هیچ بهانه ای برای شکستن توافق هسته ای وجود ندارد

ریابکوف پیش از این در گفت و گو با شبکه «ریانوفستی» درباره موضوع احیای برجام گفته بود: توافق هسته ای برقرار است، اما عوامل خارجی زیادی بر اوضاع تأثیر می گذارد. این کمکی به رسیدن به هدف نهایی نمی کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: مانند گذشته معتقدیم احیای برجام به نفع همه است و می تواند به تقویت امنیت در منطقه کمک کند.

به گزارش ایرنا، دولت جو بایدن در راهبرد جدید امنیت ملی خود که چهارشنبه گذشته منتشر شد، بار دیگر بر ادعای برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکید کرد و افزود: ما به دیپلماسی ادامه خواهیم داد تا ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.

دولت بایدن در ادامه تهدیدها و دیپلماسی با فشارهای خود گفت که اگر دیپلماسی شکست بخورد، آماده استفاده از ابزارهای دیگر هستیم.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که ایالات متحده بر استفاده از دیپلماسی و کاهش تنش، کاهش خطرات درگیری و تقویت بازدارندگی تمرکز دارد.

آمریکا با مداخله در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی‌های اخیر و قانون‌شکنان، گفته است که واشنگتن همواره از تلاش‌های مردم ایران برای دستیابی به حقوق اولیه‌ای که تهران مدت‌هاست از آنها محروم بوده، حمایت خواهد کرد.

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که واشنگتن نمی تواند نتیجه اعتراضات ایران را پیش بینی کند.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن چهارشنبه هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره نتیجه اعتراضات در ایران گفت که هیچ پیش‌بینی نداریم که این موضوع به کجا خواهد رسید.

سالیوان استدلال می‌کند که تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی اصول بایستیم و سعی کنیم کاملاً واضح بگوییم طرف چه کسی هستیم.

همزمان با ناآرامی ها در ایران و دخالت در امور داخلی تهران، تبادل پیام بین دولت جو بایدن و دولت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، تندروها در آمریکا برای تغییر مسیر مذاکرات و تغییر مسیر تلاش می کنند. دیپلماسی و افزایش فشار.

پایگاه خبری هیل، رسانه نزدیک به کنگره آمریکا، اخیرا اعلام کرده که زمان خروج کشورهای غربی از میز مذاکره، اعلام رسمی مرگ برجام و فعال کردن مکانیسم ماشه برای اعمال فشار حداکثری بر ایران فرا رسیده است.

این در حالی است که سیاستمداران آمریکایی و جهانی بارها به شکست کمپین فشار حداکثری علیه ایران که در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شد، اذعان کرده اند.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم ها که از 15 دی ماه سال گذشته آغاز شده بود، در 29 اسفند 1400 به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تعطیلی کشیده شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند.

دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها علیه ایران پس از پنج ماه وقفه از 13 آگوست در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 26 مرداد با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته پیشنهادی جدیدی را روی میز گذاشته است که شامل راه حل های به روز برای رفع تحریم ها و اقدامات انجام شده است. در مورد برنامه هسته ای ایران

اکثر طرف های درگیر در مذاکرات خواهان نتیجه گیری سریع مذاکرات هستند، اما رسیدن به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در مورد چندین موضوع مهم و کلیدی باقی مانده بستگی دارد.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافقی که ایران در حال بررسی آن است، سندی است که تحریم ها را تا حد امکان رفع می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید