هشدار مهم برای نقل و انتقالات تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس

هشدار مهم برای نقل و انتقالات تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس

رضا شجیع درباره واگذاری دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی گفت: اگر تا دیروز نسبت به عدم آگاهی سازمان خصوصی سازی نسبت به فضای فوتبال مشکوک بودیم، با دیدن یک پوستر تبلیغاتی که اتفاقا کل شهر را در برگرفته بود، ساختیم. مطمئن باشید دوستان و مشاوران تبلیغاتی این سازمان درک واقع بینانه ای از فضای فوتبال و فضای هواداری حاکم بین استقلال و پرسپولیس ندارند و این موضوع زمینه ساز چالش های بیشتر در آینده خواهد بود.
وی ادامه داد: در این آگهی یک هوادار خوشحال با لباس بنفش را می بینیم که قبلاً سهامدار شده و در عین حال دو کارت به عنوان سهام در دست دارد. این کودک با خوشحالی به جای توپ به کارت ها نگاه می کند، زیرا اگر اتفاقی بود. “بزرگ زندگی خود را پیدا کرد.

وی گفت: همه مخاطبان عادی می دانند که این یک ترفند تبلیغاتی فوق العاده و تخیلی برای به دست آوردن همزمان دل هواداران استقلال و پرسپولیس است. چیزی که در دنیای واقعی وجود ندارد.

شجیه افزود: با این اقدام تغییری در مالکیت دو باشگاه ایجاد نمی شود و با توزیع سهام در بورس، سهم دولتی باشگاه استقلال به 88.5 درصد و سهم دولت در باشگاه پرسپولیس کاهش می یابد. به 90 درصد کاهش می یابد؛ اقدامی ناتمام که اگر شکست بخورد که به نظر من قبلا شکست خورده است، برای همیشه خصوصی سازی دو باشگاه را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی با بیان اینکه روند فعلی واگذاری دو باشگاه باعث هجوم سرمایه های مردمی می شود، افزود: سرمایه هایی که تصور می شود جوابگوی هزینه های سنگین دو باشگاه نیست، اما اگر پذیرش سرمایه کافی را بپذیریم چه شد. در نظر می گیریم رهبری فعلی با همان سلیقه و روش های ارتباطی چگونه توانایی سازماندهی منابع و سودآوری باشگاه ها را به نفع سهامداران دارد؟ مدیرانی که خودشان از سود و زیان باشگاه ها بهره مند نیستند!

یک جامعه شناس ورزش با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی این دو باشگاه را با یک شرکت تولیدی اشتباه گرفته است، گفت: باشگاه کاملاً وابسته به سرمایه گذاری خود نیست و خروجی آن به دلیل وابستگی به فضای رقابتی هرگز قابل پیش بینی و منطقه ای شدن نیست. عرضه و تقاضای بازار ندارند.

وی ادامه داد: سیاستمداران باید بدانند که در یک سیاست خطرناک، «حامی» را که امروز اکثراً ناراضی است، به «بستانکار سهامدار حامی» تبدیل می کنند و چه تضمینی وجود دارد که این مدیران انتصابی بتوانند منابع جامعه را مدیریت کنند. و این سرمایه به بدهی انباشته تبدیل نمی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید