همه پرسی که در تاریخ ماندگار شد/ تایید جمهوری اسلامی، تثبیت انقلاب


ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: 1401/01/12
کد خبر: 1818823

چهل و سه سال پیش در چنین روزی، درست پنجاه روز پس از فضای خفقان آور دیکتاتوری شاهنشاهی، مردم ایران در انتخاباتی بی نظیر با برگ های سبز به جمهوری اسلامی رای «آری» دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستاندوازدهم فروردین یکی از تاریخی ترین و خاطره انگیزترین روزهای تاریخ ایران اسلامی است، روزی که اکثریت قریب به اتفاق مردم ۲۵۰۰ سال پس از سلطنت به جمهوری اسلامی و حکومت مردمی به تغییر نظام سیاسی ایران رای دادند. دولت.

می توان گفت در این روز ثمره مبارزه با سلطنت و استبداد و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران پس از دهه ها مبارزه و استقرار جمهوری اسلامی ایران محقق می شود.. مردم ایران در این روز با حضور 98.2 درصدی به نظام نوپای جمهوری اسلامی رای دادند و قرن ها بعد نظریه جدایی دین از سیاست و سلطه نظام های سکولار بر جهان را رد کردند. مردمی را در ادبیات و شیوه حکومت به وجود آورد. در واقع جمهوری اسلامی را می توان شکل جدیدی از حکومت دانست که با الهام از قوانین و آموزه های نجات بخش اسلام که بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان ها بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان هاست، در صحنه اجتماعی و سیاسی امروزی به دنبال ارائه الگوی جدیدی از زندگی در عرصه اجتماعی و سیاسی است. موجودات فراهم شده است.

نظام جمهوری به حکومت مردم بر مردم تعبیر می شود و «جمهوری» در نظام حکومتی نشان دهنده نقش مردم در شکل گیری و تداوم آن است، به طوری که مردم با حضور در صحنه های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین خود. سرنوشت خود دولت را می طلبد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در نخستین هفته‌های این پیروزی و سرنگونی رژیم سلطنتی، نظام‌های سیاسی مانند: «جمهوری دموکراتیک»، «جمهوری»، «حکومت اسلامی» واین یکی از سیستم هایی بود که افراد مختلف برای آینده سیاسی کشور پیشنهاد کردند. نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر، این تأکید به این دلیل است که امام (ره) از دهه 40 قرن گذشته از طریق رهبری امت اسلامی به اراده مردم و در جریان مبارزه آگاه بودند. در برابر ستم شاهی بارها این نوع نظام را ایجاب می کرد و فریادهایی چون استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از جان و زبان مردم شنیده می شد.


خبر خاکستری

سرانجام بر این اساس است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 23 بهمن 1357 به دعوت امام خمینی (ره) در روزهای 10 و 21 فروردین 1358 همه پرسی دولت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در سراسر ایران و 98.2 درصد از شرکت کنندگان در همه همه پرسی ها به استقرار حکومت جمهوری اسلامی رأی «آری» دادند..

همه پرسی که در این شرایط برگزار شد، رکوردی بی نظیر در عرصه مردم سالاری دینی به جای گذاشت. بر اساس گزارش دولت موقت، رکورد 20288000 نفر (98.2 درصد) به لغو سلطنت و ایجاد ارتش اسلامی رأی مثبت دادند و 241000 نفر منفی گفتند..

برگه رای این انتخابات از دو قسمت تشکیل شده بود که نیمی از آن به رنگ سبز «آری» و نیمی دیگر به رنگ قرمز «نه» بود. بر اساس این برگه ها، تغییر رژیم سابق با جمهوری اسلامی به رای و تایید ملت گذاشته شد و رای دهندگان باید قسمت مورد نظر از رای را جدا کرده و در صندوق می انداختند.


2755548 خبر خاکستری


روزی که 2500 سال حکومت ظالمانه فروریخت

امام خمینی(ره) در بیانیه ای به مناسبت رفراندوم، این روز را روز امامت و روز فتح و پیروزی ملت اعلام کردند و این همه پرسی را بی سابقه خواندند. در این پیام آمده است: صبح روز 13 فروردین، اولین روز حکومت خداوند، یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را جشن بگیرد و آن را زنده نگه دارد. روزی که کاخ های 2500 ساله کاخ فروریخت، حاکمان خبیث برای همیشه ناپدید شدند و حکومت مستضعفان که همان حکومت خداست، جایگزین شدند».

امام خمینی (ره) در 12 فروردین 1358 پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در ارتباطات رادیویی و تلویزیونی فرمودند: «قدس سره».:«خداوند متعال وعده داده است که به امید و توفیق مستکبران بر مستضعفان روی زمین پیروز شود و آنان را امام و پیشوا قرار دهد. وعده خداوند متعال نزدیک است. امیدوارم شاهد این نوید باشیم و مستضعفان بر مستکبرین چیره شوند، همانطور که تاکنون پیروز شده اند. اسلام هم رای می دهد… «جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی است که تصمیمات مترقی آن بر تمام قواعدی که در سایر اقشار و مکاتب وجود دارد ارجحیت دارد.

اکنون پس از گذشت 43 سال از این روز به یاد ماندنی و الهی، مردم صبور و انقلابی ایران علیرغم فشارهای خارجی، تحریم های شوم و بی توجهی آمریکا و متحدانش در مقاطع مختلف، همچنان به نظام زاده شده از خون این عزیزان پایبند هستند. شهدا و امیدوارم در این راه گام برداریم. ملت سرافراز و سرافراز و قهرمان ایران شاهد شکست های پی در پی دشمنان و فتح قله های عظمت و پیروزی در عرصه علم و سیاست توسط فرزندان بزرگوار خود بوده است. و بدین ترتیب چگونگی شکل گیری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی از موضوعاتی است که نوجوانان و جوانان کشور باید بدان توجه داشته باشند.


ملت ایران پس از 43 سال هنوز در قلب انقلاب است

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در روزهای اخیر در نوروز در دیدار با مسئولان و جهادگران با گرامیداشت روز جمهوری اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی زاییده آرمان های مردم ایران است. و سالگرد جمهوری اسلامی ایران مردمی که معجزه تاریخ هستند.


وی با اشاره به اغتشاشات روزانه دشمن افزود: به گفته آنها از هر فرصتی استفاده کردند اما نتوانستند ما را از آرمان هایمان جدا کنند و ملت ایران در مسیر خود قوی تر شد. غربی هایی که در کار تقلبی خبره هستند و سنگ تمام می گذارند، تعبیر کردند که بعد از 43 سال و این همه فشار، 95 درصد انقلاب هنوز در ایران است و در مقابل کسانی که پایان انقلاب را اعلام کردند، دست … قدرت الهی دوباره این شرایط را در دولت ایجاد کرد.

امام جمعه بیرجند گفت: اوایل انقلاب اگر بود و سه ماه و شش ماه صحبت می کردند، امام مرحوم می فرمودند: «ما باید به وظیفه خود عمل کنیم، نتیجه پیش خداست. و امروز مثل 1957 نیست که فقط می گوییم “ما می توانیم”. بلکه امروز می گوییم «می توانستیم» و این هماهنگی بین قوای سه گانه و حضور مردم در صحنه های مختلف گواه این موضوع است.


جهاد در تبیین و بیان حق بر جهاد نظامی برتری دارد

وی همچنین در مراسم بزرگداشت 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران در مساجد گفت: انقلاب اسلامی با همه انقلاب‌های جهان متفاوت است و راز آن این است که شما بهتر از من می‌دانید که این انقلاب بزرگان منتظر او بودند و انقلاب اسلامی ریشه قرآنی و روایی دارد.


آیت الله عبادی با بیان اینکه انقلاب اسلامی همراه با تقوا است و هر که بدکار باشد از قطار انقلاب پیاده می شود، افزود: این انقلاب آینده ای دارد و در این آزمون کسانی که سفید شوند و پایداری کنند بالاتر از کسانی خواهند بود که بعدها بالاتر از آمدن حضرت مهدی (عج) هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز جهاد برای تبیین و بیان حقایق وظیفه ای همگانی و بالاتر از جهاد نظامی است چرا که مسئله فرهنگ و هویت را مطرح می کند، گفت: اگر دشمن هویت را از بین ببرد. جامعه، هیچ در جنگ های نظامی تسخیر آب و خاک است، اما جنگ فرهنگی مقدمه ای برای تأثیرگذاری بر فرهنگ جامعه است.



مردم با رای خود برای مهم ترین اتفاقات کشور تصمیم می گیرند

استاندار خراسان جنوبی در پیامی به این مناسبت گفت: 13 فروردین 79 و حضور مردم در مقابل صندوق های رای، درست 47 روز پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و رای قاطع ملت به مقدسات جمهوری اسلامی. نظام، نشان داد که ایران و مردم هستند که با رای خود مهمترین اتفاقات کشور را رقم می زنند.

وی ادامه داد: ملت ایران در یوم الله 12 فروردین 1358 نتیجه ارزشمند مبارزات انقلابی خود در لبیک به رهبری پیامبرگونه حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) علیه رژیم منحوس و ظالم پهلوی است. تحقق شعار جاودانه استقلال، آزادی، جمهوری، جهان را در معرض دید و تحلیل جهان قرار می دهد تا همگان بدانند که تولد انقلاب اسلامی که با ظهور آن بارقه های امیدی را در دل های جهانیان روشن کرد. غلبه بر جبهه حق در مقابل دروغ، استکبار ستیزی، عدالت خواهی و گفتمان استقلال طلبی در جوامع. آزادیخواه جهان می دود و با رهنمودهای حکیمانه امام خامنه ای (حفظه الله) افول قدرت نظام سلطه را در منطقه و جهان درک خواهد کرد.

سالروز واقعه شکوهمند و سرنوشت ساز قدرت جمهوری اسلامی را به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ملت شریف جمهوری اسلامی ایران بویژه مردم بصیر و همیشه در صحنه خراسان جنوبی تبریک و تهنیت عرض می نماییم. قناعت گفت: آغاز سال را امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و ایام سرشار از معنویت ماه مبارک رمضان می آرایند. فشار سیاسی و اقتصادی انقلابیون باید با خیال راحت بر لبه امنیت و آرامش قرار گیرد تا ملت بصیر ایران در کنار سایر مسلمانان منتظر جهان پذیرای ظهور منجی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد. . ).

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید