همه چیزهایی که باید در مورد ام اس بدانیم / زنان بیشتر به آن مبتلا می شوند

به گفته وی، هنوز علت دقیق ابتلا به ام اس مشخص نیست، اما به نظر می رسد در افراد مستعد ژنتیکی، عوامل محیطی مانند عفونت ویروسی یا مواد سمی می تواند سیستم ایمنی را تحریک کرده و باعث بروز بیماری شود. بنابراین ژنتیک در بروز این بیماری نقش دارد، اما این بیماری ارثی نیست.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تخریب غشای میلین در مغز و نخاع را عامل از دست دادن برخی توانایی ها عنوان کرد و یادآور شد: در صورت عدم درمان می تواند منجر به ناتوانی شود.

غفاری با استناد به آمارهای جهانی افزود: حدود یک دهم کل جمعیت ممکن است مبتلا به ام اس باشند. این آمار در مناطق مختلف کشور متفاوت است و در تهران و اصفهان اندکی بیشتر است.

به گفته وی، حدود 10 درصد می توانند در کودکان به ام اس مبتلا شوند و به ندرت شاهد شروع اولیه این بیماری در سنین زیر 10 سال و بالای 60 سال هستیم.

به گفته غفاری، التهاب می تواند به شکل های مختلفی باشد و علائم آن به صورت عود کننده (عود کننده و بهبودی) یا پیشرونده زودرس باشد.

وی با تشریح 85 درصد از بیماران مبتلا به انواع عود کننده و عود کننده اظهار کرد: این نوع در زنان بیشتر است و حدود دو برابر مردان و در گروه سنی 20 تا 40 سال شیوع بیشتری دارد.

وی گفت: حدود 15 درصد از بیماران مبتلا به ام اس اولیه پیشرونده هستند. پیشرونده معمولاً حدود 10 سال بعد در سن ظاهر می شود و شیوع آن در مردان و زنان یکسان است.

غفاری علائم و نشانه های بیماری های مختلف مغز و نخاع (سیستم اعصاب مرکزی) ناشی از ام اس را برشمرد.

به گفته وی، تاری دید، دوبینی، سرگیجه، عدم تعادل، ضعف در یک طرف بدن، ضعف در پاها، مشکلات ادراری از جمله علائم شایع این بیماری است.

وی گفت: اگر این علائم به مدت 24 ساعت در فردی باقی بماند، مشکوک به ام اس هستیم و فرد باید برای پیگیری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند، اما اگر گذرا باشد و از بین برود، احتمال ابتلا به ام اس کمتر است.

به گفته وی، استعمال دخانیات، کمبود ویتامین D، قرار گرفتن کم در معرض نور خورشید، چاقی در سنین نوجوانی از جمله عوامل خطر ابتلا به ام اس است.

انجمن بیمارستان امام حسین (ع) مهم ترین راه تشخیص بیماری را بررسی علائم و نشانه های بیماری از طریق معاینه و گرفتن سابقه پزشکی بیمار و استفاده از ام آر آی برشمرد و یادآور شد: گاهی اوقات می توان از تست های تشخیصی و تشخیصی استفاده کرد. آزمایش خون. تحقیق

به گفته گفاری، ام اس مانند دیابت و فشار خون درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است.

وی با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در درمان این بیماری افزود: درمان های موجود برای بهبود عملکرد بدن پس از هر حمله و پیشگیری از حملات جدید انجام می شود.

وی ادامه داد: در حین حمله، برای کاهش علائم و عوارض شدید، کورتون تجویز می شود و پس از فروکش کردن حمله، تجویز داروهای خاص و نگهدارنده باعث می شود که فرد کمتر دچار تشنج شود و پیشرفت بیماری را کند کند. ،” او گفت.

به گفته وی، در درمان علامتی شکایات بیمار مانند درد، خواب آلودگی اندام ها، بی حسی و صدا به صورت علامتی درمان و برطرف می شود.

بورسیه ام اس با اشاره به اینکه بیماران باید پس از درمان بیماری خود را بشناسند و درمان را شروع کنند، افزود: با توجه به اینکه اکثر بیماران نوع عود کننده- فروکش کننده دارند، نباید در دوران نقاهت تحت درمان قرار گیرند و آنها را رها کنید، زیرا می توانند حمله کنند. دوباره بعد از مدتی

وی تاکید کرد: گاهی بیماران پس از یک مرحله عود و بهبودی احساس می‌کنند که در صورت وجود بیماری متوقف شده و روند تخریبی آن ادامه دارد، بنابراین باید درمان خود را ادامه دهند، در غیر این صورت پس از 10 تا 15 سال بیماری وارد مرحله پیشرونده ای شده است که در آن هیچ درمانی وجود ندارد.

غفاری به بیماران توصیه کرد سبک زندگی سالم داشته باشند و تغذیه سالم داشته باشند، سبزیجات و میوه های کافی مصرف کنند، غذاهای کم نمک و کم چرب مصرف کنند و ورزش کافی داشته باشند و افزود: ورزش برای کاهش علائم و نشانه های ام اس بسیار مهم است. “او بسیار موثر است.

وی خاطرنشان کرد: بیماران باید اطلاعات لازم در مورد بیماری خود را از منابع موثق مانند پزشک و انجمن ام اس دریافت کنند و از رعایت توصیه های غیر علمی در فضای مجازی و افراد غیر متخصص خودداری کنند.

به گفته این معاون دانشگاه، استرس زیاد در انسان باعث ام اس نمی شود، اما در افراد مستعد می تواند باعث ام اس شود، بنابراین توصیه می شود بیماران از استرس دوری کنند.

وی گفت: از هر ده نفر در جامعه یک نفر می تواند به ام اس مبتلا شود. 98 درصد احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

غفاری به بستگان درجه یک مبتلا به ام اس توصیه کرد: سبک زندگی سالم، مصرف ویتامین D، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پرهیز از مصرف دخانیات و چاقی و در صورت مشاهده هر یک از این علائم و نشانه ها به پزشک مراجعه کنند.

به گفته وی، به کودکان مبتلا به ام اس نیز فعالیت و بازی توصیه می شود. ویتامین D کافی دریافت کنید و در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

فلوشیپ ام اس در پایان خاطرنشان کرد: والدین کودکان و نوجوانان مبتلا به این بیماری با توجه به اینکه این بیماری شامل دوره های عود و بهبودی می شود، نباید تصور کنند که این بیماری در دوران نقاهت ناپدید شده است، زیرا در صورت عدم ادامه درمان ممکن است کودک دچار مشکل شود. مانند اختلالات حافظه، حرکتی و سایر اختلالات، بنابراین باید به ادامه درمان پایبند باشند.

دیدگاهتان را بنویسید