هویت اصلی جنبش دانشجویی به هیچ وجه نشان دهنده رفتار مافیایی نیست، پیشگیری بهتر از درمان برای مدیریت حوادث در دانشگاه است.


ساعت: 13:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916374

ترابی پور بیان کرد: آگاهی از روندها و تحولات و بحران های قریب الوقوع و تصمیم گیری به موقع برای مقابله با آنها می تواند هر جامعه و سازمانی را بهتر در یافتن بهترین راه ها با ارائه نسخه های منطقی و موثر برای عبور از بحران های آتی کارساز سازد. گرفته شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امین طرابی پور، رئیس دانشکده بهداشت اهواز در گفتگو با خبرنگار رهیاب در خصوص اتفاقات اخیر جامعه گفت: اتفاقات چند هفته اخیر صرفاً اغتشاشات خیابانی نیست، بلکه فقط یک اغتشاشات خیابانی نیست. بلکه کار بسیار دقیقی در بستر فضای رسانه ای و مجازی بود که توانست با تمام امکانات دشمن را وارد میدان کند تا بتواند ملت ایران را شکست دهد.

وی با بیان اینکه دشمن جنگ هیبریدی را راه انداخته و همه امکانات خود را وارد میدان کرده است، افزود: با هجمه رسانه ای دشمن جنگ شناختی انجام شد که از مدت ها قبل طراحی شده بود. جنگ شناختی یکی از راهبردهای جنگ ترکیبی است که هدف آن فریفتن ذهن افراد است.

ترابی پور بیان کرد: دشمن در فضای مجازی به گونه ای عمل می کرد که مردم به ویژه نسل جوان را فریب دهد تا باورها و اعتقادات آنها را تضعیف کند، فرهنگ تشویش را در آنها ایجاد کند، خشونت را به آنها بیاموزد و تلاش می کرد شرایط را تغییر دهد. با انواع دروغ ها نشان می دهد که کار سیستم انجام شده است.

رئیس دانشکده بهداشت اهواز تصریح کرد: این فعالیت های رسانه ای با کمک اطلاعات، ارتباطات، هوش مصنوعی و سایر ابزارهایی که در اختیار داشتند و همچنین اطلاعات به دست آمده از نخبگان در کشورهای مختلف انجام شد.

ترابی پور با اشاره به اینکه دو گروه هدف جنگ رسانه ای قرار گرفتند، افزود: یک گروه افرادی بودند که دارای ویژگی های خاصی بودند و پیاده به زمین آمدند و عمدتاً جوانان در میان آنها بودند که درصد بسیار کمی از افراد حاضر در این جنگ را تشکیل می دادند. کشور بخش دیگر لایه خاکستری بود که بخش عظیمی است و طبق آمار دانشگاه اکثر دانشجویان تنها رویکرد انتقادی و اعتراضی به این موضوع داشتند و این در همه دروس نیز طبیعی بود.

وی بیان کرد: هدف اصلی دشمنان کار بر روی افکار عمومی و اکثریت جامعه از طریق رسانه ها و فضای مجازی و جذب آنها است و راهبرد آنها تداوم حوادث و استفاده از هر فرصت و موقعیتی برای تشدید حوادث است. برای استفاده

ترابی پور گفت: اتفاقاتی که در چند هفته اخیر در برخی از دانشگاه های کشور افتاد را نمی توان به هجوم دانشجو نسبت داد. وی از آنجایی که هویت اصلی جنبش دانشجویی نشان دهنده رفتار قلدری و هتک حرمت نیست، گفت: رفتار دانشجویانی که پس از دو سال وقفه (به دلیل شیوع ویروس کرونا) به دانشگاه آمده اند، باید در سبک زندگی آنها منعکس شود. محیط آموزشی مورد نظر و تحلیل در جامعه و خانواده.

وی فضای مجازی را یکی از محورهای اصلی و حتی مهم ترین محور بازنگری در فرآیندها و برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها دانست و ادامه داد: فضای مجازی فقط یک ابزار نیست، فضای مجازی زندگی جوانان و نوجوانان را شکل می دهد، بلکه مقررات، سازوکارها و حتی برنامه ها و فعالیت های فرهنگی سنتی دانشگاه ها ربطی به این فضا ندارد.

این مسئول می افزاید: سال هاست که به دلیل کم کاری مسئولان ذیربط (به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم)، فضای مجازی در کشورمان به بستری برای جهت دهی مخرب رفتار آحاد مختلف جامعه از جمله دانشگاهیان تبدیل شده است. رفتارهای غیرمنتظره برخی از دانش آموزان را باید در این فضا و با نگاه به این زمینه ها بررسی کرد.

رئیس دانشکده بهداشت اهواز با اشاره به ماهیت دانشگاه و دانشجویان تصریح کرد: بنابراین برای مدیریت بهتر و موثرتر حوادث در دانشگاه، پیشگیری بهتر از درمان است و راهبرد موفقی است. باید پیش‌بینی می‌کردیم که تأثیر رسانه‌ها بسیار مهم است و در دوران کرونا که دانش‌آموزان در فضای مجازی حضور داشتند، فرصتی فراهم شد که دشمن سوء استفاده کند و بتواند این اقدامات را برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: انتظار از آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی این است که این نهادها برنامه های فرهنگی و اقدامات مثبت را پیشدستی کرده و به صورت هماهنگ اجرا کنند. در دانشگاه، فعالیت به صورت انفرادی دیگر پاسخگو نیست و همه دست اندرکاران باید به صورت واحد عمل کنند، اما متاسفانه هنوز برنامه توافقی برای جلوگیری از مشکلات فرهنگی و سیاسی در دانشگاه وجود ندارد.

ترابی پور با اشاره به لزوم تبیین جهاد تصریح می کند: به راستی تبیین یک راهبرد پیشگیری موفق است. تبیین خود ویژگی های خاص خود را دارد، اگر بخواهیم با روش های غلط، ناقص و سنتی وارد بحث جهاد تبیینی شویم، احتمالاً جوابی نخواهیم گرفت و بنابراین نیاز به طراحی دقیق تری در این زمینه داریم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزایش امید در بین جوانان را یکی از مهم ترین راه های مقابله با دشمن دانست و گفت: نباید اجازه دهیم جوانان و نوجوانان ما ناامید شوند، بلکه باید در عرصه های مختلف امید ایجاد کنیم ایفای نقش موثر رهبر معظم انقلاب بارها بر این فریضه واجب تاکید کرده اند.

وی گفت: در دانشگاه ها اگر کار مثبت، به موقع و تمیز انجام شود نیازی به کار منفی نیست. اگر آگاهی‌رسانی کنیم و از تاثیر منفی رسانه‌ها جلوگیری کنیم، قطعاً چنین مشکلاتی در دانشگاه و جامعه وجود نخواهد داشت.»

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به لزوم بررسی مجدد حوادث گفت: این حوادث ممکن است نوعی تهدید باشد اما برای ما فرصت ایجاد می کند و این فرصت ها این است که باید بیدار شویم و راهبردهای خود را تغییر دهیم و در این میان بخشی از آن بر عهده دولت است و دولت به عنوان یکی از ارکان این موضوع باید به خوبی عمل کند.

وی افزود: به عنوان مثال در بحث فضای مجازی این موضوع در هاله ای از ابهام است و همین خبر به مردم نمی رسد، وقتی اخبار متناقض و متفاوتی در حوزه فضای مجازی می رسد باعث سردرگمی مردم می شود و اگر راه حل در این زمینه بر عهده شورا است. اینجا یک فضای مجازی است، باید با توجه به شرایط جامعه تصمیم پخته بگیرند و زیرساخت های لازم را برای آن فراهم کنند.

ترابی پور همچنین به وجود فضای مثبت در بین اساتید اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد بسیار کمی از اساتید با سوابق خاص و سابقه سیاسی وارد حوادث اخیر شدند و گاهی ممکن است دانشجویان را تحریک کرده و از اقتدار خود برای رسیدن به اهداف استفاده کرده باشند. از طریق دانش آموزان

وی گفت: اکثر اساتید دانشگاه نسبت به اتفاقات ناگوار اخیری که برخی ناآگاهان به وجود آورده اند با توجه به مظاهر آن مانند سرنگونی قدرت ابراز بی گناهی و نگرانی کرده اند و مطالبه جدی دارند و آن مطالبه ایجاد دانشگاه است. فضای گفتگو، گفتمان و نقد باز، این خلاء در دانشگاه هم در حوزه اساتید و هم در حوزه دانشجویی وجود دارد. بالاخره می توان گفت در حوزه دانشگاهی نیازمند توانایی و بصیرت هستیم و این جز با برنامه ریزی و پیگیری مستمر محقق نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید