هشدار وزیر علوم به دانشجویان برای پوشش

محمدعلی زلفی گل امروز در حاشیه رونمایی از نظام عقاید و نیازها در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اعتراضات دانشجویان در برخی دانشگاه ها و برخورد با نوع پوشش دانشجو گفت: باید قبول کنیم که ورود همه جا شرایط خاص خود را دارد. دانشگاه، صنف و استاد محترم است، طبیعی است افرادی که وارد محیط دانشگاه می شوند به قوانین و مقررات این محیط احترام بگذارند و رعایت کنند.

هشدار وزیر علوم به دانشجویان برای پوشش

وزیر علوم افزود: اگر مردم این قوانین را رعایت نکنند، طبق قانون باید متقاعد شوند که محیط دانشگاه، کلاس درس و معلمان آنقدر محترم است که جوامع تحصیلکرده دانشگاه اعم از دانشجو و معلم، … خود را از نظر رفتار فردی، رفتار جمعی و بیان می کنند که چه معیارهایی را از نظر پوشش رعایت کنند.

زلفی گل تاکید کرد: باید تلاش کنیم آزادی را در قالب قانون بپذیریم. این ما هستیم که با پذیرش آزادی در قالب قانون به حاکم شدن این آزادی در جامعه کمک می کنیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: معتقدم جامعه فرهیخته و دانشجویان فهیم ما به خوبی می دانند که باید به فرهنگ دانشگاه احترام بگذارند. جامعه دانشگاهی فرهنگ خود را دارد و با سایر بخشهای فرهنگ عمومی متفاوت است باید به زور آنها را وادار به اطاعت کنند.

وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه مدیریت جلسه با دانشجویان بر هویت زدایی و آرمان زدایی در دانشگاه ها تاکید کرده است، وزارت علوم چه نقشی در شناسایی می تواند داشته باشد؟ وی گفت: این هویت در چند قسمت قابل ساخت است. یک بخش آموزش است، بخش دیگر پژوهش و فرهنگ. بخش آموزشی شامل مطالب دوره و اساتید دانشگاه می باشد و از این پس روشی برای محتوای درس می نویسیم تا کتاب ها با ساختار خاصی نوشته شوند تا دانش آموزان برای دیدن و دیدن دانشمندان کشورمان بتوانند در هر کلاس در سطح ملی مورد مطالعه قرار گرفت.

زلفی گل افزود: اعضایی که تدریس می کنند باید در حین تدریس به دانشمندان کشورمان مراجعه کنند تا فکر نکنیم همیشه بهتر از ما در خارج از کشور و کشورهای پیشرفته هستند و یا خداوند توانایی های خاصی به آنها داده است نه اینکه آنها را به ما عطا کند. بنابراین، بحث در مورد محتوا و تدریس اساتید به ما کمک می‌کند تا حس اعتماد به نفس و این احساس را به ما منتقل کند که می‌توانیم در علم سرآمد باشیم یا علم جدیدی ایجاد کنیم و یا می‌توانیم مرجع علمی باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۲۰۲۱ کشورمان بیش از ۷۶ هزار مقاله علمی بین‌المللی توسط دانشجویان و دانشمندان ارشد و دکتری منتشر کرده است. بنابراین در بین دانشگاهیان تحصیلکرده احساس اعتماد به نفس وجود دارد و این به آنها کمک کرده است تا نتایج تحقیقات خود را در سطح بین المللی منتشر کنند.

وزیر علوم گفت: در اینجا نیز دانشمندان و اساتید ما می توانند حس اطمینان و کنترل مداری را به دانشجویان القا کنند که بتوانیم از مرزهای علمی عبور کنیم و افق های جدیدی از علم را کشف کنیم که بحمدالله رتبه اول علم است. ما در منطقه نشان می‌دهیم که در بسیاری از شاخص‌های علمی در کشور خود مرجعیت علمی داریم. بیش از 35 درصد از 76000 سند علمی کشور ما مشارکت بین‌المللی دارد. زمانی که نتایج تحقیقات یک دانشجو در سطح بین المللی منتشر می شود، این احساس گسترش می یابد که من نیز می توانم.

دیدگاهتان را بنویسید