واکنش جو بایدن به قطع عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه ای از رای مجمع عمومی سازمان ملل به حذف روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: من از رای قاطع امروز در مجمع عمومی سازمان ملل برای حذف روسیه از شورای حقوق بشر استقبال می کنم.

او همچنین گفت که این رای گام مهمی از سوی جامعه بین المللی برای نشان دادن این است که چگونه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روسیه را به یک “کشور منفور” در سطح بین المللی تبدیل کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه (7 آوریل) قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

93 کشور با این قطعنامه موافقت کردند، 24 کشور رای مخالف و 54 کشور رای ممتنع دادند. ایران یکی از کشورهایی بود که با قطعنامه مخالفت کرد. مجید ته روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، پیش نویس قطعنامه را در اجلاس سازمان ملل “سیاسی” خواند و گفت ایران به آن رای منفی خواهد داد.

ایالات متحده روز دوشنبه پس از متهم کردن نیروهای روسی به کشتار صدها غیرنظامی در شهر بوچا، خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شد.

تعلیق عضویت یک کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منوط به حمایت حداقل دو سوم اعضای مجمع عمومی از قطعنامه در این مورد است. شورای حقوق بشر در سال 2006 تأسیس شد و در حال حاضر 47 عضو دارد. پیش از این در سال 2011، عضویت لیبی در این شورا به حالت تعلیق درآمد.

روسیه از ماه مارس دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرده است. این تحول چند روز پس از آن رخ داد که مسکو رسما استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که عملیات نظامی او با هدف «غیر نظامی کردن اوکراین» و «غیر ملی کردن» این کشور انجام می‌شود.

روسیه همچنین گفت که اوکراین به تعهدات خود بر اساس توافقات مینسک که در سال‌های 2014 و 2015 برای حل مناقشه جدایی‌طلبان و کیف دست یافته بود، عمل نکرده است.

ساعاتی پس از حمله روسیه، اوکراین اعلام کرد که تمامی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده است. در واکنش به اقدام نظامی روسیه، کشورهای غربی بارها تحریم هایی را علیه اکثر موسسات مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعمال کرده اند، از جمله قطع کردن سیستم بانکی سوئیفت به چندین بانک روسی.

کشورهای غربی در روزهای اخیر مدعی شده اند که روسیه تعداد زیادی از غیرنظامیان را در بخش هایی از اوکراین به ویژه در شهر بوچا کشته است. با این حال، مقامات روسیه می گویند که اتهامات علیه بخارست ساختگی است و غرب در تلاش است تا علیه روسیه فضا ایجاد کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه با استناد به تصاویر فاش شده از شهر بوچا گفت: پس از خروج ارتش روسیه بر اساس برنامه و توافقات انجام شده، مجدداً حمله جعلی دیگری به شهر بوچا انجام شد. چند روز بعد نمایشی در آنجا روی صحنه رفت که توسط نمایندگان اوکراین و حامیان غربی آنها در تمامی کانال ها و شبکه های اجتماعی پخش شد.

لاوروف در 30 مارس (10 آوریل) گفت که نیروهای روسیه به طور کامل شهر بوچا را ترک کرده اند و افزود: در 31 مارس، شهردار [بوچا] همه چیز رسماً گفت که همه چیز خوب است و دو روز بعد دیدیم که چه محصولاتی در همان خیابان ها سازماندهی شده است که اکنون سعی می کنند از آنها برای اهداف ضد روسی استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید