هیچ فیلمنامه ای در پشت صحنه محلول های بنزینی وجود ندارد!

هیچ فیلمنامه ای در پشت صحنه محلول های بنزینی وجود ندارد!

روز جدیدیک کارشناس حوزه اقتصاد انرژی معتقد است: دولت در کاهش سهمیه بنزین دو هدف دارد که یکی افزایش قیمت بنزین آزاد و دیگری افزایش صادرات است.

نگارعلی: به گفته فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با توجه به اینکه مصرف بنزین افزایش یافته، قرار است به نحوی این روند کنترل شود تا منجر به واردات نشود و سیاست کاهش سهمیه بندی برای کنترل مصرف و جلوگیری از واردات بنزین کلیدی است.

در نتیجه این سیاست، سهمیه دوم، یعنی. سهمیه 3000 تومانی بنزین در کارت های سوخت شخصی کاهش یافته و مردم در تمامی جایگاه ها به کارت سوخت جایگاه داران رایگان دسترسی دارند.

سهمیه بندی بنزین شایعات افزایش قیمت بنزین را کاهش داد همزمان، زمزمه های افزایش قیمت بنزین در حالی شدت گرفته است که احسان خندوری، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم بارها اعلام کرده است که تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود نخواهد داشت.

در همین حال نماینده تهران در توئیتی درباره احتمال سهمیه بندی سوخت و گرانی آن نوشت؛ سید مصطفی میرسلیم در توییت خود نوشت: تعیین و اصلاح سهمیه سوخت به معنای جلوگیری از اسراف و انسداد جاده ها و مقابله با آلودگی هوا است. دولت باید با جدیت بر تصمیم عاقلانه خود بایستد.

در همین رابطه محمود صبوحی کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: متأسفانه قیمت انرژی در ایران به صورت دستوری تعیین می شود و تصمیم نهایی را تصمیم گیرندگان اصلی و بازار می گیرند. مکانیسم در اینجا تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.”

وی افزود: قیمت تکلیفی به ذائقه، دیدگاه و کارمندان دولت برمی گردد که اغلب به این نتیجه می رسند که با افزایش قیمت حامل های انرژی کسری بودجه را پوشش دهند و در این اواخر خیلی کم اتفاق افتاده است. سال ها. 30 سال که هدف اصلی کاهش مصرف بنزین است.

این کارشناس اقتصاد انرژی همچنین گفت: دولت در اکثر موارد از قیمت بنزین برای تامین کسری بودجه استفاده کرده است که راه درستی نیست و پاسخی نداده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که هدف دولت از کاهش سهمیه بنزین چیست، گفت: زمانی که یک محصول را جیره بندی کنید قیمت سایه ای پیدا می کنید و هر کالایی سهمیه بندی می شود، افراد و گروه هایی هستند که همان کالا را به بازار دیگری می فروشند. با قیمت ها بالاتر می فروشند و به آن می گویند قیمت سایه و بر همین اساس بازار سایه شکل می گیرد. در نتیجه وقتی دولت سهمیه را کاهش دهد، بازار سایه شکل می گیرد.»

وی گفت: دولت می تواند با ایجاد سهمیه دو هدف را دنبال کند، یکی اینکه قیمت بنزین آزاد را بالاتر بگذارد تا بتواند مقداری از بنزین را با قیمت بالاتر بفروشد و درآمد کسب کند و دیگری به دلیل حساسیت است. جامعه قیمت ها را افزایش نداده است، اما از آنجایی که بنزین را توزیع کرده و اجازه نمی دهد مردم بیشتر از حد معینی مصرف کنند، مابقی صادر می شود و در نتیجه کسری بودجه جبران می شود.

صبوحی ادامه داد: در هر دو صورت دولت مانند یک تاجر عمل می کند نه یک حاکم خوب. سهمیه بندی بنزین اگر قیمت پایین باشد اما نیاز مردم را برآورده نکند باعث می شود مردم راه حلی برای جبران نیاز خود بیابند و در اینجا بازار سایه ای شکل می گیرد و مردم برای تهیه بنزین به دلالان مراجعه می کنند که قیمت بالاتر در نهایت برای مردم افزایش می یابد. دولت قیمت بنزین را افزایش نمی دهد

این کارشناس اقتصاد انرژی تصریح کرد: پشت این موضوع کاهش سهمیه بنزین، برنامه پایداری برای تغییر ساختار برای ارتقای بهره وری و کاهش اتلاف و تخریب منابع وجود ندارد.

صبوحی همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت بنزین بر روند تورم تاثیر می گذارد. وی گفت: تورم در کشور ما به دلیل اینکه واردکننده بنزین نیستیم تاثیر چندانی نخواهد داشت. تورم ناشی از کسری بودجه دولت و بی انضباطی مالی دولت است که باعث افزایش نقدینگی خواهد شد و ریشه آن سیاست های پولی و مالی دولت است.

این کارشناس اقتصاد انرژی افزود: اگر درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به اقتصاد بازگردد و برای حمایت از تولید، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال هزینه شود، تورم منجر به چنین تورمی نمی شود، اما اگر دولت کسری بودجه خود را با بنزین تامین کند. درآمدها و به جای کنترل هزینه ها، از درآمدهای بنزین برای پوشش این هزینه های ناکارآمد استفاده می شود، عدم تعادل در اقتصاد ادامه خواهد داشت و قیمت ها افزایش می یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت هوشمند بتواند سیاست اصلاح ساختاری را در بحث انرژی اجرا کند و از منابع حاصل از صادرات یا افزایش قیمت انرژی برای ارتقای سطح زندگی مردم، اصلاح سلامت و آموزش استفاده کند، این یک اقدام جدید است. رویکردی که می تواند تحول آفرین در کشور و ایجاد اشتغال و افزایش سهم سرمایه گذاری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید