واکنش جدید کاخ سفید به واکنش آمریکا به ایران/ نمی خواهیم علنی بحث کنیم

واکنش جدید کاخ سفید به واکنش آمریکا به ایران/ نمی خواهیم علنی بحث کنیم

روز جدید هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با امتناع از پاسخ به سؤالات درباره محتوای پاسخ آمریکا به پیشنهاد ایران، گفت: ما نمی‌خواهیم در مورد آن به صورت علنی بحث کنیم.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پس از ارسال پاسخ ایالات متحده به اظهارات و درخواست‌های ایران در مورد پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات لغو تحریم‌ها، گفت: ما با این اتحاد در تماس هستیم.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، از پاسخ به سؤالات درباره محتوای واکنش آمریکا به پیشنهاد ایران خودداری کرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم در مورد آن به طور علنی بحث کنیم».

کربی تصریح کرد: این موضوع را جدی می گیریم و به تعهدات خود عمل می کنیم.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در عین حال افزود که واشنگتن در این زمینه با اتحادیه اروپا در تماس است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: بررسی ما از اظهارات ایران اکنون کامل شده است. امروز ما به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که پاسخ دولت آمریکا به اظهارات جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل و فصل مسائل باقی مانده در مذاکرات رفع تحریم ها را از طریق هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات، عصر امروز چهارشنبه (به وقت محلی) دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بررسی تفصیلی اظهارات طرف آمریکایی آغاز شده است و جمهوری اسلامی ایران نظرات خود را در این زمینه پس از تکمیل بررسی ها به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد.

ارسال پاسخ به اظهارات ایران بیش از یک هفته پس از اعلام نظر جمهوری اسلامی ایران درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات قطعنامه وین صورت می گیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی در یک کنفرانس مطبوعاتی با توجیه تعلل کشورش در پاسخگویی به اظهارات ایران، گفت که ایران با چندین اظهارنظر پاسخ داده است. این به این دلیل است که بررسی این نظرات و تعیین پاسخ مدتی طول کشید. ما این نظرات را جدی می گیریم.

این مقام آمریکایی در عین حال اعلام کرد که من می توانم تضمین کنم که ما یک روز بیشتر از پاسخگویی به اتحادیه اروپا را از دست نخواهیم داد.

وی ادامه داد که ما در حال آماده سازی پاسخ کامل به سرعت، اصولی و با دقت هرچه بیشتر هستیم. این پاسخ شامل بازخورد ایران است و ما آن را به سرعت ارائه خواهیم کرد.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران پس از پنج ماه وقفه از 22 مرداد ماه در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 26 مرداد با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که شامل راه حل های به روز در مورد لغو تحریم ها و هسته ای ایران است. برنامه . .

پس از پایان این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا مدعی شدند که متن نهایی به همه طرف ها ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود و یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود، زیرا ادعای وزارت خارجه ایران است. رسمی رد شد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم در مورد نهایی کردن متن توافق در وین صحبت کنیم.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته ای) وجود ندارد، زیرا تا زمانی که همه مسائل به توافق نرسد، توافقی وجود نخواهد داشت.

مذاکرات با رسیدن به خط پایان به مراحل حیاتی رسید و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف ناقض توافقنامه 1994 است.

هیأت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: دستیابی به توافق ضروری است، ثبات لغو تحریم ها به نحوی تضمین شده است و این موضوع نباید به عنوان اهرم فشاری برای استفاده در آینده علیه ایران باقی بماند. به دنبال توافقی است که در آن منافع اقتصادی مردم تضمین شود، تجارت خارجی ایران لغو شود و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل خواسته ها و الزامات منطقی ایران برای تشکیل یک توافق پایدار و قابل اعتماد را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید