هفت عادت بد برای سلامت دندان

هفت عادت بد برای سلامت دندان

روز جدید : بهداشت دندان باعث صرفه جویی در زمان، تلاش و هزینه می شود زیرا هزینه اقدامات لازم برای تمیز کردن دندان بسیار کمتر از عواقب درمان پزشکی است.

زمانی که از دندان‌های خود مراقبت می‌کنیم، مجبور نیستیم به دفعات زیاد به پزشک مراجعه کنیم و از روش‌های پرهزینه مانند: گذاشتن روکش و بریج اجتناب می‌کنیم و دندان‌های طبیعی خود را تا آخر عمر نسبت به نیاز به ایمپلنت نگه می‌داریم.

یکی از بدیهی ترین عادات بد مضر برای دندان ها عبارتند از:

استفاده کم از مسواک

ما باید حداقل روزی یک بار مسواک بزنیم و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنیم. مسواک زدن مستلزم استفاده از نوع مناسب مسواک است. انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از مسواک برقی را برای بهترین نتیجه توصیه می کند، زیرا به سرعت می لرزد و به مناطقی می رسد که مسواک معمولی نمی تواند.

اگر از مسواک معمولی استفاده می کنیم باید نرم باشد و به لثه آسیب نرساند و زیاد مسواک نزنیم زیرا باعث آسیب به لثه می شود و در آینده ریشه دندان ها نمایان می شود. طعم ها و انواع مختلفی از خمیردندان و ترکیبات آن وجود دارد، اما مهم ترین آنها محتوای “فلوراید” آن است.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن نه تنها بقایای غذا را از روی دندان‌ها پاک می‌کند، بلکه به تمیز کردن اطراف لثه‌ها که در آن میکروب‌ها جمع می‌شوند و باعث بوی بد دهان می‌شوند نیز کمک می‌کند. مردم معمولاً نخ دندان نمی کشند زیرا آن را خسته کننده و سخت می دانند.

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو

استعمال دخانیات و جویدن تنباکو برای سلامت دندان بسیار مضر است زیرا باعث بیماری لثه، تضعیف سلامت دندان و از دست دادن آن می شود. مواد موجود در دود باعث زرد شدن دندان ها و بوی بد دهان و جویدن تنباکو باعث سرطان می شود.

خوردن آب نبات سفت و ذرت بو داده نشده

خوردن آب نبات سفت می تواند به دندان های شما آسیب برساند زیرا به دلیل قند موجود در آن باعث پوسیدگی و پوسیدگی دندان می شود.

جویدن ذرت بو داده نارس، دانه های قهوه و آجیل سفت یکی از خطرناک ترین چیزها برای دندان است، زیرا می تواند باعث شکستن قسمتی از دندان و گاهی به طور کامل شود.

مصرف غذاهای اسیدی

از مصرف غذاهای اسیدی که به لثه ها آسیب می زند، آنها را فرسوده می کند و باعث جدا شدن آنها از ریشه زیرین دندان می شود، باید اجتناب شود. این غذاها باعث زردی و تیرگی دندان ها می شوند، به عنوان مثال از مصرف زیاد گریپ فروت، آب گوجه فرنگی و نوشیدنی های ورزشی خودداری کنیم.

خشکی دهان و کمبود بزاق

آب بهترین نوشیدنی برای بدن است و وقتی مقدار کمی از آن را بنوشید بزاق کافی تولید نمی کنید. این منجر به خشکی دهان و رشد میکروبی می شود. باید روزی 8 لیوان آب بنوشیم و در صورت فراموشی می توانیم همیشه یک بطری آب با خود داشته باشیم و هر چند ساعت یک بار بنوشیم.

پرهیز از مراجعه منظم به پزشک

مراجعه منظم به پزشک به شما کمک می کند تا مشکلات احتمالی را زود تشخیص دهید و قبل از بدتر شدن و دردناک شدن آنها را درمان کنید. هر 6 ماه یا طبق توصیه پزشک خود به پزشک مراجعه کنید. وقتی عادت به اجتناب از این چیزهای ساده پیدا می کنید، مزایایی که به دست می آوریم بسیار زیاد است و بازدهی برای سلامتی ما گران بها است.

دیدگاهتان را بنویسید