هواشناسی: کاهش بارندگی و افزایش دما دلیل افزایش کانون های گرد و غبار در کشور

هواشناسی: کاهش بارندگی و افزایش دما دلیل افزایش کانون های گرد و غبار در کشور

روز جدید رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت هواشناسی سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش 88 درصدی بارندگی و افزایش 2.5 درجه ای دمای هوا در فروردین ماه امسال گفت: تولید گرد و غبار.

صادق ضیائیان در دومین جلسه ستاد هماهنگی سیاست های ملی و مدیریت گرد و غبار که پیش از ظهر امروز (28 فروردین) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به ظهور گرد و غبار در 18 فروردین در تهران، گفت: مرکز تشکیل گرد و غبار در شمال عراق و بخشی از شمال سوریه بود.

وی افزود: این مرکز بسیار مستعد است و با کمترین جریان های جوی به کشورمان اعزام می شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت هواشناسی سازمان هواشناسی ادامه داد: علاوه بر گرد و غبار منتشر شده از کشور عراق، برخی از مراکز داخلی نیز در بروز پدیده گرد و غبار در تهران موثر بودند.

ضیائیان گفت: اگر این سامانه در مدیترانه تشکیل شود، رطوبت را منتقل می کند اما با توجه به خشکسالی های امسال، گرد و غبار به جای رطوبت منتقل می شود.

وی گفت: در وزش باد شدید گرد و غبار ایجاد شده در عراق به استان های گیلان و مازندران رسیده است.

رئیس مرکز ملی سنجش و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کاهش دید ناشی از گرد و غبار اخیر در برخی مناطق استان کرمانشاه را کمتر از 300 و حتی 200 متر عنوان کرد و گفت: یک خبرنامه سه روزه داریم. گرد و غبار برای همه. «ما هر روز کشور را آماده می کنیم.

ضیاییان با تاکید بر نقش خشکسالی در تشدید پدیده گرد و غبار، گفت: در فروردین ماه امسال 88 درصد تا کنون بدون بارندگی بوده ایم و این باعث می شود اکثر مناطقی که قرار بود در این ماه سال سرسبز باشند، اکنون منشاء ریزگردها هستند. تولید گرد و غبار.”

وی با بیان اینکه در ابتدای سال بارندگی تاکنون 29 درصد کاهش بارندگی داریم، پیش بینی می کند: بارندگی های اردیبهشت نیز کمتر از حد نرمال است و قادر به جبران این شرایط نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان گفت: از اوایل فروردین ماه از نظر دمایی ۲.۵ درجه افزایش دما داشته ایم. که تبخیر را افزایش می دهد.”

دیدگاهتان را بنویسید