واردات بنزین امن است/از پالایشگاه ها انتظار اضافه تولید نداشته باشید

واردات بنزین امن است/از پالایشگاه ها انتظار اضافه تولید نداشته باشید

ناصر عاشوری کلارودانی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پالایشگاه‌های نفت گفت: به دولت و کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده‌ایم که پالایشگاه‌ها در ظرفیت کامل هستند و نباید انتظار تولید بیشتر داشته باشند، بنابراین وقتی ظرفیت پر شد، نمی‌توانیم. 115 میلیون لیتر تا 150 میلیون لیتر، ما این ظرفیت را داریم، همین مقدار بنزین را نداریم یا مجبور نیستیم مدیریت کنیم یا وارد کنیم.

ناصر عشوری قالرودخانی درباره وضعیت بنزین در کشور گفت: در حال حاضر بین 105 تا 115 میلیون لیتر بنزین در روز تولید داریم و دلیل ثابت نبودن این رقم تولید به دلیل مشکلات مختلف از جمله تعمیرات اساسی سنگدانه های بنزینی پالایشگاه ها است. در داخل کشور یا تعمیرات جزئی در کاهش تولید دخیل است.

وی با بیان اینکه با ظرفیت کامل و در سه شیفت تولید داریم و همه پالایشگاه ها در زنجیره تولید هستند، افزود: از نظر کیفیت بنزین تولیدی در کشور کیفیت بالایی دارد و قسمت زیادی از تولید یورو 4 است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت با تاکید بر اینکه قطعاً بنزین وارد خواهیم کرد، گفت: اکنون مصرف بسیار بالا است به طوری که در تعطیلات گذشته مصرف به 145 میلیون لیتر در روز رسید، بنابراین وقتی مصرف از 100 میلیون لیتر گذشت معادلات بنزینی که برای مصرف عموم مردم ضروری و حیاتی است. بنابراین دولت مجبور است امسال در مورد واردات تصمیم بگیرد مگر اینکه مجلس و دولت برای استفاده از سوخت های جایگزین مانند LNG و CNG یا اصلاح ساختاری خودروسازان و کاهش مصرف و سهمیه بندی پیش بینی ها و تمهیدات لازم را انجام دهند. ، تا این 100 میلیون لیتر در دستور کار است سوخت را مدیریت کنیم در غیر این صورت مجبور به واردات خواهیم بود.

وی تولید بنزین نفتا را شایعه می داند و می گوید: بنزین تولیدی در پالایشگاه ها یورو 4 و 5 است، بنابراین آلودگی شهرها و مراکز استان ها کاهش یافته و بخشی از این کاهش آلودگی ناشی از تولید پاک است.

عاشوری درباره بحث افزایش تولید و کاهش کیفیت بنزین گفت: به دولت و کمیسیون انرژی اعلام کرده ایم که ظرفیت پالایشگاه ها پر است و نباید انتظار تولید بیشتر داشته باشند، بنابراین وقتی ظرفیت پر شود نمی توانیم افزایش دهیم. 115 میلیون لیتر تا 150 میلیون لیتر ظرفیت نداریم یا باید همین مقدار بنزین را مدیریت کنیم یا وارد کنیم.

وی تاکید کرد: سازمان های نظارتی مانند استاندارد و محیط زیست بر تولید نظارت دارند و اینگونه نیست که پالایشگاه ها از استاندارد تعیین شده عدول کنند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت درباره تامین تجهیزات خاطرنشان کرد: برای تامین فناوری تحریم هستیم، الان 80 تا 85 درصد قطعات برای تعمیرات داخلی است، مثلا پالایشگاه شازند به تنهایی تولید می کند. بیش از 13 هزار قطعه برای تعمیرات اساسی و واردات کالاهای خارجی نیز از طریق واسطه انجام می شود.

وی در خصوص احداث پالایشگاه جدید برای تامین تقاضای بنزین گفت: اگر امکانات و فناوری موجود باشد، ساخت یک پالایشگاه بزرگ بین 5 تا 6 سال زمان نیاز دارد و اکنون برنامه ساخت پالایشگاه نفت داریم. اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.بنابراین تا چند سالی که بتوانیم بنزین عرضه کنیم و مازاد تقاضا را تامین کنیم، ساخت پالایشگاه به بهره برداری نمی رسد و در نتیجه برای افزایش تقاضا نیاز به تغییر داریم. سیاست، برنامه ریزی و مدل مصرف، مثلاً خودروسازان باید از فناوری استفاده کنند که 10 لیتر بنزین به 4 تا 5 لیتر می رسد.

عاشوری درباره اظهارات مبنی بر عرضه بنزین معمولی به جای سوپر بنزین گفت: این کار عقلانی و قابل قبولی نیست، می توان اکتان را اندازه گیری کرد در حالی که وقتی کیفیت بنزین معمولی بالاست نیازی به سوپر بنزین نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از جایگاه ها به دلیل عدم فروش بنزین سوپر، تمایلی به پذیرش و توزیع آن ندارند، اما عموماً بنزین سوپر در پمپ بنزین ها موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید