هفته سینمای ایران در بغداد برگزار می شود/ دولت عراق مصمم است شرایط بهتری را برای نمازگزاران ایرانی فراهم کند


ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855577

نشست خبری وزیر فرهنگ با وزیر فرهنگ و گردشگری عراق برگزار شد.

وزیر فرهنگ عراق در نشست خبری مشترک با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق گفت: امیدواریم نتایج سفر وزیر فرهنگ دوست و همسایه عراق باعث ارتقای کمی و کیفی شود. تعاملات فرهنگی و هنری بین دو طرف.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی اسماعیلی شامگاه یکشنبه 21 خرداد در تالار وحدت تهران افزود: در گفت و گو با هیئت عراقی تلاش کردیم سطح همکاری ها را در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری ارتقا دهیم که بیانیه باعث افزایش سطح همکاری ها می شود. سطح تعامل فرهنگی بین دو کشور

وی با اشاره به علاقه هیئت عراقی به گسترش تعاملات سینمایی، فرهنگی و هنری در قالب هفته های مشترک فرهنگی، تاکید کرد: در حال حاضر سطح خوبی از تفاهم و درک متقابل بین دو کشور وجود دارد و ما مشتاقانه منتظر عراقی های همراه هستیم. این هیئت منجر به تعامل فرهنگی بیشتر بین دو کشور خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای عراقی خود در پاسخ به این سوال که چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع پیاده روی اربعین را پیگیری کرد، گفت: حج و عبادات زیر مجموعه وزارت فرهنگ و موضوع حج واجب عمره است. و امامزاده ها توسط این سازمان دنبال می شود.

اسماعیلی در بخشی دیگر از سخنان خود به تاریخ تمدن کشورمان و دست اندازی از غرب به آثار ارزشمند باستانی کشورمان اشاره کرد و تاکید کرد: سیاست قاطع دولت مردمی حفظ آثار ارزشمند باستانی و تمدنی است. صنایع دستی و بخشی دیگر مربوط به حفظ آثار ارزشمند هنری به وزارت فرهنگ واگذار می شود که در موزه هنرهای معاصر و سایر موزه های در حال ساخت نگهداری می شود.


دولت عراق مصمم است که رفاه بیشتری برای نمازگزاران ایرانی فراهم کند

حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در این نشست خبری از استقبال و میهمان نوازی وزیر فرهنگ کشورمان قدردانی کرد و گفت: این هنر و میراث فرهنگی است و جایگاه والای این هیئت نشان دهنده آن است. تمایل ما به ارتباط و کار مشترک با جمهوری اسلامی ایران پس از کاهش ویروس کرونا و اکنون شرایط برای فعالیت های مشترک فرهنگی و هنری بسیار مناسب است.

وی به سفر سه روزه خود به ایران اشاره کرد و ادامه داد: در این سفر دیدارهای بسیار خوبی با برادران ایرانی در قم، مشهد و تهران داشتیم و مذاکرات ما با طرف ایرانی امیدوارکننده و نشانه همکاری در آینده نزدیک است. که به امضا رسید جنبه های مختلف از جمله فعالیت های فرهنگی و هفته ها در ایران و عراق را برجسته می کند.

حسن ناظم به توافق بر سر برگزاری هفته فرهنگ عراق در تهران اشاره کرد و ادامه داد: بغداد میزبان هفته سینمای ایران خواهد بود و موضوع تسهیلات برای زائران ایرانی در اربعین و مناسبت های دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دولت عراق نیز در زمینه تسهیلات مورد بحث قرار گرفته است. برای زائران ایرانی تعیین کننده است و امیدواریم سنگ بنای تحکیم روابط فرهنگی و هنری دو کشور باشد.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه های مشترک برای تقویت روابط دو کشور گفت: در سال های اخیر روابط فرهنگی و هنری ایران و عراق قطع نشده است، بلکه به دلیل بیماری عروق کرونر قلب است. روابط بی وقفه بوده و ما در عراق با رابط و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد روابط خوب و بدون وقفه داریم.

وی برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد را مهم دانست و گفت: خوشبختانه پیشنهاد برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد با واکنش مثبت وزیر فرهنگ ایران همراه شد. به همین دلیل است که مدیرکل سینما و هنرهای نمایشی عراق ما را در این سفر همراهی می کند و در گفت وگوهای مشترک توافق کرده ایم که روابط خوبی با سینمای ایران در عرصه سینما داشته باشیم، زیرا سینمای ایران شهرت بین المللی دارد.

ناظم ادامه داد: در خصوص کتاب نیز توافقاتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برای حضور چشمگیرتر در نمایشگاه های مشترک کتاب دو کشور انجام شده و آمادگی هر گونه همکاری در این زمینه را داریم.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق به رایزنی برای جلوگیری از قاچاق اشیای عتیقه از کشورهای مختلف اشاره کرد و تاکید کرد: از ایران و سایر کشورهای همسایه می خواهیم با همکاری یکدیگر مانعی در برابر قاچاق اشیای عتیقه از کشورها ایجاد کنند، ما در این زمینه همکاری می کنیم. این منطقه در نهایت به کشورهای مختلف رسیدیم و توانستیم 17000 اثر باستانی را به عراق برگردانیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید