هفته گذشته و هفته جاری تیم مذاکره کننده ایران با همه نهادها و نهادهای عالی رایزنی مفصلی کردند.

هفته گذشته و هفته جاری تیم مذاکره کننده ایران با همه نهادها و نهادهای عالی رایزنی مفصلی کردند.

روز جدید : مذاکرات در وین به لحظه دشوار و پیچیده ای رسید و جنگ اراده آغاز شد. هیئت ها پس از یک هفته رایزنی در پایتخت ها برای پایان دادن به مذاکرات به وین بازگشتند.

آژانس رسمی دولتی گفت: «مذاکرات در وین به لحظه دشوار و پیچیده ای رسیده است و جنگ اراده آغاز شده است. هیئت ها پس از یک هفته رایزنی در پایتخت ها برای پایان دادن به مذاکرات به وین بازگشتند.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت روسی و نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: مذاکرات با برجام رو به اتمام است و سند 20 صفحه‌ای نهایی بر سر میز مذاکره برای تمدید این توافق آماده می‌شود.

وانگ کوان، مذاکره کننده ارشد چین نیز گفت که دو کشور پیشرفت زیادی داشته اند و برای دستیابی به نتیجه نهایی تلاش می کنند. وی ابراز امیدواری کرد که همه کشورها بتوانند با رویکردی فوری نسبت به نتیجه مذاکرات پیشروی کنند.

شنیده ها خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که تیم مذاکره کننده کشورمان در هفته گذشته و هفته جاری در تهران با تمامی نهادهای ذیربط و مقامات ارشد کشور رایزنی های مفصلی داشته است.

اما مذاکرات این روزها برخلاف مذاکراتی که در دور قبل منجر به برجام شد، در فضای بی اعتمادی به وعده های غرب در حال انجام است. جمهوری اسلامی ایران گام‌ها و اقدامات قابل‌ملموس و قابل‌توجهی از سوی کشور مقابل را ملاک ارزیابی خود قرار داده است. امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: برای ما مهم است که رفتار عملی آمریکایی ها در رفع تحریم ها را به صورت ملموس و عینی ببینیم. «نتیجه مذاکراتی که در جریان مذاکرات وین انجام می دهیم و توافقی که به دست خواهد آمد برای ما مهم است.

از این نظر، رویدادهایی مانند بازگشت معافیت‌های هسته‌ای جو بایدن به ایران، که در هفته گذشته در رسانه‌های آمریکا خبرساز شد، بخشی از اقداماتی است که ایالات متحده می‌تواند برای نشان دادن حسن نیت خود از زمان آغاز مذاکرات (آوریل) انجام دهد. اما اقدامات دیرهنگام و ناتمام کشور اکنون به عنوان تلاشی برای انحراف و طولانی کردن مذاکرات تلقی می شود.

واضح است که تیم مذاکره کننده ایران نسبت به جدیت غرب در مذاکرات بدبین است و طرف مقابل باید برای بازپس گیری اعتماد از دست رفته ایران که به طرز وحشیانه ای مورد خیانت قرار گرفته تلاش زیادی کند.

اگرچه ممکن است دولت بایدن تمایلی به استفاده از سرمایه سیاسی خود برای بازگرداندن واشنگتن به برجام و انجام تعهدات خود نداشته باشد، با وجود طیف گسترده تندروهای آمریکایی، اما باید در نظر داشت که از سرگیری مذاکرات و بیانیه امنیت سازمان ملل تعهد شورا به اجرای برجام به معنای عدم رعایت قطعنامه های فصل هفتم شورای امنیت و منشور سازمان ملل متحد که در همه معاهدات بین المللی عالی است و ادامه این رفتار یکجانبه بی اعتمادی ایران به واشنگتن است.

دیدگاهتان را بنویسید