هوای پاک با نشان دادن یک روز در تقویم به دست نمی آید / مردان در سیاست سعی می کنند با درختان جایگزین نشوند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; بحران و مشکلات آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده دیگر ایران (تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد، اراک و اهواز) روز ملی هوای پاک به نام. هدف از اعلام این روز ایجاد حساسیت در بین اقشار و گروه های مختلف جامعه بود.

اگرچه در برخی از شهرهای صنعتی کشور از جمله اراک، تقریباً همه اقشار مردم، سیاسیون، رسانه ها و حتی مسئولان نسبت به آلودگی هوا اعتراض دارند، اما اقدام خاصی برای جلوگیری از آن انجام نمی شود.

واضح است که آلودگی هوا تأثیر زیادی بر سلامت انسان دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت و گو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ در این خصوص گفت: سوزش چشم، گلودرد، آبریزش بینی و اشک ناشی از عوارض کوتاه مدت و بیماری ریوی، بیماری قلبی، کم خونی (آلودگی سرب)، زودرس. خستگی، خواب آلودگی و دیگران. اثرات طولانی مدت آلودگی هوا بر سلامت انسان است.

826034cc eb54 48d4 b736 3b938087e836 خبر خاکستری

به منظور درک دقیق اثرات هر منبع آلودگی بر سلامت انسان و سهم همگان در افزایش شاخص آلودگی، یک سیستم فهرست انتشار آلودگی برای شهرهای بزرگ و صنعتی در نظر گرفته شد تا این اطلاعات را به طور دقیق ارائه کند.

به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، این سامانه در 30 دی ماه 1396 در چند شهر صنعتی از جمله اراک راه اندازی شد و باید تمامی اطلاعات را در سامانه بارگذاری می کرد تا شفافیت ایجاد شود و هرکسی به آن دسترسی پیدا کند. می تواند آن را نظارت کند.و به راحتی با مراجعه به سایت این سامانه متوجه شوید که کدام دستگاه عامل آلودگی هواست.

با گذشت یک سال از این بیانیه، در صورت مراجعه به سایت سازمان حفاظت محیط زیست، امکان ورود به سامانه فهرست ثبت نام برای هیچ یک از شهرستان ها وجود ندارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در بحث آلودگی هوا از عدم اطلاع رسانی سیستم دستگاه های متولی از جمله دانشگاه علوم پزشکی گلایه کرد.

اراک سومین شهر آلوده کشور در سال 1400 است

مصطفوی رئیس حفاظت محیط زیست استان مرکزی درباره افزایش چشمگیر روزهای ناسالم در اراک در سال جاری گفت: اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوا انجام شده است اما امسال با توجه به کاهش 35 درصدی بارندگی در سال جاری، شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم. شاهد افزایش روزهای آلوده هستیم.»

وی افزود: کیفیت هوای شهرها ارتباط بسیار مستقیمی با تغییرات اقلیمی دارد به این معنی که اگر شرایط جوی تغییر کند تاثیر مستقیمی بر آلودگی هوا خواهد داشت. بنابراین خشکسالی ایجاد شده در سال گذشته به این معناست که حداقل در شش ماهه اول سال جاری تمامی آلودگی هوای این شهر متاثر از وجود گرد و غبار ناشی از خشکسالی باشد.

رئیس حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در نیمه دوم سال همواره انتظار داریم با پدیده وارونگی یا وارونگی دما مواجه باشیم که منجر به آلودگی فعالیت های خودرویی و صنعتی و تشدید آلودگی هوا می شود.

وی با اشاره به ثبت 145 روز آلوده تا به امروز گفت: اراک از سال 1400 تاکنون سومین شهر کشور از نظر ثبت روزهای آلوده است.

علیرضا محرابیان رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت و گو با دیار آفتاب ؛ با اشاره به اظهارات رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیمی مبنی بر راه اندازی سامانه فهرست آلاینده ها گفت: در شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله اراک. وی در سال 1399 گفت: این سامانه توسط سازمان محیط زیست کشور تدوین شده و نتایج آن مشخص شده است که در قالب بروشور در اختیار تمامی ادارات محیط زیست استان ها قرار می گیرد.

وی افزود: البته این سامانه هنوز به صورت رسمی معرفی نشده و قرار است در هفته هوای پاک افتتاح شود. همچنین سامانه نظارت بر قانون هوای پاک راه اندازی می شود.

محرابیان تصریح کرد: در بروشور تحویلی به ادارات کل محیط زیست استان ها سهم کل پالایشگاه ها، نیروگاه ها، پایانه ها، منابع داخلی و خودروهای سیار در آلودگی هوای شهری را مشخص کرده است. در این بروشور سهم آلایندگی منابع سیار از جمله خودرو 57 درصد و سهم صنایع استانی – به طور کلی – 43 درصد است. البته این درصدها بر اساس اطلاعات اولیه از سال 1396 است و با توجه به افزایش بسیار زیاد سهم نفت کوره در سوخت نیروگاه شازند در سال 1398 تاکنون، این درصدها قطعا تغییر کرده و دقیق نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این سناریوهایی که باعث کاهش آلودگی هوا می شود در این بروشور ترسیم شده و باید از سوی استاندار به دستگاه ها ابلاغ شود تا به کاهش آلودگی هوا کمک شود. اما پیوست بهداشتی این سیستم که شامل تاثیر عفونت ها بر سلامت انسان است به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است.

بدیهی است راه اندازی این سامانه می تواند به دستگاه های مسئول در شناسایی آلودگی هوا کمک کند تا بتوانند منابع آلاینده را با دقت بیشتری شناسایی کرده و با اقدامات بازدارنده از آلودگی بیشتر شهر جلوگیری کنند. به عنوان مثال بر اساس گزارش زیست محیطی استان مرکزی روزانه 125 تن گوگرد حاصل از احتراق نفت کوره در نیروگاه شازند وارد هوا می شود، اما میزان این آلودگی در شهر اراک با راه اندازی این سامانه مشخص می شود.

26ef9084 a552 4ea4 afbf 61d16b875c74 خبر خاکستری

کریمی نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی، نیروگاه شازند را یکی از مهمترین منابع آلودگی هوای اراک دانست. اینکه برخی از مسئولان عوامل خارجی را مقصر آلودگی هوای این کلانشهر می دانند، صحت ندارد، زیرا انتشار گازهای سمی که در ایستگاه های سنجش آلودگی هوا به نمایش گذاشته می شود، ربطی به گرد و غبار ندارد و به منابع آلودگی در کلانشهر مربوط می شود. شهر . ..

همچنین آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی مجلس گفت: اعتراض مردم اراک به آلودگی هوا، برخی اجازه داده اند نفت نیروگاه شازند افتتاح شود و این به این معنی است که آلودگی ناشی از آلودگی است. وارد این موضوع شوید و از تخلف جلوگیری کنید، مشکل آلودگی با تعطیلی مدارس و ادارات حل نمی شود.

با این حال هنوز چیز خاصی برای کنترل آلودگی نمی بینیم و روز به روز ریه های مردم پر از هوای آلوده می شود. اما امیدواریم پس از گشایش سامانه آلایندگی سیاه، مسئولان دست خود را برای اجرای قانون و محدود کردن منابع آلودگی باز کرده و شاهد افزایش روزهای سالم و پاک در شهرمان باشیم، در غیر این صورت به گفته سهراب سپهری، … .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید