هواشناسی: شرایط خشکسالی در تمام نقاط کشور فوق العاده استثنایی و طولانی است

هواشناسی: شرایط خشکسالی در تمام نقاط کشور فوق العاده استثنایی و طولانی است

روز جدید احد تسبی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی، شرایط خشکسالی را در تمام نقاط کشور بسیار استثنایی و طولانی مدت دانست و گفت: بارندگی های پاییزی نیز دیرتر آغاز می شود.

احد تعزیف با بیان اینکه شاخص های خشکسالی خشکسالی شدید متوسط ​​تا شدید را در اقصی نقاط کشور نشان می دهد، گفت: غرب کشور، شمال خوزستان، لرستان، کرمانشاه به ویژه ایلام شرایط خشکسالی فوق العاده استثنایی و طولانی مدت را تجربه می کنند.

وی افزود: پارسال بارندگی در کرمانشاه 50 درصد کمتر از نرمال و امسال 48 درصد زیر نرمال و بارندگی در ایلام 61 درصد زیر نرمال گزارش شده است، بنابراین در بلندمدت میزان بارندگی سالانه و دوسالانه در یک منطقه بیش از حد نرمال بوده است. 50 درصد اگر کمتر از حد نرمال باشد و دوره خشکسالی طولانی شود شرایط بسیار شدید و بی سابقه ای در کشور حاکم خواهد شد.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی درباره کاهش بارندگی ها در کشور گفت: در مناطقی مانند تهران که سال گذشته بیش از 20 درصد بارندگی کمتر از حد نرمال بود، امسال این ارقام افزایش یافته و به حدودی رسیده است. 38 درصد زیر نرمال است، اما این شرایط مختص تهران نیست و در قزوین، سمنان، البرز جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و به طور کلی در شمال شرق کشور خشکسالی بسیار شدیدی وجود دارد.

وی ادامه داد: سایر نقاط کشور وضعیت خوبی ندارند چرا که میزان بارندگی در سیستان، بلوچستان و کرمان حدود 50 درصد زیر نرمال، فارس 30 درصد زیر نرمال و میانگین بارندگی در استان بوشهر نیز کاهش چشمگیری داشته است. و در هیچ نقطه دیگری از کشور بارندگی بالاتر از حد نرمال نبود.

بر اساس اعلام کارگروه، تنها جایی که در سال آبی جاری شاهد بارندگی بیش از حد نرمال بوده است، استان هرمزگان است که خشکسالی در آن حاکم است، زیرا در دی ماه دو هفته بارندگی داشته و پس از آن بارندگی قابل توجهی نداشته است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که بارندگی های شدید هرمزگان اغلب وارد دریا می شود و شرایط مساعدی در این استان برقرار نیست. همه این موارد بیانگر خشکسالی شدید در کشور است. با توجه به اینکه بارندگی قابل توجهی در تابستان وجود ندارد، ایران در تابستان کشوری خشک و بدون باران است و به جز برخی مناطق محدود، این خشکسالی تا پایان سال آبی ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی با بیان اینکه آغاز سال آبی آینده چندان امیدوارکننده نخواهد بود، گفت: البته نمی توان در مورد وضعیت بارش ها در سال آبی آینده نظر قطعی داشت، اما با ادامه شرایط “La Niña” (یک رویداد La Niña نشان می دهد که سرد شدن دوره ای سطح دریا در شرق استوا بر روی اقیانوس آرام است.) بارش پاییزی احتمالا دیرتر از حد نرمال آغاز می شود، در حالی که بارش پاییز به طور کلی کمتر خواهد بود. طبیعی.

وی در پایان درباره دمای هوای کشور گفت: دمای هوا همچنان بالاتر از حد نرمال خواهد بود. این شرایط دمایی به ویژه در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور یک یا دو درجه بالاتر از حد نرمال خواهد بود و تابستانی گرم با دمای بالاتر از نرمال پیش بینی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید