واشنگتن پست: بایدن سپاه را از لیست تروریست ها خارج نخواهد کرد

واشنگتن پست: بایدن سپاه را از لیست تروریست ها خارج نخواهد کرد

روز جدید یکی از مقامات دولت بایدن به واشنگتن پست گفته است که رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی خارجی دولت آمریکا نگه دارد، حتی به قیمت ناکامی در احیای برجام.

واشنگتن پست در مقاله ای به قلم دیوید ایگناتیوس، ستون نویس معروف خود، می نویسد که دولت بایدن قصد ندارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست تروریست های دولت آمریکا حذف کند، حتی اگر به قیمت شکست مذاکرات از سرگیری باشد.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود می نویسد:

دولت بایدن در نظر دارد درخواست ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی را که اجرای این توافق را به خطر می اندازد، رد کند.

یکی از مقامات ارشد بایدن به من گفت: “رئیس جمهور به اصول اولیه پایبند است. ایرانی ها نظرات ما را می دانند.”

اظهارات دولت بایدن اظهارات اوایل این هفته توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، را تقویت می کند. بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است یا خیر، به NBC News گفت: «من به چشم انداز توافق هسته ای چندان خوشبین نیستم.

درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست «سازمان های تروریستی خارجی» مانع بزرگی برای احیای برجام است. کشورهای اروپایی از ایالات متحده خواسته اند تا یک فرمول سازش برای نجات این توافق بیابد که شرایط اصلی آن سال گذشته در وین به توافق رسید.

دولت بایدن از مذاکره با ایران کوتاهی نکرده است و با کمک متحدان اروپایی می تواند فرمول قابل قبولی برای ارضای بی میلی بایدن برای پاداش دادن به سازمانی که هزاران نفر از جمله صدها آمریکایی را در سراسر جهان کشته است، بیابد.

اما بدیهی است که بایدن قصد کوتاهی در این موضوع را ندارد و نباید کوتاه بیاید. این شاید تا حد زیادی نمادین باشد، اما موضوع حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا باید از مذاکرات هسته ای جدا شود و از لیست انتظار ایران خارج شود.

گفته می شود رئیس جمهور آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جدا از مذاکرات هسته ای در نظر می گیرد، هرچند ایران اصرار دارد که این مذاکرات مرتبط باشد. بایدن و دیگر مقامات آمریکایی بر این امر که فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق شبکه نیابتی‌اش مستقیماً بر امنیت نیروهای آمریکایی و متحدان آنها در منطقه تأثیر می‌گذارد، پایبند هستند.

آخرین نمونه از فعالیت های ادعایی مورد حمایت ایران، حمله توپخانه ای در اوایل پنجشنبه به پایگاهی در شرق سوریه به نام روستای سبز بود که توسط نیروهای آمریکایی در آنجا مورد استفاده قرار گرفت. این بمب در نزدیکی یک پایگاه نظامی آمریکا منفجر شد و چهار سرباز آمریکایی و سه تن دیگر زخمی شدند. پنتاگون در مورد این حمله اظهار نظری نکرد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش که اخیراً در جمع خبرنگاران حاضر شد، گفت: «به نظر شخصی من، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی می‌دانم و از حذف آنها از لیست حمایت نمی‌کنم». کمیته نیروهای مسلح سنا

حامیان حذف سپاه از فهرست تروریست ها در ایالات متحده استدلال می کنند که تحریم های دیگر علیه این گروه حتی در صورت لغو نام تروریستی باقی خواهد ماند و این نام تروریستی به اندازه سپاه پاسداران است و بسیاری از بخش های اقتصادی و دولتی را تحت تاثیر قرار می دهد. ایالات متحده، ایران، بله، منطقی نیست. با این حال، اروپایی‌ها مصالحه‌ای را پیشنهاد کردند که در آن ایران متعهد شد که تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد و حمله به آمریکایی‌ها را متوقف کند.

اما موضوع سپاه نمی تواند صرفاً یک چانه زنی باشد. اگر ایران در مورد کاهش خشونت در منطقه جدی است، پس باید آن را به وضوح و قاطعانه بگوید – نه به عنوان یک توافق جانبی برای توافق هسته ای.

موضوع شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی از سوی اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات به دقت رصد می شود.

آنها این را آزمونی برای اعتماد و تعهد دولت بایدن در خاورمیانه می دانند. جمهوری خواهان کنگره و برخی دموکرات ها نیز استدلال می کنند که ایرانیان نباید بدون تغییرات قابل توجه در رفتار سپاه پاسداران از این امتیاز برخوردار شوند. لغو این نام و تحریم های مرتبط با آن تنش ها را با شهروندان سعودی و اماراتی تشدید می کند که از غیرقابل اعتماد بودن ایالات متحده شکایت دارند.

دولت اسرائیل توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بد می‌داند، زیرا برخی از مفاد آن به سرعت در حال اتمام است و می‌تواند راه را برای دستیابی ایران به قابلیت‌های تسلیحات هسته‌ای هموار کند. اما مقامات ارشد اسرائیلی خطر اختلاف نظر را نیز تایید می کنند و به ایرانیان اجازه می دهد حتی سریعتر به سمت توانایی ساخت بمب حرکت کنند.

برخی از تحلیلگران نگرانند که اگر ایران با یک معاهده جدید محدود نشود، غنی سازی را تا 90 درصد افزایش خواهد داد. تهران از زمان پایان دادن به توافق با ترامپ این اقدام را بررسی کرده است، اما پس از اینکه کشورهای اروپایی به طور خصوصی به ایران هشدار دادند که چنین اقدامی منجر به تحریم‌های جدید خواهد شد، از آن خارج شد.

در هفته‌های اخیر، جنگ در اوکراین سرفصل جهانیان بوده است، اما اگر موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد و تنش‌ها در خاورمیانه را تشدید کند، تنش‌های آمریکا با ایران می‌تواند تشدید شود و حتی اخبار جنگ در اوکراین را تحت الشعاع قرار دهد. به قول لئون تروتسکی انقلابی شوروی، “شما ممکن است به خاورمیانه علاقه نداشته باشید، اما خاورمیانه به شما علاقه مند است.”

دیدگاهتان را بنویسید