقب باشید، در کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ نشین دقت کنید، در چرای دام مراقب باشید، سازه های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره را تقویت کنید.

شرح سیستم دوم: باد و گرد و غبار

نوع خطر: باد شدید و گرد و غبار موقت، کاهش کیفیت هوا و دید افقی

حوزه عمل:

شنبه 10 بهمن 1401: کردستان، همدان، قزوین.

یکشنبه 1401/03/01: کرمان، فرس، شرق هرمزگان.

دوشنبه 14/03/14: البرز، سمنان، تهران، گیلان.

سه شنبه 12 اسفند 1401: سمنان، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، همدان.

اثر خطر: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، امکان شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه های موقت و قطع ترافیک.

توصیه: از حضور در فضای باز برای گروه های حساس، استحکام سازه های موقت خودداری کنید، خودرو را در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید.

توضیحات سیستم: افزایش گرادیان فشار و نفوذ گرد و غبار

نوع خطر: بادهای شدید تا بسیار شدید، جمع آوری گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید

حوزه عمل:

یکشنبه 1401/03/01: شرق کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان، شمال شرق اصفهان.

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، اصفهان، کوگیلویه و بویراحمد، بهارتی، چهارمها.

سه شنبه 12 اسفند 1401: جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس، بوشهر، خوزستان، یزد، کرمان، تهران، البرز.

اثر خطر: باد شدید و خیزش گرد و غبار، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید، احتمال شکستگی درختان فرسوده، احتمال آسیب ساختمان‌های موقت و قطع حرکت.

توصیه: از حضور در فضای باز برای همه گروه ها به ویژه افراد آسیب پذیر، استحکام سازه های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و … خودداری کنید، خودرو را در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید