4 عادت غذایی برای تنظیم متابولیسم بدن

4 عادت غذایی برای تنظیم متابولیسم بدن

متابولیسم مسئول ایجاد تعادل بین دریافت و مصرف انرژی در بدن است و می تواند تمام واکنش های شیمیایی بدن را مدیریت کند. متابولیسم با افزایش وزن کاهش می یابد و متابولیسم با کاهش وزن افزایش می یابد. زمانی که تعادل متابولیسم در بدن به هم بخورد، به غیر از مشکلات وزنی، ممکن است فرد دچار مشکلات روحی و عصبی و یا حتی برخی مشکلات جسمی مانند اختلال در ترشح هورمون های بدن شود.

برای حفظ تعادل متابولیسم بدن، رعایت 4 عادت غذایی زیر توصیه می شود. این عادات عبارتند از:

1. چربی اضافی را کاهش دهید

هر چه حجم توده عضلانی بدن بیشتر و حجم توده چربی اضافی در بدن کمتر باشد، متابولیسم بدن متعادل تر خواهد بود. تحقیقات نشان می دهد که افراد دارای بدن عضلانی حتی در هنگام خواب یا نشستن مقداری کالری می سوزانند. این بدان معناست که میزان متابولیسم در حالت استراحت افرادی که توده عضلانی بیشتری دارند بیشتر از افرادی است که چربی بدنشان بیشتر است. مصرف انواع پروتئین های حیوانی بدون چربی قابل مشاهده یا پروتئین های گیاهی همراه با ورزش روزانه می تواند به افزایش توده عضلانی بدن کمک کند.

2. فیبر بیشتری بخورید

دستورالعمل های استاندارد رژیم غذایی توصیه می کند که زنان حداقل 25 گرم و مردان حداقل 38 گرم فیبر رژیمی در طول روز مصرف کنند. دریافت فیبر کافی در طول روز به کنترل اشتها کمک می کند، روند هضم را کند می کند و متابولیسم بدن را بهبود می بخشد. به همین دلیل، اگر می خواهید متابولیسم مناسبی در طول روز داشته باشید، باید میوه ها و سبزیجات تازه، حبوبات، دانه کتان و دانه چیا را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

3. قند کمتری مصرف کنید

یک توصیه کلی برای افرادی که به دنبال بهبود سلامت متابولیک خود هستند، محدود کردن مصرف قند است. استفاده از قند و شکر و یا غذاهای حاوی آنها که باعث نوسانات جدی قند خون می شود، باعث افزایش اشتها، میل شدید به غذا و حتی اضطراب در طول روز می شود، در حالی که این اتفاقات می تواند باعث اختلال در متابولیسم بدن شود. علاوه بر این، شکر با افزایش التهاب در بدن، خطر ابتلا به زوال عقل، آلزایمر، بیماری های قلبی و انواع سرطان ها را افزایش می دهد. یک توصیه رژیم غذایی واضح در مورد مصرف شکر این است که سعی کنید بیش از 2 یا 3 گرم شکر در هر وعده غذایی اصلی مصرف نکنید. هر چه میزان قند کمتری در طول روز مصرف شود، احتمال تقویت سیستم متابولیک بدن بیشتر می شود. به یاد داشته باشید که استفاده از غذاهای حاوی آرد سفید تصفیه شده نیز می تواند متابولیسم بدن را مختل کند، زیرا این آردها در بدن به قند تبدیل می شوند و باعث ایجاد مشکل نوسانات قند خون و اختلالات مربوط به آن می شوند.

4. جرعه جرعه آب بنوشید

یکی از دشمنان اصلی اختلال در متابولیسم بدن، کم آبی بدن است. کم آبی بدن می تواند به طور ناگهانی متابولیسم شما را کند کند. وقتی بدن کم آب می شود، زمان کافی برای رسیدن قند و چربی به ماهیچه ها وجود ندارد. وقتی قند و چربی به ماهیچه ها نمی رسد، فرآیند متابولیسم آنها شروع نمی شود و سوخت و ساز بدن به طور ناگهانی کاهش می یابد. بنابراین توصیه می شود به جای نوشیدن ناگهانی چند لیوان آب در عرض یک تا دو ساعت، سعی کنید در طول روز آب بنوشید تا بدن شما هرگز با کم آبی مواجه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید