واکنش ها به بازداشت سید مصطفی تاج زاده

واکنش ها به بازداشت سید مصطفی تاج زاده

روز جدید : بازداشت سیدمصطفی تاج زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب، واکنش های بسیاری را در پی داشت. بسیاری از اصلاح طلبان در پیام های مختلف خواستار آزادی وی شدند.

روز شنبه فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده، اعلام کرد که در غیاب وی، تاج زاده که تنها در خانه بود، ساعت 23 توسط 15 مامور دستگیر و به دادسرای تهران منتقل شد. خبرگزاری مهر اولین رسانه ای بود که خبر بازداشت تاج زاده را منتشر کرد. البته پیشتر توییتر سردبیر رجانیوز از بازداشت تاج زاده خبر داده بود. همچنین این خبرگزاری در بخشی دیگر از خبر خود نوشت: «وی یکی از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ بود که امروز به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد».

پس از اعلام این خبر، علی شکوریراد، سخنگوی جبهه اصلاحات در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین اخبار جلسه جبهه اصلاحات گفت: با توجه به پیشنهاد اعضا و تصمیم هیات مدیره ، مجمع عمومی جبهه برای رسیدگی به موضوع دستگیری آقای مصطفی تاج زاده عصر شنبه تشکیل شد. ملاقات خواهد کرد سید مصطفی تاج زاده عصر روز جمعه در منزلش بازداشت شد. بنابراین هیچ یک از نزدیکان وی اطلاعات موثقی در مورد اینکه چه کسی حکم بازداشت را صادر کرده و چه نهادی آن را اجرا کرده است، ندارند. هنوز هیچ مرجع قضایی به طور رسمی این موضوع را اعلام نکرده است. حمیدرضا جلایی پور پس از اعلام این دیدار در پیامی کوتاه اعلام کرد که از 16 ساعت گذشته فرزندش محمدرضا جلایی پور که از اعضای اصیل جبهه اصلاحات بوده و در سفر بوده بی اطلاع بوده و امکان تماس با وی وجود ندارد. دستور بررسی خواهد شد.»

جبهه اصلاحات ایران دستگیری مصطفی تاج زاده را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی هر چه سریعتر وی شد. در متن بیانیه جبهه اصلاحات ایران آمده است: آثار تحریم‌های سخت آمریکا، سیاست‌های نامناسب دولت و مجلس و ضعف‌های فزاینده حاکمیتی کشور، زندگی اکثریت مردم ایران را با مشکلات حاد مواجه کرده است. نارضایتی گسترده ای را به دنبال داشت.» در حالی که کشور و مردم ایران این شرایط سخت اقتصادی را تحمل می کنند و اوضاع روز به روز بدتر می شود، به نظر می رسد هنوز ایجاد بحران های جدید از دستور کار کسانی که شرایط کشور را به این وضعیت رساندند، خارج نشده است. نکته: دستگیری ناگهانی آقای سیدمصطفی تاج زاده در روز تعطیل و با اعزام تعداد زیادی مامور عجیب و تعجب برانگیز است و مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران را به تشکیل جلسه اضطراری و رسیدگی به موضوع واداشته است.

اصلاح طلبان در این بیانیه می افزایند: «هنوز به مراجع ذیربط در جریان این موضوع قرار نگرفته و دلیل دستگیری وی با این وجود مشخص نیست. همه می دانند که آقای تاج زاده اصلاح طلبی است که همواره بر قانون گرایی و عدم خشونت تاکید کرده و به آن پایبند بوده است. او هفت سال را بدون ارتکاب جرم در زندان گذراند و با انحلال احزاب بدون تشریفات قانونی، به فعالیت سیاسی اصلاح طلبانه فردی خود ادامه داد و به یکی از برجسته ترین و تأثیرگذارترین اصلاح طلبان تبدیل شد. اعتقاد بر این است که موضع ایشان و صراحت و شجاعت ایشان در بیان نظرات دلسوزانه و اعلام مواضع صریح و سازش ناپذیر دلیل این دیدار با ایشان بوده است. جبهه اصلاحات ایران به تمامی موارد سلب امنیت و حقوق اساسی و آزادی های هر شهروند ایران از جمله و به ویژه دستگیری آقای تاج زاده که از مصلحان و متخصصان برجسته و دارای مرزهای مشخص با بنیانگذاران و مدافعان است، اعتراض دارد. وضعیت موجود از یک سو و براندازان و ویرانگران از یک سو از سوی دیگر به شدت محکوم و خواستار آزادی هر چه سریعتر وی است. از ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا داریم با توجه به وعده ها و رویکردهای خود به این موضوع رسیدگی و در صورت مداخله نادرست ماموران انتظامی و یا بی احتیاطی افراد و مراجع قضایی در این موضوع دستور اقدام تنبیهی لازم را صادر و مراتب را به اطلاع عموم برسانند. در همین رابطه صادق زیباکلام فعال سیاسی نیز در صفحه اجتماعی خود نوشت: «عدم موفقیت دولت آقای رایضی در اقتصاد، مذاکرات برجام و سیاست خارجی هم اکنون در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز نمایان شده است.» تاج زاده و فیلمسازان طرف دیگر بازداشت حجاب است، از افراطیون توقع نمی رود زور و خشونت بکنند، اما آقای خاتمی نباید سکوت کند. جواد امام در این خصوص با اشاره به دستگیری سید مصطفی تاج زاده گفت: سید محمد خاتمی در گفتگو با فخرالسادات محتشمی پور از این حادثه ابراز تاسف کرد.

به گزارش منیبان، مدیرعامل بنیاد باران گفت: رئیس جمهور اصلاحات همچنین با تبریک عید سعید قربان به همسر تاج زاده، از صبر و درایت تاج زاده تقدیر کرد و گفت: ای کاش به جای این دستگیری ها و محدودیت ها، بازداشت شدگان قبلی آزاد می شدند. به ویژه عزیزان.» در این راه گام های محکمی در جهت اصلاح خود برای تقویت نظام و بازگرداندن امید و اعتماد به جامعه برداشتند و بدون شک در صورت اتخاذ چنین رویکردی مشکلات متعددی پیش روی مردم قرار می گیرد. کاهش می یابد و پایه های امنیت ملی مستحکم می شود و طمع دشمنان از بین می رود.
حزب اعتماد ملی نیز به این اتفاق واکنش نشان داد. محمدصادق جوادی حصار سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت و گو با اعتمادآنلاین با اشاره به دستگیری مصطفی تاج زاده گفت: اصل موضوع تهدید روشنفکران و ایجاد محدودیت برای فعالان و اندیشمندان سیاسی کشور خلاف روح است. قانون اساسی همانطور که در اصل 9 قانون اساسی آمده است، حتی به بهانه امنیت ملی و امنیت کشور، نمی توان آزادی های قانونی را از مردم سلب کرد و حتی نمی توان در این زمینه قانون گذاری کرد و همه این موارد خلاف قانون است. روح قانون اساسی سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به موضع این حزب در خصوص دستگیری تاج زاده و دستگیری دو سینماگر ایرانی در روز جمعه و همچنین سوالات مطرح شده درباره دلایل بازداشت آنها، گفت: حزب ملی اعتماد از آزادی بیان و فعالیت سیاسی در چارچوب قانون اساسی حمایت می کند و از قانون اساسی بدون مصالحه در زمینه حقوق شهروندی دفاع می کند و به اجرای آن ادامه می دهد. بر این اساس دستگیری هنرمندان و همچنین دکتر مصطفی تاج زاده از فعالان سیاسی اصلاح طلب را محکوم کرده و اعلام می کنیم که این اقدام قابل قبول نبوده و نیست. به هر دلیلی اگر مخالفی با نظرات و صداهای آقای تاج زاده وجود داشته باشد، موضوع را می توان از طریق گفت و گو و یا حتی برخورد قانونی به غیر از بازداشت و تهدید بررسی کرد.

اعتمادملی سخنگوی حزب با تأکید بر اینکه «ما ضمن احترام به نظرات و نظرات آقای تاج زاده اعلام می کنیم که ممکن است با برخی از نظرات ایشان و سایر نظرات در مورد برخی از نظرات جبهه اصلاحات موافق نباشیم»، گفت: اما در خصوص حقوق شهروندی و انسانی ما از آزادی های سیاسی و مدنی آقای تاج زاده و امثال ایشان در چارچوب قانون اساسی حمایت می کنیم و همچنین از قوه قضائیه می خواهیم حداقل به سخنان هفته گذشته رئیس قوه قضائیه مبنی بر «نباید» توجه کند. وقتی می‌توانید صحبت کنید و برای جمع‌آوری اطلاعات نیازی به دستگیری ندارید دستگیر کنید.» «مهم نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید