همکاری سیا با موساد در سرقت اسناد محرمانه ایران

همکاری سیا با موساد در سرقت اسناد محرمانه ایران

سیا چگونه به جاسوسان موساد که اسناد هسته ای را دزدیده بودند اجازه داد از ایران “فرار کنند”؟

جروزالم پست اسرائیل در گزارشی توسط جونا جرمی باب به بررسی کمک احتمالی سیا به عوامل موساد برای فرار از ایران در صورت سرقت اسناد برنامه هسته ای ایران پرداخته است.

خلاصه‌ای از کتاب جدید مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، نشان می‌دهد که ایالات متحده بیش از آنچه قبلاً گزارش شده بود در سرقت اسناد هسته‌ای ایران دست داشته است.

آیا سیا به عوامل موساد کمک کرد تا در فوریه 2018 پس از موسوم به «سرقت قرن» از ایران فرار کنند و آرشیو مخفی هسته ای ایران را از آن کشور خارج کنند؟ مایک پمپئو، رئیس سابق سازمان سیا و وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب جدید خود با عنوان «هرگز یک اینچ را ندهید» بدون حمایت کامل به این موضوع اشاره کرده است.

او بدون اشاره به تاریخ دقیق گفتگو با یوزی کوهن، رئیس وقت موساد، می نویسد که یکی از دستیارانش به او گفته است که کوهن می خواهد فوراً با شما صحبت کند. او می نویسد که این پیام هنگام خروج از هواپیما در یکی از پایتخت های اروپایی به او رسیده است. او برگشت و سوار هواپیما شد و در آنجا تجهیزات ارتباطی مناسب برای گفتگوی محرمانه با رئیس موساد در اختیار داشت. پمپئو نوشت که صدای کوهن آرام اما جدی بود. او گفت: “مایک، تیم ما به تازگی یک ماموریت بسیار مهم را به پایان رساند و اکنون من در بیرون آوردن اعضای تیم با مشکل مواجه هستم. آیا می توانم روی کمک شما حساب کنم؟»

پمپئو نوشت: «این بار من همین کار را برای او انجام دادم. من آنجا بودم تا به دوستانمان کمک کنم، بدون سؤال، بدون توجه به خطرات». مردم من در سراسر جهان وارد عمل شدند. با تیم او تماس گرفتیم. ما ظرف 24 ساعت در خانه های امن داریم. در عرض دو روز آنها به کشورهای خود بازگشتند. آنها بدون اطلاع دنیا بودند. آن‌ها یکی از مهم‌ترین عملیات‌های مخفیانه‌ای را که تاکنون انجام شده بود، انجام داده بودند.»

البته پمپئو مستقیماً اشاره ای به انجام این عملیات در ایران نکرده است، اما توصیف او از «یکی از مهم ترین عملیات های پنهانی که تا کنون انجام شده» نشان می دهد که منظور وی عملیات سرقت اسناد هسته ای ایران در سال 2018 بوده است.

کوهن پیش از این گفته بود که علیرغم اینکه در نهایت ده ها نفر از عوامل موساد که در این عملیات شرکت داشتند به سلامت از ایران فرار کردند، اما شرایطی وجود داشت که جان آنها در خطر بود و احتمال دستگیری آنها توسط نیروهای امنیتی ایران وجود داشت.

اگر سیا در این حادثه نقش داشت، ذکر پمپئو اولین اعتراف عمومی به نقش آمریکا در سرقت اسناد هسته ای ایران است. جروزالم پست پیشتر گزارش داده بود که اسرائیل و کوهن شخصاً پمپئو و سیا را در جریان این عملیات قرار داده اند. این در حالی است که تاکنون هیچ دخالت مستقیم سیا در این عملیات حتی خروج نیروهای موساد از ایران منتشر نشده است.

با این حال، عملیات‌های عمده‌ای که شناخته شده است، از جمله خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز در ژوئیه ۲۰۲۰ و ترور دانشمند هسته‌ای ایرانی محسن فخری‌زاده در نوامبر ۲۰۲۰، هر دو در زمانی که پمپئو رئیس‌جمهور بود، انجام شد. این سیا نبود. او در آوریل 2018 به وزارت خارجه آمریکا منتقل شد. به همین ترتیب، دخالت اسرائیل در ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ژانویه 2020 توسط ایالات متحده نیز زمانی اتفاق افتاد که پمپئو دیگر رئیس این سازمان نبود. سیا

دیدگاهتان را بنویسید