واکنش اصولگرایان به دلایل رد صلاحیت لاریجانی / دودلی بین انتخاب

واکنش اصولگرایان به دلایل رد صلاحیت لاریجانی / دودلی بین انتخاب

روز جدید : رد صلاحیت علی لاریجانی اکثر اصولگرایان را در شرایط سختی قرار می دهد; یا باید از نیروی نزدیک خود حمایت می کردند تا از دست ندهند و در مقابل ولی بایستند یا از آیت الله جنتی و ولی شوا حمایت می کردند تا این گونه نامه ها تکرار نشود و وضع موجود تغییر نکند. آنها روز اول سکوت کردند، اما در نهایت با افزایش بازتاب پاسخ دادند. این گزارش به بررسی واکنش اصولگرایان به انتشار نامه رد صلاحیت لاریجانی می پردازد.

با انتشار نامه شورای نگهبان و پاسخ علی لاریجانی به آن، شورش در میان اصولگرایان به راه افتاد. اگرچه رسانه های اصلی در بیست و چهار ساعت اول تلاش کردند تا این نامه را بی اهمیت جلوه دهند، اما به تدریج به رسانه های داخلی و خارجی سرایت کرد تا جایی که خود را در انتهای فهرست مفسران دید. اما در یک اتفاق جالب سعی کردند زمین بازی را تغییر دهند. یعنی اگر سوال اصلی این بود که چرا انگیزه هیات امنا از رد صلاحیت علی لاریجانی مبنای قانونی ندارد، اما این سوال مطرح می شد که چرا این نامه محرمانه منتشر شده و چه کسانی آن را منتشر کرده اند؟ این در حالی است که پیش از این نیز “محرمانه بودن” به این ماجرا مرتبط شده بود و اکنون این نامه به هر دلیلی و از هر منبعی منتشر شده است و اگر قرار باشد ناشر تحت تعقیب قضایی قرار گیرد، از طریق مراجع قضایی خواهد بود، بنابراین موضوع اصلی این است که هیئت امناء تصمیم می گیرند که مرجع گزارش دهنده کدام مرجع امنیتی است و چگونه چنین گزارشی را دریافت کرده اند که حتی خودشان نمی توانند در مورد آن اظهار نظر کنند یا از آن دفاع کنند. به هر حال این یکی از کارهایی بود که برخی اصولگرایان در این مدت انجام دادند. به عنوان مثال، بسیاری از اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری، لاریجانی را به افشای اسناد محرمانه رژیم با ایجاد تبلیغات متهم می کنند. مانند پویان حسین پور که می نویسد «نامه ای که هیئت امنا به لاریجانی داده است دارای طبقه بندی محرمانه است و او ترجیح می دهد به جای روزنامه نگار فراری مقیم فنلاند، آن را منتشر کند!» با سایر اسناد محرمانه نظام این کار را نکرد. در سال‌های ریاست مجلس!»

وحید اشعری البته در پاسخ به او مدعی شد که در فضای دیگری هستند: «1- می پرسند چرا نامه محرمانه شورای نگهبان منتشر شده است؟ 2- اما نمی پرسند چرا شورا از ترس آبروریزی نامه رد صلاحیت کاندیداها را مخفیانه مهر می زند که حتی خودشان هم نتوانند آن را منتشر کنند؟ «سال‌ها و صدها میلیارد سال طول کشید تا این مسائل را به ذهن بچه‌های حزب‌الله منتقل کنم.

محمدزاده، یکی از حساب‌های توئیتری نزدیک به برادران جلیلی نیز صراحتاً لاریجانی را مقصر دانست و نوشت: «اکنون مشخص شده است که اطلاعاتی که به روح الزم رسیده از کجا آمده است. و چرا بلافاصله محاکمه و اعدام شد؟

سایت جهان نیوز که علیرضا زاکانی مدیر آن سعی دارد خود را به عنوان یکی از منتقدان صددرصدی لاریجانی معرفی کند نیز نوشت که یک خبرنگار مهاجر نامه ای محرمانه منتشر کرده که وی در فنلاند زندگی می کند. این روزنامه‌نگار به اصطلاح مهاجر، با اینکه پدرش کارمند دولتی بوده، رزومه قابل توجهی ندارد و چندان شناخته شده نیست که بتواند شخصاً چنین مدرکی را دریافت کند. بنابراین او باید از طریق اجاره مؤثر به چنین دسترسی ای دست یافته باشد و فقط به دستور مافوق خود عمل کرده باشد. شواهد نشان می‌دهد که همان تیم رسانه‌ای در یک سایت معروف که سال‌ها به‌طور غیررسمی از روحانی و لاریجانی حمایت می‌کرده، نامه را در اختیار یک روزنامه‌نگار مهاجر در فنلاند قرار داده و به این نامه دسترسی پیدا کرده‌اند، زیرا به دلیل محرمانه بودن آن از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود. این اجازه می دهد تا عواقب این تخلف متوجه فردی خارج از ایران شود و بتوان از توجیه آن در داخل استفاده کرد.»

ملک الشریعه، سخنگوی علیرضا زاکانی و از نزدیکانش در مجلس نیز نوشت: «انتشار نامه محرمانه و (شخصاً علنی) شورای نگهبان توسط آقای لاریجانی، نشانه ای از نگاه ویژه ایشان به شفافیت است. «پیشنهاد می‌شود ایشان و همسر و فرزندانشان در اولین اعلامیه نزد قوه قضائیه وفق اصل 142 قانون اساسی اموال خود را در جدولی قابل مقایسه با اموال از پایان سال اول تعهدات کشور منتشر کنند. “

اصولگرایان که خواستار پاسخگویی از هیئت امنا بودند

البته همه اصولگرایان نمی خواستند از لاریجانی به خاطر انتشار نامه شکایت کنند. برخی از آنها که الان پرچمدار فعلی هستند از لاریجانی حمایت کردند. اما باورنکردنی ترین حمایت از سوی عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوانان نزدیک به سپاه صورت گرفت که نوشت: «من وکیل نیستم، اما اگر نامه هیئت امنا به لاربجانی واقعی باشد: بیشتر بندهایی شامل رئیس جمهور قبلی نیز می شود.» برخی از غلامان نیز با مخالفت رهبر معظم انقلاب مواجه شدند.

کبرا آسوپار، روزنامه نگار جوان نیز می نویسد: «انتشار اسناد محرمانه قانوناً ممنوع است. اما چرا هیئت امنا نامه رد صلاحیتی را که به نامزد می دهد مهر می زند؟ شورا فقط موظف است دلایل را علنی نکند، خود نامزد را از علنی کردن آنها منع نکند. فقط در صورتی که فرض کنیم خود نامزد این نامه را منتشر کرده باشد.»

هر دو چهره از خبرنگاران نزدیک به سپاه بودند. با توجه به شایعه ای که ممکن است سپاه گزارشگر هیئت امنا بوده باشد، حمایت رسانه های نزدیک به سپاه از لاریجانی قابل توجه بود و شاید باید نتیجه دیگری گرفت.

بیشتر بخوانید:
هیئت امنا حق داشت به این دلایل نامه رد صلاحیت لاریجانی را منتشر نکرد/ مرغ کبابی به دلایل هیئت امنا می خندد.

مجید رفیعی، یکی از چهره های رسانه ای نزدیک به کلیباف البته انتقاد واضح تری از شورای نگهبان دارد و می نویسد: «شورای نگهبان در پاسخ به علی لاریجانی درباره دلایل رد صلاحیت او نوشت که معتقدیم این موضوع نقش داشته است. در وضعیت فعلی. «آیا حق داریم از هیئت امنا بپرسیم که کدام شخص یا نهاد باید وزن و نقش شما را در شرایط کنونی لحاظ کند؟

به گزارش رویداد۲۴، یکی از دیگر اصولگرایان عباس سلیمی نمین بود که نوشت: شورای نگهبان صفحه ای درباره او نوشته و این صفحه ضعیف و غیرقابل قبولی است. «به نظر من این ادله هیأت امنا باید در مقطعی اصلاح شود و هیأت امنا باید اشتباه خود را در این زمینه بپذیرد یا به قول رهبری ظلم شده، این ظلم باید جبران شود.

فاطمه ریگانی نیز نوشت: «این مشکل شخصی علی لاریجانی نیست. بحث بر سر رویه اشتباه و غیر شفاف است. وقتی شورایی که خود را حافظ قانون اساسی می داند، این نامشروعیت و سلیقه را از بین ببرد، صحبت از جمهوریت فایده ای ندارد».

واکنش عدالت خواهان اصولگرا; بر اثر رد صلاحیت مجروح شد

جریان اصولگرای عدالتخواه سابقه رد صلاحیت انتخابات مجلس را دارد. (در حالی که برخی به محمود احمدی نژاد مرتبط هستند که خودش در انتخابات ریاست جمهوری برکنار شد.) به لاریجانی می گویند که مقصر وضعیت فعلی اوست. اشتری، یکی از تاثیرگذارترین چهره های جنبش، ویدئویی از سخنرانی علی لاریجانی در هیئت امنا منتشر کرد و به نوعی به مقصر بودن افرادی مانند لاریجانی در شرایط فعلی اشاره کرد. به گفته لاریجانی، اشتری باید این جمله را می نوشت: «۱۲ سال رئیس قوه مقننه بودم. حداقل می توانستم برای بهبود این سازوکار انتخاباتی گام بردارم. اما مانند همه کسانی که از مکانیسم‌های معیوب بهره می‌برند، من هم مشغول تشخیص ساختارهای غیرشفاف و غیرقابل پاسخ بودم. به همین دلیل از همه مردم به ویژه از آقای علی لاریجانی درخواست تصمیم دارم.

نگران انتخابات 1404

اما برخی اصولگرایان انتشار چنین نامه ای را به انتخابات 1404 مرتبط می دانند و معتقدند که لاریجانی را در موقعیتی قرار می دهد که از وضع موجود انتقاد کند تا بتواند در آینده در مقابل ابراهیم رئیسی در انتخابات شرکت کند. روزنامه کیهان در ستون ویژه خبری به بررسی رابطه علی لاریجانی با اصلاح طلبان پرداخت و به لاریجانی هشدار داد که این افراد نیمه رفیق هستند و خوشحالی آنها از انتشار این نامه مشکوک است.

کیهان همچنین به اصلاح طلبان هشدار داد که لاریجانی گزینه مناسبی برای شما نیست. از همان طیفی هستند که بعد از پخش برنامه های آموزشی مثل هویت و کنفرانس برلین و …. در تلویزیون جمهوری اسلامی، در مجلس و صحن شعار می دادند که تلویزیون لاریجانی تعطیل شود. «لاریجانی هم یکی بود که از توافق نامتوازن انتقاد کرد.

علی لاریجانی تاکنون نه سخنانی علیه رئیسی مطرح کرده است و نه از رئیس جمهور فعلی در نامه یاد کرده است. اما بیش از هزار و یک شب تا انتخابات بعدی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید