واکنش محمود صادقی به عملکرد اقتصادی دولت و مجلس: رها شدن را شاهد هستیم / نظرات کارشناسی شنیده نمی شود / نمایندگان مستقل از اهرم های نظارتی خود استفاده کنند

واکنش محمود صادقی به عملکرد اقتصادی دولت و مجلس: رها شدن را شاهد هستیم / نظرات کارشناسی شنیده نمی شود / نمایندگان مستقل از اهرم های نظارتی خود استفاده کنند

بقیه نپرسیدند که این سیاست چگونه اجرا شد؟ اکنون که قیمت ارز کاهش یافته و شاهد رها شدن هستیم، صدای برخی به گوش می رسد، در حالی که وقتی دولت می خواست چنین سیاست هایی را اتخاذ کند، باید نقش موثری ایفا می کرد.

عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در حوزه اقتصاد این روزها با چالش های جدی همراه است. هر دلار در بازار آزاد به بیش از 40 هزار تومان رسیده است و قیمت ها در سایر بازارها مانند خودرو، خودرو و… شاهد تلاطم هستند.

در همین راستا محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه و نماینده سابق شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار جماران، در واکنش به عملکرد مجلس و دولت در حوزه اقتصادی، گفت: گفت: از ابتدای این دولت مجلس فعالانه عمل نکرد. صلاحیت وزرا عمدتاً از منظر سیاسی و بدون توجه به صلاحیت تخصصی مورد توجه قرار گرفته است. حکومت یک دست باعث شد مجلس منفعلانه عمل کند. این روند پس از انتشار اعلامیه حمایت بیش از 200 نماینده رئیس جمهور فعلی آغاز شد و باعث برخورد غیرمعمول اعضای کابینه شد. شاهد بودیم که برخی از وزرای اقتصادی حتی تجربه رهبری نداشتند و در حد یک وزیر نبودند، اما تنها با یک فضای شعاری و احساسی به آنها رای اعتماد دادند که نتایج آن را هم اکنون می بینیم.

وی به نقل از یکی از اعضای فعلی شورای اسلامی که خواستار احیای کابینه بود، گفت: بدون تغییر در سیاست های کلان از جمله سیاست خارجی، چنین رویکردهایی راه به جایی نمی برد. لغو ارز ترجیحی بدون پیشرفت در سیاست خارجی منشأ مشکلات امروز شده است. دولت مدعی است که با همسایگان تعامل دارد و کافی است، اما اینطور نیست. تاکید می کنم سیاست خارجی فقط مربوط به دولت نیست و کل دولت باید در این زمینه تصمیم بگیرد. هر چند تیم دولت نشان داده که در موضوع مذاکرات هسته ای تیم ضعیفی است، اما تا زمانی که مقامات عالی تصمیم نگیرند نمی توانیم به موفقیت برسیم.

استاد دانشگاه تهران با انتقاد از نتایج حکمرانی یکسان گفت: کشور از نتایج مثبت تنوع صداها که منجر به تصمیم گیری های پخته می شود، محروم است و نظرات کارشناسی شنیده نمی شود. البته آقای رئیس جمهور گفتند که اقتصاددانان طناب زنی شده اند، اما از برخی از کسانی که در جلسه حضور داشتند شنیدیم که این جلسات برای تبلیغات رسانه ای بوده و به نظرات مطرح شده توجهی نشده است.

صادقی با بیان اینکه نمی توان انتظار خاصی از مجلس داشت، گفت: آن دسته از نمایندگانی که استقلال بیشتری دارند باید از اهرم های نظارتی خود بیشتر استفاده کنند چرا که مجلس در این زمینه ضعیف عمل کرده است. مثلاً وقتی دولت برنامه حذف ترجیحی را مطرح کرد، متعهد شد که قیمت‌ها از شهریور 1400 بیشتر نشود. نمایندگان مردم نپرسیدند این سیاست چگونه اجرا شد؟ اکنون که نرخ ارز کاهش یافته و شاهد رها شدن هستیم، صدای برخی افراد به گوش می رسد، در حالی که وقتی دولت می خواست چنین سیاست هایی را اتخاذ کند، باید نقش موثری ایفا می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید