وام سپرده؛ از طرف موجر به موجر/ لزوم تعیین بر اساس معاملات و جدول محاسبه اجاره مسکن


ساعت: 08:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855388

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف ایران، حتی آزادترین اقتصادهای جهان نیز بازار مسکن، اجاره و زمینی را که به بازار می‌رسد تنظیم می‌کنند، با قیمت‌ها تداخل می‌کنند و دلالان این بازار را از ادامه مصرف کالاها و نه سرمایه بازمی‌دارند. ماندن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این روزها مستاجران که حدود 40 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، چندان خوش گذرانی نمی کنند. با توجه به وضعیت نامناسب اجاره بها در سال جاری و رشد سرسام آور اجاره بها در سال های اخیر، این افزایش ها همچنان ادامه دارد و این موضوع به دلیل خلاء نظارتی متولیان روز به روز به یکی از گلایه های جدی قشر متوسط ​​و پایین جامعه تبدیل شده است.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: قیمت مسکن در سبد خانوار در شهرهای بزرگ بیش از 60 درصد است و در شهرهای کوچک کمتر بها داده می شود. همچنین یکی از اعضای کمیسیون شهروندی مجلس از رسیدن سهم مسکن از سبد خانوار به 65 تا 70 درصد خبر داد که نارضایتی گسترده اقشار ضعیف جامعه را به همراه داشته است.

در همین راستا با تعدادی از مستاجران به گفتگو نشستیم. رضا حسینی یکی از مستاجران مشهدی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود 10 سال است که مستاجر هستم و امکان ندارد که صاحبخانه در بهترین شرایط سالیانه بین 20 تا 40 درصد اجاره بهای خود را افزایش ندهد. منصفانه است اما حدود 3 سالهاست که وضعیت اجاره به قدری خراب شده که امروز مجبورم دست زن و بچه ام را بگیرم و در خیابان طوس مشهد که یکی از حومه شهر است زندگی کنم.

خلاء قانونی در زمینه اجاره در حال افزایش است

وی افزود: سال گذشته در منطقه کاسم آباد خانه ای اجاره کرده بودم اما امسال صاحب خانه اجاره بها را دو برابر کرد و دیگر نتوانستم با حقوقم آن را پرداخت کنم و مجبور شدم خانه ام را عوض کنم. تا کی ما مستاجرین در این اسباب و اثاثیه استخوان های خود را می شکنیم و تا کی هزینه های اجاره بدون هیچ قانون و نظارتی افزایش می یابد؟!

وحید محمدی یکی دیگر از مستاجران به خبرنگار ما گفت: بسیاری از مستاجران چاره ای جز همکاری با صاحبخانه ندارند و در صورت تخلیه ملک، جایی کمتر از قیمت درج شده پیدا نمی کنند مگر اینکه به حومه شهر یا شهرها مهاجرت کنند. . به همین ترتیب، هزینه سرکار رفتن و هزینه حمل و نقل و مسکن به همان میزان افزایش می یابد. آنها چاره ای جز موافقت با پیشنهاد مالک ندارند.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد حقوق ماهیانه من اجاره ای است و پول دیگری برای پس انداز یا رفتن یا مسافرت ندارم، بنابراین از دولت و مجلس می خواهیم برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند. مستاجران را می گیریم.

91ba3c9d fc31 4c5d a82b 372d9b295110 خبر خاکستری

حسن مختشم، کارشناس مسکن و انبوه سازی در گفت و گو با صبح توس; وی با تاکید بر جلوگیری از دلالان بازار مسکن، گفت: مالکان به دلیل افزایش قیمت ها نرخ های دولتی را رعایت نمی کنند و این امر فشار مضاعفی را به مستاجران وارد می کند.

زمین ارزان را برای خانه دار شدن مردم فراهم کنید

وی با بیان اینکه دولت باید به مردم کمک کند تا با شهرداری صاحب خانه شوند و زمین ارزان و مقرون به صرفه در اختیار آنها قرار دهد، افزود: قیمت ملک متاثر از مصالح ساختمانی، خدمات، قیمت زمین و سایر افزایش ها است و اجاره بها بر اساس قیمت مسکن تعیین می شود. نقض این نسبت باعث کاهش عرضه مسکن می شود.

کارشناس حوزه مسکن و انبوه سازی تصریح کرد: دولت باید با مشارکت در بخش خصوصی و با کمک شهرداری ها برای افراد واجد شرایط آپارتمان بسازد.

وی افزود: با افزایش تولید مسکن، نرخ سود تسهیلات کاهش یافته است، اما این امر کمکی به عموم مردم در تهیه مسکن نخواهد کرد، چرا که افراد بی خانمان نقدینگی کمتری نسبت به حد معین دارند و در پرداخت سهم مسکن با مشکل مواجه خواهند شد. احتمالا امتیاز خود را می فروشند.

سهم 50 درصدی خانه ها در سبد خانوار

مختشم با اشاره به اهمیت عزم دولت برای ساخت خانه های کوچک با قطعات مشترک کمتر تصریح کرد: در شهرهای بزرگ بیش از 50 درصد حقوق و درآمدها صرف اجاره بها می شود و این مشکل کلان اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تولید مسکن ارزان قیمت، کنترل قیمت در کنار کمک و برنامه ریزی مستاجران حائز اهمیت است، افزود: با ایجاد مشاغل کاذب در اقتصاد این بهترین شغل دلالان است، بنابراین بنگاه های معاملات ملکی املاک را در اختیار دارند. در اقصی نقاط کشور رشد می کند.«که قطعا باید ساماندهی شود و در گام اول تعرفه در دفاتر املاک کاملا شفاف باشد.

در زمینه رانت قانونی نداریم

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون اتباع مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بها در کمیسیون متبوع خود گفت: در آستانه ورود به تابستان هستیم. فصل جابجایی مستاجران است متأسفانه قانون اجاره بها نداریم و مستاجران که عموماً از اقشار ضعیف جامعه هستند در حال حاضر با مشکلات عدیده ای مواجه هستند زیرا سالانه شاهد افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها هستیم. اجاره ها

وی گفت: ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت در سال های اخیر مواردی را در حمایت از مستاجران تصویب کرده است که بر اساس آن سقف 25 درصدی در تهران، 20 درصدی در کلان شهرها و 15 درصدی در شهرستان ها افزایش یافته است. رانت، اما در همه موارد و معاهدات به دلیل عدم وجود قانون دائمی مناسب در این زمینه به درستی اجرا نشده است.

رضایی تاکید کرد: طرح کنترل و ساماندهی اجاره املاک مسکونی نیز دارای کاستی هایی است و تنها ویژگی های کلی آن تصویب شد و جزئیات آن نیاز به بازنگری و تغییراتی دارد تا انگیزه کافی برای اجاره ملک در مالکان ایجاد شود. مستاجران می توانند در صورت داشتن اجاره بها، ما باید مالکان را در نظر بگیریم و آنها را تشویق به ارائه واحدهای مسکونی اجاره ای کنیم.

3bd5d7d2 1301 4d5f 877f 49f135b74983 خبر خاکستری

افزایش بیش از 20 درصدی اجاره بها در مشهد ممنوع است

علی عسگر مرادزاده کارشناس مسکن در گفت و گو با صبح توس گفت: افزایش اجاره بها در مشهد بیش از 20 درصد و در شهرهای دیگر 15 درصد ممنوع است.

وی افزود: در صورت عدم رعایت این قانون از سوی مالکان، مستاجر نمی تواند ملک را تخلیه و به شورای حل اختلاف شکایت کند، اما مهم این است که مستاجر باید مدارک لازم را ارائه کند تا بیش از تقاضای مجاز موجر باشد. «برای افزایش اجاره بها.

مرازاده گفت: در اغلب موارد متأسفانه شاهد هستیم که صاحبان خانه چون نمی توانند ناگهانی اجاره بها را افزایش دهند، به بهانه های واهی مانند ازدواج عروس یا داماد، ملک خالی را می خواهند تا مستاجر جدید ملک خود را اجاره دهد و این موضوع است. جایی که مستاجر می تواند با اثبات ادعای نادرست موجر، موجر را تخلیه کند.

مبلغ قانونی کمیسیون مشاوران املاک

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره میزان حق الزحمه کمیسیون مشاوران املاک نیز گفت: مشاوران املاک طبق قانون می توانند تنها ۷ روز اجاره از مستاجر و ۷ روز اجاره از مستاجر دریافت کنند. صاحبخانه که 9 درصد مالیات است. این مبلغ نیز به عهده موجر و مستاجر می باشد.

وی یادآور شد: دریافت پورسانت طبق قانون منوط به تحویل قولنامه چاپی و الکترونیکی طرفین معامله است و طرفین معامله ممکن است کارمزد را تا تحویل نسخه چاپی به تاخیر بیندازند. به اتحادیه مراجعه و از اصناف بازرسی کنند.

مرادزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار مسکن در رکود به سر می برد، گفت: روند خرید و فروش ملک در مشهد به دلیل افزایش قیمت مسکن با رکود مواجه است و بسیاری از خریداران انتظار کاهش قیمت ها را دارند.

سالانه به بیش از 100000 خانه جدید در مشهد نیازمندیم

این کارشناس مسکن افزود: در حال حاضر سالانه به بیش از 100 هزار مسکن نوساز در مشهد نیاز داریم، اما متاسفانه در دولت روحانی این کمبودها با هم تلفیق شد و وعده های دولت برای ساخت مسکن ملی محقق نشد که منجر به ارائه وضعیت نامناسب شد. «این در حال حاضر بازار مسکن را شکل داده است.

وی در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم نباید به فکر راه حل اساسی برای معضل مسکن باشد، بنابراین بازار ملک باید به ثبات برسد. همچنین باید کاهش یابد، زیرا تمام هزینه های سربار باعث افزایش قیمت مسکن و در نهایت فشار بر مستاجران می شود.

وام رهنی به نام مستاجر به موجر

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: در خصوص وام مسکن نیز شاهد بودیم که به دلیل کارشناسی نبودن این طرح، به جای اینکه به نفع مردم باشد، به نفع مالکان بوده زیرا به دلیل افزایش نقدینگی، مسکن صاحبان خانه می شود. در بازار اجاره، مبلغ ودیعه منزل خود را چند برابر کردند و در نهایت طرحی که باید به نفع مستاجر تمام می شد، به نفع صاحبخانه تمام شد.

لزوم تعیین مبنای معاملات و جدول محاسبه اجاره بهای مسکن

مرادزاده تصریح کرد: دولت باید مبنای معاملات و صفحه گسترده را از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری تعیین کند تا قیمت اجاره بها در این منطقه از شهر با این مشخصات مسکن مشخص شود و اگر فردی خارج از میانگین اجاره بها دریافت کرد، او را تعیین کرد. باید توبیخ شود قضاوت کنید.

وی با اشاره به اینکه قانون افزایش 20 درصدی اجاره بها در مجلس وجود دارد، اما این قانون به دلیل نبود مبنای محاسبه مابه التفاوت قیمت در حال دور زدن است و قراردادهای قبلی برای مستاجر جدید مشخص نیست، افزود: محدوده مشهد و … در نهایت به خارج از شهر منتقل می شوند و این نوعی ناهنجاری و سردرگمی به دلیل عدم قیمت مصوب دولت است و با توجه به اینکه مالکان از حقوق خود راضی نیستند باید وارد این موضوع شویم.

بی توجهی عمومی به قوانین اجاره

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد با بیان اینکه امروزه به قوانین اجاره توجه نمی شود، گفت: اجازه ندارند به مستاجران فشار بیاورند و تنها 20 درصد افزایش اجاره بها در سال مجاز است، اما می بینیم که این قانون. اجرا نمی شود و بسیاری از مالکان با مراجعه به شورای حل اختلاف، حکم تخلیه را دریافت می کنند و مستاجر نمی تواند از حق خود دفاع کند.

وی با بیان اینکه شورای حل اختلاف می تواند در این زمینه کمک کند و البته قوانین مجلس باید به صورت اجرایی و کارشناسی تصویب شود، افزود: بروکراسی قضایی در این حوزه بسیار طولانی است و هر روز مستاجر حاشیه هاست. از شهرها.”

مرادزاده گفت: قانون شرایط کرونری تا زمان اعلام وضعیت تاج سفید و تخریب تاج از سوی دولت باید برای مستاجرین اعمال شود و همچنین در قانون آمده است که همین قانون تا سه ماه پس از اعلام وضعیت تاج سفید قابل اجرا است.به قانون استناد می کند. کلیه دستگاه های اجرایی منطقه

وی افزود: نقطه شروع نظارت بر وضعیت اجاره بها در مشهد، استانداری است و آخرین نقطه شورای حل اختلاف است که می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخلاف ایران، دولت‌های دنیا، حتی آن‌هایی که خط قرمزشان مداخله در بازار و قیمت‌ها است (آزادترین اقتصادهای جهان)، قوانینی را تصویب می‌کنند و وارد مسکن، اجاره‌بها و بازار می‌شوند. زمین زمانی که اجازه سفته‌بازی و سفته بازی را نمی‌دهند. سفته بازی در این بازارها برای باقی ماندن در این بازارها به عنوان یک کالای مصرفی، نه سرمایه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید