همه مشکلات ماکرون یک روز جدید

همه مشکلات ماکرون یک روز جدید

تیراندازی مرگبار پلیس پاریس به یک نوجوان الجزایری به نام نائل که در حال رانندگی بود، اعتراضاتی را در پاریس برانگیخت.

به مدت یک هفته، عکس های منتشر شده از شهرهای بزرگ فرانسه، آنها را در دود و آتش نشان می داد. خشم مردم در این کشور همچنان غیرقابل کنترل به نظر می رسد و دولت در حال فروپاشی است. مکرون علم کنترل شبکه های اجتماعی را مطرح کرد و میزان آسیب های وارد شده به این کشور همه را شگفت زده کرد.

چرا فرانسوی ها به خیابان ها ریختند؟

تیراندازی مرگبار پلیس پاریس به یک نوجوان الجزایری به نام نائل که در حال رانندگی بود، اعتراضاتی را در پاریس برانگیخت. عذرخواهی افسر پلیسی که جان این جوان مهاجر را گرفت نتوانست دل فرانسوی ها و به ویژه مهاجران این کشور را خنک کند.

خشم مردم فرانسه منجر به مجروح شدن تعدادی از نیروهای پلیس، آتش زدن خودروها و شکستن شیشه ها و در مواردی غارت مغازه ها شد. اما حمله به خانه شهردار یکی از محله های پاریس و خسارت وارده به همسر و فرزندانش نشان داد که پاریسی های معترض با هیچکس شوخی نمی کنند.

معترضان چه می خواهند؟

بخش مهمی از معترضان خشمگین را ساکنان حاشیه ای پاریس و دیگر شهرهای بزرگ تشکیل می دهند و معترضان از برخورد پلیس فرانسه نسبت به اقلیت ها ناراضی هستند. آنها معتقدند که فقط سفیدپوستان اروپایی تبار از امکانات این کشور بهره می برند و دیگران همیشه کنار گذاشته می شوند و مورد خشونت و بی عدالتی قرار می گیرند.

به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، در یک سال و نیم گذشته، 17 نفر که بیشتر آنها مهاجر بودند، به دلیل توقف نکردن خودرو توسط پلیس هدف گلوله قرار گرفتند.

آمار چه می گوید؟

آمارها و ارقام می‌گویند که اگرچه اعتراضات اخیر پس از پنجمین روز آرام شده است، اما این اعتراض‌ها یکی از جدی‌ترین ناآرامی‌ها در فرانسه است.

تعداد افراد دستگیر شده در این شورش 3915 نفر گزارش شده و بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، 1105 ساختمان دولتی و خصوصی مورد حمله قرار گرفته است.

تعداد کلانتری‌هایی که توسط معترضان مورد حمله قرار گرفته‌اند 269 مرکز است، حتی دو کتابخانه مورد حمله قرار گرفته و 60 مدرسه غارت یا آسیب دیده‌اند.

تعداد مجروحان پلیس در اعتراضات اخیر به 700 نفر رسید و از نزدیک به 4000 نفر دستگیر شده 120 نفر در زندان هستند که میانگین سنی آنها 17 سال است.

راست افراطی پیروز شد

راست تنها برنده اعتراضات فرانسه خوانده شده است. آنها مهاجران، به ویژه مهاجران مسلمان و عرب را مسئول همه این ویرانی ها می دانند و تاکنون 1.6 میلیون یورو برای کمک به پلیس جنایی که این نوجوان الجزایری را هدف قرار داده است، جمع آوری کرده اند. این در حالی است که کمک های جمع آوری شده برای خانواده این نوجوان مقتول تنها 400 هزار یورو برآورد شده است.

چرا ماکرون مدام با بحران مواجه است؟

از سال 2017، فرانسه بحران های داخلی زیادی را پشت سر گذاشته است. اولین اعتراض در 8 می، ساعاتی پس از انتخاب ماکرون به عنوان رئیس جمهور، برای دفاع از حقوق کارگران سازماندهی شد. در سپتامبر همان سال، اتحادیه ها تظاهراتی را علیه دولت برنامه ریزی کردند.

در مارس و آوریل 2018، فرانسه شاهد تظاهراتی با حضور 20000 نفر بود. اما در آن سال مهمترین اعتراض توسط جلیقه زردها سازماندهی شد. این یکی از جدی ترین بحران های ماکرون بود که به دلیل تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت شکل گرفت. آن تظاهرات در فرانسه بیش از 10 نفر را کشت و نزدیک به دو ماه به طول انجامید.

در سال 2023، فرانسوی ها دست به اعتصاب زدند و به اصلاحات حقوق بازنشستگی اعتراض کردند. این لایحه که معترضان از آن خشمگین شدند، سن بازنشستگی را از 62 به 64 سال افزایش می دهد.

مکرون، شبکه های اجتماعی و تبعیض

اعتراضات اخیر در فرانسه با تظاهرات سال 2005 که پس از کشته شدن دو نوجوان توسط پلیس برگزار شد، مقایسه شده است. هر دو تظاهرات باعث تخریب و خسارات شدید فرانسه شد.

در اعتراضات اخیر، اگرچه مکرون تلاش کرده پلیس را زیر سوال ببرد، اما نتوانسته است مردم خشمگین را آرام کند. سپس آنقدر عصبانی شد که پیشنهاد کرد کنترل شبکه های اجتماعی را در دست بگیرد.

در فرانسه، افراد به حاشیه رانده شده به طور گسترده و سیستماتیک مورد تبعیض قرار می گیرند. که آنها را مجبور می کند هر از گاهی به خیابان ها بیایند و امنیت پلیس و دولت را حفظ کنند. گمان می رود که شکاف طبقاتی در این کشور یکی از دلایل دیگر شورش های اخیر باشد. به طور کلی، اعتراضاتی که در سال های ریاست ماکرون شکل گرفت اغلب به مسائل اقتصادی، کارگری و تبعیض مربوط می شد.

دیدگاهتان را بنویسید