واکسن کرونا برای بیماران قلبی عروقی بی خطر است


ساعت: 06:10
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1880958

طبق یک مطالعه بزرگ، واکسیناسیون علیه کووید-19 با افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر استر دبلیو چان، نویسنده این مطالعه از دانشکده پزشکی لی کا شینگ هنگ کنگ، به نقل از ساینس دیلی، گفت: «مطالعه ما نشان داد که بیماری قلبی عروقی از قبل موجود نباید مانع از واکسینه شدن افراد در برابر کووید-19 شود.» واکسیناسیون برای این گروه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بیماری قلبی عروقی با پیامدهای بدتر و خطر بالاتر مرگ پس از عفونت کووید-19 همراه است.

این اولین مطالعه ای بود که رابطه بین واکسن کووید-19 و خطر عوارض جانبی جدی قلبی عروقی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی را بررسی کرد.

محققان بین ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، زمانی که برنامه واکسیناسیون انبوه کووید-۱۹ در هنگ کنگ آغاز شد، تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲، بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی و تشخیص‌های جدید عوارض جانبی جدی قلبی عروقی را شناسایی کردند. بیماری‌های قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب، بیماری عروق مغزی، بیماری‌های محیطی بود. بیماری های عروقی و مداخلات قبلی مانند استنت گذاری. عوارض جانبی جدی قلبی عروقی شامل انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی یا مرگ قلبی عروقی است.

در این مطالعه، هر بیمار از نظر خطر عوارض جانبی جدی قلبی عروقی تا 27 روز پس از هر دوز واکسن مورد ارزیابی قرار گرفت.

در مجموع 229235 بیمار مبتلا به بیماری قلبی عروقی شناسایی شدند که از این تعداد 1764 نفر واکسینه شدند و عوارض جانبی جدی قلبی عروقی را در طول دوره مطالعه تجربه کردند.

هیچ مدرکی دال بر افزایش خطر عوارض جانبی جدی قلبی عروقی پس از اولین یا دومین دوز واکسن وجود ندارد.

دکتر چان گفت: «یافته‌ها برای مردان و زنان، افراد زیر و بالای 65 سال و بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مختلف یکسان بود. “نتایج باید اطمینانی در مورد ایمنی قلبی عروقی این دو واکسن ایجاد کند.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید