هلال احمر جمعیت امدادی است نه گشت جهت گیری

هلال احمر جمعیت امدادی است نه گشت جهت گیری

روز جدید : خبر ورود هلال احمر به مقوله ترویج حجاب تاکنون واکنش های زیادی در افکار عمومی به دنبال داشته است. برعهده گرفتن وظیفه هدایت هلال احمر مانند آتش گرفتن است که به عنوان یک وظیفه شناخته شده در جامعه تعریف شده است. به گفته ناظران، ورود به مقوله حجاب که ناقض اصل بی طرفی جمعیت هلال احمر است، می تواند باعث کاهش اعتماد عمومی به این جمعیت شود و این موضوع در زمان وقوع سیل و زلزله پیامدهای زیانباری به همراه خواهد داشت.

هلال احمر گشت نیست

هفته گذشته جمعیت هلال احمر ورود خود را به عرصه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اعلام کرد.
محمد گلفشان رئیس سازمان جوانان هلال احمر و رئیس کارگروه عفاف و حجاب جمعیت هلال احمر از تدوین سیاستی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و ابلاغ به تمامی مجموعه های هلال احمر خبر داد. وی همچنین از افتتاح 280 کارگاه از این جمعیت در هفته عفاف و حجاب در سال گذشته خبر داد. این سوال با واکنش ها و انتقادات بسیاری همراه بود. زیرا ناظران بر این باورند که وظیفه این نهاد بشردوستانه کمک و نجات مردم فارغ از سلیقه و تمایل در حوادث و بلایایی مانند سیل و زلزله است نه فعالیت های گشت زنی.
وقتی تاریخ صد ساله یک شبه زیر سوال می رود

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نهادی با قدمت چند صد ساله است. این جمعیت در سال 1301 با عنوان «جمعیت شیر ​​و خورشید سرخ ایران» تأسیس شد و بعداً به عضویت فدراسیون جهانی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر درآمد.

جمعیت توانسته است اعتماد مردم را نسبت به فعالیت های خود در مواقع بروز بلایای پزشکی مانند سیل و زلزله در کنار کمک های دیگر مانند آتش نشانی و اورژانس جلب کند، اما اقدام فعلی هلال احمر می تواند صدمین سالگرد جمعیت را به خطر بیندازد. کاهش اعتماد عمومی به این دستگاه و دود ناشی از این مشکل در نهایت به چشم افراد حادثه دیده خواهد رفت.

قرار گرفتن جمعیت هلال احمر در مقوله عفاف و حجاب ناظران بی طرف این جمعیت را به زیر سوال بردن آن واداشته است. ورود هلال احمر در مقوله حجاب و عفاف برای این دستگاه که هیچ تکلیفی به امر به معروف و نهی از منکر ندارد مانند راه اندازی چنین کارگروهی به سازمان آتش نشانی است. در سایت هلال احمر بی‌علاقگی به معنای ممنوعیت هرگونه گرایش به ملیت، نژاد، مذهب، طبقات یا عقاید سیاسی و بی‌طرفی به معنای خودداری از شرکت در منازعات و منازعات سیاسی، نژادی، مذهبی یا عقیدتی به عنوان دو اصل از اصول هفتگی این جمعیت است. در کنار اصول دیگری مانند بشردوستی ذکر شده است.

هلال احمر چگونه ایدئولوژیک می شود؟

برخی معتقدند ریشه این مشکل را باید در دخالت هایی که در سازمان های مردم نهاد و حتی تشکل های صنفی صورت می گیرد جست و جو کرد. همین موضوع باعث شد تا مدیران این سازمان با دولت هماهنگ شوند. ژاکوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال احمر که خواستار تامین اعتبار برای طرح های بزرگ عفاف و حجاب شده بود، به سردار جاکوب سلیمانی معروف است. وی تجربه فرماندهی راهیان نور و بسیج گردشگری اردوهای مستضعفین را دارد.

وی با اشاره به اینکه حضور جوانان با شور و اشتیاق برای خدمت در پایگاه های هلال احمر با دژهای دفاع مقدس همراه است، گفت: انسان دوستان هلال احمر با عشق، علاقه و فداکاری به مردم خدمت می کنند که این ظرفیت بزرگی برای اعتلای فرهنگ است. عفاف و حجاب

هیچکس نمی تواند ماهیت هلال احمر را تغییر دهد

علی صارمیان پژوهشگر حوزه هلال احمر و بحران در این خصوص گفت: در برخی از قوانین، جمعیت ملی تابع قوانین کشور مربوطه است، اما هیچ بحثی در جمعیت برای محدود کردن فعالیت جمعیت یا دادن جنبه ایدئولوژیک وجود ندارد و این غیرقابل قبول است. اولین کاری که مسئولان هلال احمر باید انجام دهند این است که قانون اساسی جمعیت را رعایت کنند و بدانند که فعالیت جمعیت فارغ از سیاست عقیدتی، سیاسی و فرهنگی تابع سلیقه ای است.

صارمیان در سایت پایگاه خبری جامعه 24 گفت: مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهایی که قدرت تغییر وضعیت جمعیت را دارند نمی توانند ماهیت فعالیت هلال احمر را تغییر دهند. در واقع قانونگذار نمی تواند نهادی مانند کمیته امداد و بهزیستی یا هر نهاد دیگری را از هلال احمر حذف کند. عده ای اشتباه می کنند که جمعیت هلال احمر را نهادی انقلابی می خوانند. در حالی که ماهیت نهادهای انقلابی و تاریخچه آنها مشخص است، جمعیت هلال احمر 100 سال است که فعال است و در چارچوب کنوانسیون های بین المللی اتخاذ و عمل می کند.

افراد خارج از جمعیت به آفت هلال احمر تبدیل می شوند

مشاور سابق رئیس جمعیت هلال احمر گفت: حساسیت به فعالیت های هلال احمر به حدی است که در زمان جنگ هیچ سلاحی در دست امدادگران هلال احمر نبود زیرا فعالیت های هلال احمر غیر مسلح.» این حساسیت به سلاح نسبت به سایر فعالیت ها هست و هست و بدنه سیاسی نه چنین مسائل حاشیه ای و غیرمسلحانه ای را می پذیرد، نه مسئولان به این موضوعات دسترسی دارند و نه فدراسیون بین المللی به این خطوط قرمز اجازه می دهد. عبور داده شود.

پژوهشگر هلال احمر و بحران گفت: یکی از آفت های هلال احمر این است که افراد خارج از جمعیت وارد آن می شوند و ممکن است قبل از شروع، اهداف و جاه طلبی هایی داشته باشند، اما جمعیت هلال احمر این اهداف شخصی را جذب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید