هوشمندسازی دستگاه دیپلماسی برای عجله نکردن در مذاکره / بهبود ارکان اقتصادی مقدمه ای بر دور جدید مذاکرات

ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779459

عدم شتابزدگی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ورود به مذاکرات نشان از هوشمندی ایران است و کشورهای غربی متوجه شده اند که ایران با به دست آوردن زمان برای خالی نماندن در مذاکرات، وضعیت اقتصادی خود را بهبود می بخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد مهاجری، مدیر عامل یکی از پایگاه های خبری نزدیک به علی لاریجانی، اخیرا در یادداشتی به عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور پاسخ داده و گفته است که به نظر می رسد مسئولان دیپلماسی کشور در اوقات فراغت خود منتظر هستند تا گوشه ای را سوراخ کنند و هدیه ای به آنها بدهند. از نامرئی دریافت شود! آقای امیرعبدالهیان که گهگاه خوشبینانه صحبت می کند، از زمانی که برای فهمیدن آن باید به علوم خارجی مسلط می شد، صحبت از مذاکره می کرد.

وی در این مقاله که به نظر می رسد با هدف ترغیب دولت به ورود هر چه سریعتر به مذاکرات است، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور معتقد است که آمریکایی ها اکنون از جدایی برجام گلایه دارند و هر روز که سرمایه گذاری می کنیم میلیاردها دلار ضرر می کنند. وی گفت: ما خواهان مذاکراتی هستیم که به نتیجه برسد.

اظهارات این فعال رسانه ای دیروز موجی از گفتگوهای «بدون تاخیر» را در توییتر به راه انداخت، درخواستی که به نظر می رسد فراتر از یک عجله برای نشستن بر سر میز مذاکره بدون در نظر گرفتن سود احتمالی باشد. این برای غرب و شاید مایه تاسف برای ایران است.

در حالی که کمتر از دو ماه پیش دولت قبل مسئولیت را به دولت سیزدهم واگذار کرد، فشارهای جدی از سوی دولت قبل بر دولت جدید، فشار ناشی از وضعیت اقتصادی بر واکسیناسیون و باقیمانده قوانین بودجه وجود داشت. اما کار در دولت جدید در حال انجام است و این اراده برای بازگرداندن قوه مجریه کشور به خط اصلی خود باعث نگرانی و نارضایتی برخی گروه های محلی شده است.

در همین حال، نشانه هایی از نگرانی در ایالات متحده و اروپا وجود دارد. غرب نگران این است که ایران در دوره جدید با تکیه بر توان داخلی و در هم شکستن فضای منفی داخل، راهی برای خروج از بحران های هشت سال گذشته بیابد و از آن زمان در مذاکرات آتی پیروز شده است.

سخنگوی کاخ سفید چندین بار گفته است که منتظر بازگشت ایران به مذاکرات هستیم و این بیانیه به یک مقام آمریکایی محدود نمی شود. بسیاری از مقامات غربی طی یک ماه گذشته در بیانیه های مختلف ابراز نگرانی کرده اند.

اما در این بین برخی رسانه های نزدیک به دولت قبل فشارهای مردمی را برای انجام مذاکرات عجولانه تشدید می کنند که اگرچه هیچ یک از مسئولان دولت سیزدهم اصل را تکذیب نکرده اند، اما آن را به گونه ای می دانند که سرنوشت او رقم نخواهد خورد. تعهد کشورهای غربی و برداشتن گام های مطمئن.

به نظر می رسد ایران قبل از هر مذاکره ای نیاز به بازسازی زیرساخت های کشور دارد و سپس پای میز مذاکره بنشیند، زیرا کوتاهی های دولت قبل در تقویت عناصر اقتصادی، دست ایران را در مذاکرات قوی تر از هشت سال پیش کرده است. قبلا خالی تر بود

تعلیق مذاکرات توسط دستگاه دیپلماسی کشورمان نشان از اطلاعات ایران است و کشورهای غربی متوجه شده اند که ایران با به دست آوردن زمان برای خالی نماندن در مذاکرات، وضعیت اقتصادی خود را بهبود می بخشد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید